روايت رييس مركز ملي فضاي مجازي از حملات سايبري در ۳ سال گذشته

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۰۱:۱۷:۴۸
کد خبر: ۳۱۶۱۱۸

رييس مركز ملي فضاي مجازي با تاكيد بر اينكه انتخابات در امنيت كامل سايبري برگزار شد، گفت: در حوزه امنيت سايبري ما در شش ماهه دوم سال گذشته با حجم حملات سايبري برابر با سه سال گذشته روبرو بوديم.

رييس مركز ملي فضاي مجازي با تاكيد بر اينكه انتخابات در امنيت كامل سايبري برگزار شد، گفت: در حوزه امنيت سايبري ما در شش ماهه دوم سال گذشته با حجم حملات سايبري برابر با سه سال گذشته روبرو بوديم. به گزارش ايسنا، سيدمحمد امين آقاميري - دبير شوراي عالي و رييس مركز ملي فضاي مجازي- در مراسم رونمايي از سند معماري يكپارچه فناوري اطلاعات و افتتاح مركز عمليات امنيت وزارت امور اقتصادي و دارايي با تمجيد از حضور پرشور مردم در دومين دور انتخابات رياست‌جمهوري و تبريك به دكتر پزشكيان، در خصوص حفظ امنيت انتخابات گفت: با تلاش دو هفته‌اي مركز ملي فضاي مجازي و تجربيات برگزاري انتخابات اخير خوشبختانه دور دوم انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري با امنيت كامل برگزار شد. 

وي با اشاره به اهميت تحول ساختار كشور و استفاده از فناوري‌هاي جديد افزود: در تمامي فرآيندها و ساختارها در كشور نياز به بازنگري داريم كه يكي از چالش‌هاي اين تحول وابستگي به شيوه‌هاي سنتي است و بايد بتوانيم در سطح كلان آن را براي بازدهي و سرعت بيشتر و خطا و هزينه كمتر ايجاد كنيم. آقاميري با تاكيد بر اهميت ايجاد نظام فرآيند و سامانه‌ها براي بازدهي بيشتر فعاليت‌هاي داخل كشور تصريح كرد: نظام حكمراني داده براي آينده كشور بسيار مهم است كه خوشبختانه تا چند ماه آينده استانداردهاي آن مصوب خواهد شد تا در نظام حكمراني داده بتوانيم از وضعيت فعلي تكثر سامانه‌ها، به نظم و استاندارد لازم براي ايجاد قابليت تعامل رسيده و امنيت و نگهداري داده‌هاي مردم و كسب‌و كارها را حفظ كنيم. وي با بيان اينكه يكپارچه‌سازي داده‌ها در دستگاه‌ها گام بعدي براي تحقق اين مهم است، تاكيد كرد: براي توسعه اقتصاد ديجيتال كه وزارت امور اقتصادي و دارايي پيشتاز آن است، به محيطي امن در جامعه با ايجاد استاندارد و تبيين بودجه و نظارت بر آن، نياز داريم و با توجه به اهميت كاركرد سكوها كه امروزه بيش از سازمان‌ها در زندگي مردم نقش ايفا مي‌كنند، بايد زيرساخت‌هاي حياتي مورد نياز آنها در امنيت كامل تامين شود كه خوشبختانه دستگاه‌هاي مختلف از جمله پليس فتا اقدامات خوبي در اين حوزه انجام داده‌اند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با ابراز اميدواري براي رسيدن به بلوغ و سطح لازم در اين حوزه گفت: يكي از مسائل مهم در حوزه اقتصاد ديجيتال براي تسريع در فعاليت‌ها، رفع تعارض ميان دولت و كارآفرينان است كه اين مهم دو بخش دارد كه يكي تعارض ميان بخش دولتي و خصوصي و ديگري تعارض ميان بخش خصوصي سنتي و بخش خصوصي جديد است. آقاميري اعلام كرد: حاكميت بايد با تنظيم‌گري، شرايط رقابت را فراهم كند تا اين تعارض رفع و مسير توسعه هموار شود كه البته اين مهم به دليل پيچيدگي، نياز به تدبير و راهبري دارد. وي با اشاره به اهميت حوزه امنيت در اقتصاد و افزايش سطح آگاهي جامعه افزود: در حوزه امنيت سايبري ما در شش ماهه دوم سال گذشته با حجم حملات سايبري برابر با سه سال گذشته روبرو بوديم كه اين حملات برخلاف اينكه كمترين سطح درگيري را دارد اما با بالاترين هزينه و پيچيدگي در زندگي مردم تاثير بسياري مي‌گذارد كه به جز چند مورد خوشبختانه صدها حمله دشمن در اين شش ماه مهار شد. براساس اعلام مركز ملي فضاي مجازي، وي در پايان گفت: با توسعه سامانه‌هاي برخط براي ارايه خدمات به مردم، در كشور ما به سطح بالاتري از امنيت نياز داريم كه با بومي‌سازي و استانداردسازي در اين حوزه مي‌توانيم اين مهم را محقق كنيم. 

ارسال نظر