نامه انجمن صنفي كسب‌وكارهاي اينترنتي به رييس‌جمهور منتخب

وضعيت اسف‌بار اينترنت

۱۴۰۳/۰۴/۱۹ - ۰۱:۱۶:۰۵
کد خبر: ۳۱۶۲۰۲
وضعيت اسف‌بار اينترنت

انجمن صنفي كسب و كارهاي اينترنتي، در نامه‌اي به مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور منتخب، كيفيت پايين اينترنت، نظام مالياتي ناكارآمد و نگاه امنيتي به قانون‌گذاري را چالش‌هاي اصلي اكوسيستم استارت‌آپي و كسب و كارهاي اينترنتي عنوان كرد.

انجمن صنفي كسب و كارهاي اينترنتي، در نامه‌اي به مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور منتخب، كيفيت پايين اينترنت، نظام مالياتي ناكارآمد و نگاه امنيتي به قانون‌گذاري را چالش‌هاي اصلي اكوسيستم استارت‌آپي و كسب و كارهاي اينترنتي عنوان كرد.

روز جمعه پانزدهم تيرماه، دور دوم چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شده و روزهاي آغازين شنبه ۱۶ تيرماه بود كه مسعود پزشكيان به عنوان رييس‌جمهور منتخب اعلام شد. اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ بود كه بنابر دستور مراجع ذي صلاح محدوديت‌هايي براي برخي از شبكه‌هاي اجتماعي خارجي رخ داد و به دنبال اين اتفاق، كسب‌و كارهاي اينترنتي با چالش‌هايي مواجه شدند. اگرچه تلاش‌هاي بسياري در مدت سه سال گذشته براي توسعه كسب‌و كارها در پلتفرم‌هاي داخلي و بهبود وضعيت اينترنت انجام شد؛ اما همچنان اين انتظار از سوي كاربران و شهروندان براي دسترسي آسان به پلتفرم‌هاي خارجي وجود دارد. مساله‌اي كه با مطرح شدن بحث انتخابات، شهروندان درخواست بهبود شرايط اينترنت و دسترسي به فضاي به پلتفرم‌هاي را از رييس‌جمهور و مسوولان او مطرح كردند.

 

دولت تمام قد  در برابر فيلتركردن و فيلترشكن بازي مي‌ايستد

مسعود پزشكيان در اين باره اظهار كرده است: جهان با سرعت به سوي دسترسي‌هاي كم هزينه و پرسرعت به اينترنت حركت مي‌كند و من آمده‌ام تا موانع دسترسي مردم و صاحبان كسب و كار را به جديدترين فناوري‌هاي عصر بردارم. او تضمين داده كه تمام دولت در برابر فيلتر كردن و فيلترشكن بازي تمام قد بايستد. وي در سومين مناظره به ارايه راهكارهايي در حوزه‌ فضاي مجازي پرداخت و با بيان اينكه با اعمال فيلترينگ بسياري از مشاغل را از دست داده‌ايم، اظهار كرد: بسياري از افرادي كه از طريق فضاي مجازي امرار معاش مي‌كردند با اعمال فيلترينگ زندگي‌شان به هم ريخت و ميليون‌ها انسان با اين اقدامي كه انجام شد تحت تاثير قرار گرفتند. رييس‌جمهور منتخب با اشاره به رونق كاسبي فروشندگان فيلترشكن گفت: اينكه چرا بررسي و پيگيري نمي‌كنند كه چه كسي است فيلترشكن‌ها را مي‌فروشد، موضوع قابل بحثي است؛ وقتي از وضعيت فضاي مجازي صحبت مي‌شود اينطور به نظر مي‌رسد كه مشكل جاي ديگري است چرا كه همه موافقيم كه فيلترينگ نباشد. برخي تحليلگران بر اين عقيده‌اند كه بدافزار بودن خاصيت وي‌پي‌ان نيست و اين موضوع در مورد همه اپليكيشن‌ها صدق مي‌كند و حتي يك اپليكيشن ماشين حساب هم ممكن است بدافزار باشد؛ اما محدود كردن بعضي از پلت‌فرم‌ها در سال‌هاي گذشته مردم را با اين خطر مواجه كرد و باعث شده اكثرا به وي‌پي‌ان‌ها و اپليكيشن‌هاي ناشناس روي بياورند اين درحالي است كه اين اپليكيشن‌ها ممكن است دسترسي‌هاي غيرمتعارفي مثل مكان و ليست مخاطبان را بگيرند و از اين اطلاعات سوء‌استفاده كنند.

 

