بار سفر اربعين روي دوش تاكسيهاي اينترنتي
كمبود ناوگان حمل و نقل عمومي مسافر در شقوق مختلف در آستانه برگزاري سفرهاي اربعين زنگهاي هشدار را براي مسوولان به صدا در آورده است، به گونهاي كه در سال جاري، مسوولان دولتي بار ديگر سخن از حضور و مشاركت تاكسيهاي درون شهري اينترنتي براي جابهجاييهاي مسافران شهرهاي مختلف به مقصد مرزهاي غربي كشور به ميان آوردهاند.
گروه راه و شهرسازي|
كمبود ناوگان حمل و نقل عمومي مسافر در شقوق مختلف در آستانه برگزاري سفرهاي اربعين زنگهاي هشدار را براي مسوولان به صدا در آورده است، به گونهاي كه در سال جاري، مسوولان دولتي بار ديگر سخن از حضور و مشاركت تاكسيهاي درون شهري اينترنتي براي جابهجاييهاي مسافران شهرهاي مختلف به مقصد مرزهاي غربي كشور به ميان آوردهاند.
ناوگان كشور روز به روز تحليل ميرود
سيد كمال هاديانفر، معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به ناترازي ناوگان نسبت به تقاضا بيان كرد: روز به روز ناوگان ما تحليل ميرود و مشكلات تحريمها هم مزيد بر علت است. براي توسعه ناوگان يا بايد از بودجه دولتي استفاده شود يا از ظرفيت بخش خصوصي، براي منابع دولتي نيازمند اعتبارات خاص هستيم و براي استفاده از توان بخش خصوصي نيز نيازمند تجديدنظر در هزينه-درآمدها يعني قيمت بليت هستيم. هاديانفر درباره وضعيت ناوگان اتوبوسي بين شهري بيان كرد: در سال ۱۴۰۲ تنها شش دستگاه اتوبوس بينجادهاي پلاك شد. مشكل ما اكنون تامين منابع است. براي اين كار ۱۵۰ ميليون يورو درخواست داريم كه فعلا از وزارت صمت و بانك مركزي نتيجه نگرفتيم اما در صورت تامين منابع هدفگذاري كرديم كه ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس زير پنج سال كه ايمني كافي دارند وارد ناوگان كنيم و در اربعين هم از آنها بهره ببريم. به گزارش «تعادل»، در چنين شرايطي بود كه براي نوروز ١۴٠٣ حدود ٧ هزار و ۵٠٠ دستگاه اتوبوس به منظور جابهجايي مسافران فراهم آمد و اين درحالي بود كه در سه سال گذشته اين عدد بيش از ١۴ هزار دستگاه اتوبوس بود. با وجود اين، در نوروز سال جاري كه سفرهاي جادهاي با ناوگان عمومي به اوج خود ميرسد، بيش از ۱۸ ميليون و ۶۱ هزار و ۵۹ نفر از ناوگان عمومي استفاده كردند كه تقريبا يك درصد كاهش نسبت به سال گذشته داشت. از اين تعداد، بيش از ۶ ميليون و ۹۳۹ هزار نفر از ناوگان جادهاي استفاده كردند. به گزارش «تعادل» از ابتداي دهه ۱۳۹۰ وضعيت سرمايهگذاري تشكيل سرمايه در اقتصاد ايران با شيب منفي قابل توجهي، منفي شده است. اين وضعيت تحت تاثير جهشهاي تورمي و تشديد تحريمهاي يكجانبه امريكا عليه كشورمان فزوني گرفت. در اين ميان، زيرساختها بهطور نامحسوسي رو به زوال گذاشتند. يكي از زيرساختهاي مهم و اثرگذار كشور، انواع ناوگانهاي باري و مسافري است. طبيعي است كه در كشورهاي پيشرفته جابهجايي بار و مسافر با سهولت و سرعت زيادي انجام ميشود و به عبارت ديگر، به ميزاني كه حمل و نقل و ارتباطات (مخابراتي و اينترنتي) يك جامعه پيشرفتهتر و توسعه يافتهتر باشد، به همان ميزان، آن كشور توسعه يافتهتر خواهد بود. اين در حالي است كه در دوره ياد شده، همانطور كه اشاره شد، نبض «تحرك» بار و مسافر كند و سخت شد و زمينه ركود- ابرتورمي در اقتصاد ايران را فراهم آورد. چرا كه اختلال در حمل و نقل و ارتباطات (مخابراتي و اينترنتي) منجر به اختلال در روند توسعه و رشد اقتصاد ميشود. در نتيجه درآمد لازم براي سرمايهگذاري در زيرساختها از فعاليتهاي اقتصادي حاصل نميشود و صرفا امور روزانه انجام خواهند شد. در اين حال، در نيمه ارديبهشت سال جاري، دولت ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بين شهري با عمر كمتر از ۵ سال را ابلاغ كرد. اين در حالي است كه همه شقوق ناوگان حمل و نقل عمومي كشور اعم از هوايي، مسافري جادهاي، باري جادهاي، اتوبوس شهري، تاكسي و ون شهري و حتي ناوگان ريلي دچار فرسودگي شديد و نيازمند اقدامات فوري هستند. در اين ميان، از آنجا كه بيش از ۹۰درصد از سفرهاي بينشهري با استفاده از ناوگان مسافري جادهاي انجام ميشود، نوسازي يا به عبارت دقيقتر، بازسازي و ترميم كمبودهاي آن از اهميت خاصي برخوردارند.
