۵۰ درصد مشتركان مصرف كننده ۷۰ درصد آب شرب

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۰۰:۵۹:۲۵
کد خبر: ۳۱۶۱۰۶

بر اساس آمارها مصرف آب ۵۲ درصد خانوارهاي ايراني كمتر از الگوهاي تعيين است، اما ۴۸ درصد خانوارها جزو مشتركان پرمصرف محسوب مي‌شوند و نكته قابل توجه اين است كه ۴۸ درصد خانوارهاي بالاي الگو حدودا ۷۰ درصد حجم آب را مصرف مي‌كنند. ا

بر اساس آمارها مصرف آب ۵۲ درصد خانوارهاي ايراني كمتر از الگوهاي تعيين است، اما ۴۸ درصد خانوارها جزو مشتركان پرمصرف محسوب مي‌شوند و نكته قابل توجه اين است كه ۴۸ درصد خانوارهاي بالاي الگو حدودا ۷۰ درصد حجم آب را مصرف مي‌كنند. ايران در سال‌هاي اخير خشكسالي‌هاي پي در پي را تجربه كرده است، به‌طوري كه گفته مي‌شود در سه سال آبي متوالي اخير با كاهش جدي بارندگي روبرو شده است. گرچه در سال بارشي نرمال، بارش‌ها خوب است اما كم بارشي‌هاي گذشته را جبران نمي‌كند. در چنين شرايطي وضعيت منابع آبي كشور متأثر از وضعيت بارشي در شرايط نه چندان مناسبي قرار گرفته و اين در حالي است كه مصارف فزاينده همچنان ادامه دارد. از طرفي به گفته كارشناسان آب و انرژي، اقليمي كه ايران در آن قرار دارد منطقه‌اي گرم و خشك است و زاويه تابش خورشيد نسبت به ساير مناطق، عمودتر است، در نتيجه قرار داشتن كشور در چنين اقليمي با حجم تبخير بالاي آب اهميت به موضوع آب را صد چندان مي‌كند. ‌در عين حال جغرافياي ايران دستخوش آثار تغيير اقليم بوده است تا آنجا كه عيسي بزرگ‌زاده، سخنگوي صنعت آب كشور گفته است در اثر تغييرات اقليم، حجم آب در اختيار كشور ۳۰ درصد كاهش يافته است.

علاوه بر اين فيروز قاسم‌زاده، سخنگوي صنعت آب نيز عنوان كرده است ميزان بارش‌ها در كل پهناي كشور در سال آبي جاري ۳ درصد بيش از شرايط نرمال به ثبت رسيده است. اين در حالي است كه بارندگي در نقاط مختلف كشور متفاوت بوده به‌طوري‌كه ميزان بارندگي در تهران نسبت به شرايط نرمال ۵۵ سال گذشته ۱۹ درصد كاهش يافته و در مقابل شاهد افزايش ۵۰ درصدي بارش‌ها در استان‌هاي يزد و سيستان و بلوچستان بوديم.

گزارش‌هاي تازه منتشر شده از سوي وزارت نيرو بيانگر آن است كه از مجموع آب تجديدپذير توليدي كشور حدود ۸۷ درصد كل برداشت در بخش كشاورزي انجام مي‌شود و اين در حالي است كه سهم بخش شرب و بهداشت ۹ درصد و سهم بخش صنعت و خدمات ۳ درصد است. اگرچه مصرف آب در بخش كشاورزي ايران بسيار بالا و نگران‌ كننده است، اما روند مصرف آب شرب در بخش خانگي نيز با توجه به محدوديت منابع آبي در مناطق مختلف و همچنين هزينه‌هاي بالاي تامين، تصفيه و انتقال، نياز به مديريت مصرف دارد.

بر اساس داده‌هاي وزارت نيرو ۵۲ درصد خانوارهاي ايراني مصرفي زير الگوهاي تعيين شده دارند و ۴۸ درصد خانوارها جزو مشتركان پرمصرف محسوب مي‌شوند و به بيان ديگر ۷۰ درصد آب شرب توسط نيمي از مشتركان مصرف مي‌شود. اين درحالي است كه به گفته علي سيدزاده، مديركل دفتر مديريت مصرف، خدمات مشتركان و كاهش هدر رفت آبفاي كشور سرانه مصرف كل آب شرب در ايران شامل مصارف خانگي و غيرخانگي است كه بر اساس آخرين اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب كشور (سپتا) اين رقم ۲۳۵ ليتر به ازاي هر نفر در شبانه روز اعلام شده است. اين رقم در برخي از كلانشهرهاي كشور از جمله تهران به بيش از ۲۴۵ ليتر در شبانه روز مي‌رسد. وقتي اين سرانه مصرف را با تعدادي از كشورهاي اروپايي توسعه يافته از جمله آلمان- هلند-انگليس مقايسه كنيم درخواهيم يافت كه سرانه مصرف هر فرد در بخش خانگي آب در حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ ليتر به ازاي هر نفر در شبانه‌روز است. اين در حالي است كه سرانه مصرف آب در تعدادي از كشورهاي اروپايي در سال ۲۰۲۱ بالاتر از ايران است، از جمله استراليا (۲۶۸)، امريكا (۲۹۵) و كانادا (۳۲۶) ليتر به ازاي هر نفر در شبانه‌روز است.

دقت در آمار مصرف اين كشورها بيانگر آن است كه كشورمان در بخش خانگي يكي از بالاترين ميزان مصارف آب را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه به رغم بارش‌هاي نرمال امسال همچنان برخي استان‌هاي كشور از جمله تهران، البرز، قزوين، بوشهر و هرمزگان همچنان با تنش آبي دست به گريبانند و چاره‌اي جز اعمال مديريت مصرف نيست. تدبيري كه اگر عمل نشود كشور با مشكلات آبي روبرو خواهيم شد.

ارسال نظر