آخرین خبر از فساد بزرگ فوتبال ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۵:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۶۱۴۴
آخرین خبر از فساد بزرگ فوتبال ایران

رئیس کمیته صیانت توضیحاتی را درباره پرونده فساد فوتبال در باشگاه مس ارائه کرد.

علیرضا علیپور در حاشیه برگزاری نشست سالانه مدیران باشگاه، اظهار داشت: در روزهای گذشته مسائلی در فوتبال مطرح شده است و فدراسیون فوتبال با توجه به مأموریت ذاتی که در اساسنامه‌اش وجود دارد در حوزه مراقبت و صیانت، سیاست پیشگیرانه دارد که به‌صورت جدی بر اعمال مقررات و اصلاح سیستم‌ها اصرار داشته است و خدا را شکر در طول دو سه سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است. آنچه که این روزها پیراموند پرونده مس رفسنجان و کرمان مطرح شده است، باید بگوییم که این موضوع به چندین سال قبل برمی‌گردد و در کمیته صیانت بررسی شد.

به گزارش خبرورزشی، وی ادامه داد: در همان دوران و در اسفند 98 جلسه‌ای با بالاترین مقام وزارت صمت داشتیم و شخصاً با ایشان صحبت کردیم و درخواست مراقبت و صیانت جدی داشتیم. در آن دوران این پرونده باید در کمیته اخلاق و رکن قضایی بررسی می‌شد که دوستان هم بررسی کردند و این اعترافاتی که اخیراً برخی از دوستان داشتند، در نهایت منجر به صدور حکم نشد. نهادهای نظارتی متناسب با اساسنامه فدراسیون فوتبال و ذیل ماده 50 و 51 اساسنامه فیفا همکاری بسیار خوبی دارند. فدراسیون فوتبال به‌طور جدی همه موارد را رصد می‌کند. رکن قضایی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که اهالی فوتبال  اگر متوجه شدند مسائلی وجود دارد که شک‌برانگیز است و یا اینکه بعضی‌ها می‌خواهند اقدام به تخلف کنند خواهش ما این است که در درجه اول به نهادهای نظارتی فدراسیون فوتبال اعلام کنند.

رئیس کمیته صیانت فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: هفته گذشته یک جلسه‌ای با حضور رئیس فدراسیون فوتبال، ارکان نظارتی و قضایی فدراسیون و همین‌طور نهادهای نظارتی برگزار شد. فدراسیون فوتبال به طور جدی و بدون هیچگونه اغماضی در این حوزه و برخورد با تخلفات در هر رده‌ای که باشند برخورد می‌کند.

علیپور در پاسخ به این پرسش که چرا کمیته صیانت زودتر از باشگاه مس و نهادهای نظارتی به این پرونده رسیدگی نکرد، عنوان کرد: سیاست ما سیاست پیشگیرانه است، برای مثال در یکی از مسابقات فینال جام حذفی به ما خبر داده بودند که قرار است پنالتی چهارم فلان بازیکن به سمت بند کفش دروازه‌بان بزند، دقیقه 118 وارد زمین می‌شود و پنالتی‌اش را هم می‌زند. ما به مدیرعامل آن باشگاه تذکر و به مدیر مسابقه هم توضیح دادیم. وقتی یک امری حادث می‌شود در سیاست پیشگیری وظیفه‌مان مراقبت و صیانت است. ما در پرونده فساد فوتبال کرمان باید به بالاترین مقام دستوری می‌گفتیم و این کار را انجام دادیم. مقررات جاری رکن قضایی فدراسیون فوتبال که به کمیته اخلاق یا انضباطی برمی‌گردد، باید قطعیت تصمیم بگیرند، یعنی کشف خلاف شود و مستندات کامل باشد تا بتوانند رأی بدهند. اگر رکن قضایی فدراسیون هم که بررسی کرده و منجر به رأی نشده است، نیازمند به تحقیقات کامل‌تری بوده است و یک نهاد نظارتی که اختیارات فراتری دارد باید تحقیق می‌کردند و وقتی به نقطه مطلوب رسید و پرونده به دادگستری استان کرمان ارجاع و رسیدگی شد.

وی در واکنش به این موضوع که چرا درباره دلایل بازداشت رئیس کمیته داوران و مسئول برگزاری مسابقات فوتبال هیچ شفاف‌سازی صورت نگرفت، تصریح کرد: چون پرونده در دادگستری و نهاد قضایی کشور پیگیری می‌شود متناسب با اثبات جرم و تخلفی که باعث اعلام رأی شد، رئیس فدراسیون و دوستان در رکن قضایی فدراسیون گفتند که اگر کسی در این تخلفات منتفع شده باشد، رسیدگی خواهد شد و پرونده‌ای در رکن قضایی فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق مفتوح می‌شود. این عزم جدی در فدراسیون فوتبال وجود دارد و هیچگونه مسامحه‌ای صورت نخواهد گرفت.

رئیس کمیته صیانت فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبت‌های وزیر ورزش مبنی بر اینکه کوچک‌ترین تخلف مسئله مهمی است و باید برخورد شود و با این اوصاف سیاست کمیته متبوعش چگونه خواهد بود، گفت: کمیته صیانت از قبل هم بوده است. شاید سیاست کنفدراسیون فوتبال آسیا در اوایل دهه 90 مبتنی بر یک سیاست مراقبتی و صیانتی بود. آنچه که الان اتفاق افتاده است هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در مجموعه شاک (شورای عالی امنیت ملی) و هم در وزارت ورزش تأکید شده است و همانطور که امروز وزیر ورزش هم تأکید داشت، فدراسیون فوتبال در برخورد با این مسائل پیش‌قدم بوده است. اینکه بعضی‌ها می‌خواهند مسائلی را به این دوره از اساسنامه نسبت بدهند، اصلاً این‌طور نبوده است و همانطور که گزارش آن ارائه شد، فدراسیون فوتبال و شخص تاج هیچ تعارف و مسامحه‌ای ندارند و سیاست‌های صیانتی مبتنی بر اصلاح روش‌ها و آیین‌نامه‌ها و مواردی که در قراردادها باید لحاظ شود و... خواهد بود.

علیپور در پاسخ به این سؤال که «گزارشی از تخلف تیم‌های بالای جدولی به دست کمیته صیانت نرسیده است؟»، تأکید کرد: مواردی هست و می‌آید، اما آنچه که باید اتفاق بیفتد این است که فدراسیون فوتبال و هر ارگانی که مسابقات را برگزار می‌کنند، باید رنگ پیراهن دو تیم را ببینند و نگویند مثلا این تیم است با این خصوصیات و نگویند یک تیم که پایگاه اجتماعی و چندین میلیون هوادار دارد و بخواهند متناسب با این شرایط مسابقات را برگزار کنند. من شهادت می‌دهم که همه دوستان ما در کمیته مسابقات، داوران، نظارت و ... همیشه سعی‌شان بر این بوده که بدون تمایل به رنگ و تیم و باشگاهی مسابقات را سالم برگزار کنند و در حد توان‌شان بدون اینکه حقی ضایع شود بازی برگزار شود. ما اگر گزارش تخلفی داشته باشیم گزارش را بدون اینکه پیش‌داوری کنیم اعتبارسنجی می‌کنیم. ما مورد خاصی نداشتیم، اما برخی موارد در هفته‌های پایانی مانند چینش داوران و تذکراتی که باید به برخی افراد داده می‌شد، مطرح بود که با همان سیاست پیشگیرانه ما از بروز تخلف جلوگیری شد. 

ارسال نظر