سايه سنگين بحران‌ها روي بورس

۱۴۰۳/۰۴/۱۹ - ۰۰:۳۹:۵۳
کد خبر: ۳۱۶۱۷۲

جالب است بدانيد طي ۱۵ ماه گذشته حدود ۵۷ همت از منابع سهامداران حقيقي از بازار سرمايه خارج شده است . بازار روز يكشنبه تا حدود زيادي با بازار ديروز متفاوت بود، برخي نوسان‌گيري و از فرصت‌ها به خوبي استفاده كردند، در معاملات فردا هم به نظرم حداقل يك موج عرضه قدرتمند خواهيم داشت كه بايد ديد تقاضايي برايش شكل مي‌گيرد يا خير!! واضح است كه اين پول از خارج بازار نيامده و همان پول‌هاي داخل بازار است كه به نظرم شوك‌ها و نوسانات چند روزه‌اي را به واسطه جو و هيجاني كه برخي كانال‌ها و گروه‌ها ايجاد كرده‌اند كه اگر فلاني رييس‌جمهور شود، بورس مثبت مي‌شود يا منفي!!

هابیل خاوری

جالب است بدانيد طي ۱۵ ماه گذشته حدود ۵۷ همت از منابع سهامداران حقيقي از بازار سرمايه خارج شده است . بازار روز يكشنبه تا حدود زيادي با بازار ديروز متفاوت بود، برخي نوسان‌گيري و از فرصت‌ها به خوبي استفاده كردند، در معاملات فردا هم به نظرم حداقل يك موج عرضه قدرتمند خواهيم داشت كه بايد ديد تقاضايي برايش شكل مي‌گيرد يا خير!! واضح است كه اين پول از خارج بازار نيامده و همان پول‌هاي داخل بازار است كه به نظرم شوك‌ها و نوسانات چند روزه‌اي را به واسطه جو و هيجاني كه برخي كانال‌ها و گروه‌ها ايجاد كرده‌اند كه اگر فلاني رييس‌جمهور شود، بورس مثبت مي‌شود يا منفي!!

نكته جالب ديگر در مورد تعداد كدهاي رزرو در اختيار مديران صندوق‌هاي اهرمي است و نحوه استفاده از آنها . در بازار ديروز صندوق موج، تمام كدهاي رزرو خود را عرضه كرد تا در بازار امروز، يونيت هولدرهاي آن با خيال آسوده‌تري به تماشاي بازار بنشينند .


روز يكشنبه شور و شعف ايجاد شده بود كه فلاني راي آورده و دلار نزولي شده ولي مجدد امروز دلار با افزايش به سطح 61500 برگشت. قاطعانه مي‌گويم كه اين صحبت‌ها مبناي علمي ندارد و صرفا ممكن است بر هيجانات يك روزه سهامداران اثرگذار باشد! چراكه تا تشكيل كابينه دولت جديد و راي اعتماد به وزراي پيشنهادي بازار سرمايه در سردرگمي به سر مي‌برد. پيشنهاد مي‌كنم تحليل‌هاي بي‌پايه و اساس را كنار بگذاريد و براي سرمايه خود ارزش قائل شويد.

تا تشكيل كابينه و معرفي تيم اقتصادي و گرفتن راي اعتماد از مجلس هيجانات مقطعي زيادي را بايد متحمل شويم. با استراتژي مشخص همواره مي‌توان سبد دارايي‌هاي خود را از نوسانات هيجاني مصون نگه داشت. نكته ديگر رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد تا 7300 ميليارد تومان در معاملات امروز بود كه اين روند بايد ادامه‌دار باشد تا بتواند پول‌هاي سرگردان را به حضور در بازار سرمايه ترغيب كند.
اما سوالي كه ممكن است پيش بيايد، اين است كه آيا ارزش معاملات سهام از رشد بازار حمايت خواهد كرد؟
بعد از مدت‌ها اميد داريم كه ميانگين ارزش معاملات ۵روزه بالاتر از ۶۰روزه قرار بگيرد. در ۶ ماه اخير جز معدود دفعاتي اين اتفاق نيفتاده و هر بار هم كه شكست خفيفي داشتيم به سرعت ارزش معاملات افت كرده كه باعث برگشت بازار شده. در حال حاضر هم براي پايدار بودن رشد بازار بايد نگاهي به ارزش معاملاتي داشته باشيم كه ميانگين سه ماه گذشته آن تقريبا ۱۸۰۰ ميليارد شده و نسبت به سه ماهه قبل‌تر حدود ۵۵ درصد افت داشته است. 