نامه سرگشاده به رييس‌جمهور منتخب

در اين راستا انجمن صنفي كسب‌وكارهاي اينترنتي با انتشار نامه‌اي سرگشاده به رييس‌جمهور منتخب، وضعيت اسف‌بار اينترنت، نبود قانو‌گذاري شفاف و فرصت رقابت برابر به دليل تفكر امنيتي و همچنين ديدگاه سنتي در ساختار مالياتي كشور را سه دليل مهم وضعيت بحراني اكوسيستم استارتاپي كشور دانست. اين انجمن با معرفي خود به عنوان نخستين تشكل صنفي كسب‌وكارهاي اينترنتي و استارتاپي كشور، به نمايندگي از بخشي از اقتصاد ديجيتال در نامه خود، دغدغه‌ها و نيازهاي امروز اكوسيستم استارتاپي كشور را به مسعود پزشكيان گوشزد كرده است. نامه اينطور آغاز مي‌شود: «جناب آقاي پزشكيان، اكوسيستم استارتاپي و كسب‌وكارهاي اينترنتي كشور مُرد از بس كه جان نداشت!» و انجمن صنفي در ادامه به صراحت به اختيارات رييس‌جمهور اشاره مي‌كند: «با اينكه مي‌دانيم شما و دولت چهاردهم كه در حال تشكيل آن هستيد، اختيارات تام و تمام و ابزارهاي كافي براي حل اين مشكلات را در اختيار نداريد، اما انتظار داريم براي رفع آنها به قدر وسع، بكوشيد.» انجمن صنفي كسب‌وكارهاي اينترنتي (انجمن كارفرمايي فروشگاه‌هاي اينترنتي شهر تهران) در ابتدا «وضعيت اسف‌بار اينترنت» را بزرگ‌ترين مشكل پيش روي كاربران و كسب‌وكارهاي اينترنتي خوانده است: «اينترنت كشور در حال حاضر كند، فاقد كيفيت لازم، داراي محدوديت‌هاي بسيار و شامل فيلترينگ گسترده است. اينترنت باكيفيت، سريع و آزاد حق هر ايراني و حق هر كسب‌و‌كار ايراني است. تقاضامنديم براي تحقق اين حق مسلّم بكوشيد.»

 

نگذاريد آنچه بر صنعت خودروي كشور رفته، بر اقتصاد ديجيتال حاكم شود

اين نهاد صنفي در وصف دومين مشكل بزرگ مي‌نويسد: «مشكل بزرگ ديگر، فقدان قانون‌گذاري موثر، به‌روز، شفاف و فراهم‌كننده فرصت‌هاي برابر براي رقابت عادلانه ميان كسب‌و‌كارها است. تفكر امنيتي حاكم بر كشور باعث شده است روند فعلي قانون‌گذاري در زمينه‌هاي فناورانه و جديد، به‌شدت محافظه‌كارانه، همراه با بي‌اعتمادي نسبت به بخش خصوصي و در خدمت توليد رانت و انحصار باشد. امري كه در نهايت هم براي اقتصاد ديجيتال كشور عميقاً مخرب است و هم منجر به ارايه خدمات نامناسب، بي‌كيفيت و گران براي كاربران ايراني مي‌شود.» انجمن صنفي كسب‌وكارهاي اينترنتي ادامه مي‌دهد: «خواهشمنديم تا جايي كه مي‌توانيد نگذاريد آنچه بر صنعت خودروي كشور رفته است، بر اقتصاد ديجيتال كشور نيز حاكم شود.» اين نامه سپس به نظام مالياتي كشور اشاره مي‌كند كه «هنوز نتوانسته است خود را با واقعيت‌هاي جديد مربوط به كسب‌وكارهاي اينترنتي تطبيق دهد.» ديدگاه سنتي و قوانين قديمي حاكم بر ساختار مالياتي كشور، منجر به تعيين ماليات‌هاي سنگين، ناعادلانه و سليقه‌اي براي كسب‌وكارهاي جديد و نوآورانه شده است. امري كه نه تنها باعث تهديد ورشكست‌شدن تعدادي از كسب‌و‌كارهاي اينترنتي شده، بلكه منجر به نااميدي صاحبان ‌كسب‌و‌كارهاي اينترنتي و رسيدن موج جديد مهاجرت از نيروي متخصص به كارآفرينان و كوفاندرهاي استارتاپي شده است. نويسندگان نامه ادامه مي‌دهند: «نظام مالياتي شفاف و عادلانه كه مدل‌هاي درآمدي نو را بشناسد و بتواند مطابق با تغييرات فناورانه حركت كند، براي اكوسيستم استارتاپي كشور يك ضرورت فوري است. ضرورتي كه اگر به سرعت فكري براي آن نشود، منجر به نابودي بسياري از كسب‌و‌كارهاي اينترنتي در آينده‌اي نزديك خواهد شد. خواهشمنديم اگر مي‌توانيد، براي نجات اكوسيستم استارتاپي از بحران مالياتي فعلي، كاري كنيد.» انجمن صنفي كسب‌وكارهاي اينترنتي معتقد است كه اين سه مشكل، تنها بخش كوچكي از فهرست بلندبالاي موانع و مشكلات كسب‌و‌كارهاي اينترنتي و استارتاپ‌هاي كشور است؛ چه آنكه «بحران مهاجرت بي‌رويه منابع انساني متخصص، نظام بيمه‌اي ناكارآمد و غيرشفاف، تحريم‌هاي ظالمانه، ورود نهادهاي غيرمتخصص به حوزه كسب‌و‌كارهاي اينترنتي و تورم افسارگسيخته، بخشي ديگر از اين فهرست هستند.» اين نامه خطاب به پزشكيان تأكيد مي‌كند كه «فقط از شما خواهان بررسي، چاره‌جويي و تلاش در رابطه با سرعت و كيفيت اينترنت، قانون‌گذاري مناسب و بهبود وضعيت مالياتي كسب و كارهاي اينترنتي هستيم» و در آخر ابراز اميدواري مي‌كند كه بخش‌هاي ديگر حاكميت درباره وضعيت بحراني حاكم بر اكوسيستم استارتاپي كشور كه ديگر نفس‌هايش به شماره افتاده است، متوجه و آگاه شوند.

ارسال نظر