فروش بليت، 20 روز قبل از اربعين
ديروز اما رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي كشور آخرين خبرها درباره جابهجايي زائران اربعين را اعلام كرد و گفت: ۲۰ روز قبل از اربعين پيش فروش بليت اربعين آغاز ميشود اما مرز مهران پيش فروش نخواهند داشت. همچنين امسال تپسي و اسنپ نيز در بحث جابهجايي مسافران اربعين حضور خواهند داشت. داريوش اماني، رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي كشور در نشست خبري كه امروز در وزارت راه و شهرسازي به به منظور تشريح دستاوردهاي دولت سيزدهم برگزار شد با بيان اينكه يكي از ماموريتهاي اصلي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي نگهداشت ۲۳۰ هزار كيلومتر راههاي اصلي شرياني و روستايي است، اظهار كرد: براساس برآورد كارشناسي ارزش راههاي كشور حدود ۷۰۰۰ همت است كه اگر هزينه نگهداري راههاي كشور را سه درصد ارزش در نظر بگيريم ۲۰۰ همت براي نگهداري راهها نياز است. به گزارش ايسنا، وي افزود: در سه سال گذشته با توجه به اقدامات انجام شده، درآمد سازمان راهداري رشدي ۱۲۰ درصدي داشت و بسياري از دستاوردهاي كنوني به اين درآمدها باز ميگردد. رييس سازمان راهداري و حملونقل جادهاي تصريح كرد: در حوزه راه روستايي در دولت سيزدهم ۷۴۳۵ كيلومتر ساخته شده است كه ۳۰ درصد رشد نسبت به زمان مشابه در دولت گذشته داشته است. وي افزود: يكي از مهمترين شاخصهها در خصوص نگهداري راهها، روكش راههاي اصلي و شرياني بود كه سرجمع در ۳۳ ماه دولت سيزدهم، ۲۴ هزار كيلومتر روكش آسفالت انجام شده است كه رشد قابل توجهي را نسبت به دولت گذشته نشان ميدهد. اماني ادامه داد: موضوع ترانزيت يكي ديگر از اقدامات مهم دولت سيزدهم بود كه در سال گذشته ميزان ترانزيت جادهاي به ۱۴.۷ ميليون تن رسيد.همچنين سه ماهه سال ۱۴۰۳ نيز ميزان ترانزيت جادهاي نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزايش داشته است. به گفته وي، سال گذشته ۵۱۵ ميليون تن جابهجايي كالا در كشور انجام شد كه رشد ۱۰ درصدي نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت. رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي كشور در بخش ديگري از صحبتهايش به كمبود انوبوس در كشور پس از كرونا اشاره كرد و گفت: با وجود اين مشكلات سال گذشته ۱۴۸ ميليون جابهجايي مسافر در كشور انجام شد كه نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدي داشت. وي همچنين افزود: ۸۷۸ نقطه پرحادثه در ابتداي دولت سيزدهم شناسايي شد كه سال گذشته ۴۲۱ نقطه رفع شد و متعهد شديم كه مابقي را تا پايان امسال رفع كنيم. معاون وزير راه شهرسازي در ادامه به برگزاري مراسم اربعين نيز اشاره كرد و گفت: كمبود 6 هزار اتوبوس براي اربعين داريم ولي امسال قرار است از ساير ظرفيتهاي موجود در كشور در ايام اربعين استفاده شود. وي با بيان اينكه در بودجههاي سنواتي دو سال گذشته واردات اتوبوسهاي با كاركرد كمتر از پنج سال اجازه داده شد كه با تلاشهاي انجام شده گرههاي كار باز شد، عنوان كرد: ثبت سفارش اين اتوبوسها آغاز شده است و اميدواريم كه براي اربعين سال بعد اين اتوبوسها به ناوگان افزوده شود. اماني همچنين به استفاده ناوگان طرف عراقي در ايام اربعين نيز اشاره كرد. او همچنين با اشاره به برنامهريزي انجام شده براي نوسازي ۸۵ هزار دستگاه اتوبوس، ميني بوس و كاميون در كشور گفت: مقرر شد اين نوسازي در مدت پنج سال و از محل توليد داخل باشد. رييس سازمان راهداري و حملونقل جادهاي اظهار كرد: مشكل اصلي در موضوع نوسازي ناوگان، مشخص شدن محل تخصيص ارز از بانك مركزي يا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود كه در نهايت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهاي خود آن را بپردازد. اماني در بخش ديگري از صحبتهايش در پاسخ به اينكه آيا قيمت بليت اتوبوس اربعين مشخص شده است يا خير، گفت: قيمت بليت در ستاد اربعين مشخص ميشود. همچنين ۲۰ روز قبل از اربعين پيش فروش بليت اربعين آغاز ميشود اما مرز مهران پيش فروش نخواهند داشت. وي عنوان كرد: امسال تپسي و اسنپ نيز در بحث جابهجايي مسافران اربعين حضور خواهند داشت. معاون وزير راه همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا سفر كارواني در ايام اربعين انجام خواهد شد يا خير، افزود: ستاد اربعين تا كنون امكان انجام سفرهاي كارواني را نپذيرفته است.