لاک‌پشت‌هایی که از راه دهان ادرار می‌کنند!

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۲۰:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۱۵۸
لاک‌پشت‌هایی که از راه دهان ادرار می‌کنند!

محققان کشف کردند که لاک‌پشت‌ها دارای ژنی هستند که با تولید نوعی پروتئین به دفع اوره از طریق دهان و نه در کلیه‌ها کمک می‌کند.

محققان کشف کردند که لاک‌پشت‌ها دارای ژنی هستند که با تولید نوعی پروتئین به دفع اوره از طریق دهان و نه در کلیه‌ها کمک می‌کند.

به گفته دانشمندان، این رفتار به لاک‌پشت‌ها کمک می‌کند تا سالم بمانند. این مشاهدات امید برای معالجه افراد مبتلا به نارسایی کلیه را افزایش داده است.

به گزارش یورونیوز، نخستین بار و در سال ۲۰۱۲ بود که انتشار مطالعه‌ای در مجله «زیست شناسی تجربی» گونه‌ای از «لاک‌پشت نرم کاسه چینی» را معرفی کرد که از راه دهان ادرار می‌کند. این اولین بار بود که چنین رفتاری در قلمرو حیوانات مشاهده می‌شد.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور متوجه شدند که لاک‌پشت‌های از این گونه با تکان دادن زبان خود سرشان را در گودال‌های آب فرو می‌کنند، بی‌آنکه آبی بنوشند.

یوان کی نویسنده اصلی این مطالعه و همکارانش می‌دانستند که این لاک پشت نرم دارای ساختار‌هایی شبیه آبشش در داخل دهان خود است. تا پیش از این مطالعه محققان فکر می‌کردند که این لاک پشت به وسیله این ساختار‌ها نفس می‌کشد، اما بعد‌ها متوجه شدند که آن‌ها مانند آبشش عمل نمی‌کنند.

برای اطلاع از عملکرد این لاک‌پشت‌ها، محققان لاک پشت‌های زنده را به مدت شش روز در آب غوطه ور کردند. آن‌ها دریافتند که تنها ۶ درصد اوره خروجی از آن‌ها از طریق قسمت عقبی لاک پشت‌ها دفع می‌شود.

پس از بیرون آوردن لاک‌پشت‌ها از آب و قرار دادن آن‌ها در نزدیکی گودال، لاک‌پشت‌ها سر خود را در آب گودال فرو بردند تا دهان خود را شستشو دهند و ۵۰ برابر بیشتر از زمانی که در آب فرو رفته بودند اوره دفع کردند. این اوره از طریق جریان خون به دهان آن‌ها می‌رود که از نظر فنی ادرار نیست.

محققان همچنین کشف کردند که لاک‌پشت‌ها دارای ژنی هستند که با تولید نوعی پروتئین به دفع اوره از طریق دهان و نه در کلیه‌ها کمک می‌کند.

این لاک پشت‌ها در آب شور زندگی می‌کنند، بنابراین دفع اوره از طریق دهان آن‌ها ساختار هوشمندانه‌ای است. اگر آن‌ها از کلیه‌های خود برای دفع اوره استفاده می‌کردند، برای

هیدراته ماندن نیاز به نوشیدن آب بیشتری داشتند. موضوعی که منجر به یک «چرخه معیوب از مصرف آب نمک» می‌شد. این فرآیند کشنده خواهد بود، زیرا لاک پشت‌ها نمی‌توانند نمک را از طریق ادرار خود دفع کنند؛ بنابراین آن‌ها با شستشوی ساده دهان خود بدون نوشیدن آب نمک، سالم می‌مانند.

الهام گیری برای معالجه انسان‌ها

این گروه تحقیقاتی که علاقه‌مند به حل مشکلات زیست‌پزشکی از طریق آموختن از دنیای حیوانات است، معتقد است که عملکرد لاک پشتی با دهان پر از اوره می‌تواند روزی به انسان‌هایی که از نارسایی کلیه رنج می‌برند کمک کند. در حال حاضر این بیماران باید دیالیز شوند تا مواد زائد از خون آن‌ها خارج شود.

یوان‌کی در این‌باره می‌گوید: «به طور فرضی، اگر مکانیسم دفع فعال اوره را بتوان در دهان بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی شبیه سازی کرد، بیمار فقط با شستشوی دهان خود با آب همچنان قادر به دفع اوره خواهد بود، کاری که لاک پشت‌های نرم انجام می‌دهند.»

با این حال، این موضوع تنها به عنوان یک ایده می‌تواند برای بیماران این حوزه امیدبخش باشد.

ارسال نظر