اين هفته براي مشخص شدن جهت‌گيري بازار بسيار مهم است.فارغ از هر تحليل اشتباه در اين برهه حجم و ارزش معاملات نقش بسزايي را بازي مي‌كند. اما در خصوص طلا و دلار سوالي كه مطرح است، اين است كه در روزهاي آينده آيا كاهشي مي‌شوند؟ در حال حاضر حباب سكه مدت‌هاست در حوالي ۱۸ درصد نوسان مي‌كند و در بهترين حالت به ۱۵ درصد مي‌رسد، در حال حاضر هم اين حباب ۲۰.۴ درصد است.

در حال حاضر هم كه در يك شرايط نرمال اگر دستكاري خاصي در بازار رخ ندهد دلار نهايتا تا ۵۷.۵هزار تومان كاهش خواهد يافت، در نتيجه با فرض كاهش حباب سكه تا كف ۱۵ درصد مي‌توان گفت سكه نهايتا قابليت ريزش تا ۳۷.۵ميليون تومان را خواهد داشت. پس از تحليل‌هاي بي‌پايه اساس در اين حوزه بايد به صورت جدي خودداري كرد.
قيمت سكه و دلار در پايان روز ۱۶ تير ماه به ترتيب ۴۱.۴ميليون تومان و ۵۹.۴هزار تومان بوده است. بايد توجه شود كه احتمال دارد ريزش‌هاي قيمتي اخير (دلار، سكه و ...) صرفا موج اصلاحي كوتاه و كم‌عمقي باشند و اگر مسوولان تمايل داشته باشند كه اين روند ادامه يابد، بايد سيگنال‌هاي جدي در خصوص تمايل به بهبود شرايط اقتصادي و ارايه برنامه‌هاي كاربردي براي ايجاد رشد ۸ درصدي به جامعه ارسال كنند و در نهايت اينكه آينده بازار دلار به چه سمتي خواهد بود؟
در بازه كوتاه‌مدت (كمتر از ۲ ماه) با مشخص شدن نتيجه انتخابات، خوش‌بيني موقتي در اين بازار ايجاد شده، چراكه صرفا يك هيجان مقطعي است و قيمت دلار به دليل كاهش انتظارات تورمي بايد اصلاح داشته باشد، مي‌توان گفت اين هيجان مقطعي (بين ۵۵ تا ۵۷هزار تومان)، حوالي قيمت تعادلي در نوسان باشد.

متاسفانه بحث ديگري كه وجود دارد و در دولت روحاني شديدا به چشم خورد، اين بود كه دولت‌هاي مستقر در ايران در روزهاي پاياني دولت خود بدون توجه به آينده، سعي بر استفاده حداكثري از منابع و فرصت‌ها دارند. در حال حاضر هم اين احتمال وجود دارد كه دولت مستقر، با هدف كاهش قيمت پاياني دولت شهيد رييسي به صورت مصنوعي سعي بر كاهش قيمت بازار آزاد كند تا هم رشد دلار در اين دولت تا حد امكان كمتر نشان داده شود و از طرفي هم يك بمب ساعتي براي دولت پزشكيان جايگذاري شود تا امكان اعمال فشار به آن در آينده فراهم شود. اما با توجه به منش دولتمردان شهيد رييسي اين كار احتمال بسيار پاييني دارد. در نتيجه، در صورتي كه اين سناريو عملي شود انتظار كاهش دلار تا سطح ۵۲ تا ۵۵هزار تومان را خواهيم داشت.

اما در ميان‌مدت (۶ ماه) انتخابات امريكا همچنان در پيش است و با نزديك‌تر شدن به آن فشارها و اظهارنظرها افزايش مي‌يابد، در نتيجه احتمالا با رسيدن به آبان ماه و انتخاب احتمالي ترامپ، دلار حداقل به سطوح قبلي، بين ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان بازخواهد گشت. مگر اينكه در مدت كوتاه باقيمانده سيگنال‌هاي همكاري بين طرفين صادر شود و از همه مهم‌تر ايجاد مقدمات رشد ۸ درصد تا آبان ماه!!! كه اين امر بعيد است.

براي ديدگاه بلندمدت (بيشتر از ۶ ماه) وضعيت اقتصاد ايران همچنان بحراني بوده و كسري بودجه و تحريم‌ها همچنان پابرجا هستند، در نتيجه تا زماني كه اين موانع رفع نشوند انتظار تغيير اساسي در روند رشد قيمت دلار نداريم و در بهترين حالت دلار همگام با تورم با تاخير چند ماهه رشد خواهد كرد. البته تعيين تيم اقتصادي دولت جديد و مشخص شدن استراتژي و برنامه آن، در كنار موضع‌گيري‌هاي رهبر انقلاب، تاثير مهمي در روشن‌تر شدن آينده خواهند داشت. فعلا هيچ برنامه‌اي از سوي آقاي پزشكيان براي هيچ حوزه‌اي مشخص و ارايه نشده و آينده بسيار مبهم است.

ارسال نظر