روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز:

رهبران ناتو نگران آينده ائتلاف خود هستند

۱۴۰۳/۰۴/۱۹ - ۲۳:۵۵:۰۶
کد خبر: ۳۱۶۲۷۰
رهبران ناتو نگران آينده ائتلاف خود هستند

روزنامه نيويورك تايمز همزمان با آغاز اجلاس سران سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در شهر واشنگتن نوشته است كه اين ائتلاف با توجه به ابهام درباره سرنوشت جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ و افزايش احتمال بازگشت دونالد ترامپ به رياست‌جمهوري، نگران آينده خود است.

روزنامه نيويورك تايمز همزمان با آغاز اجلاس سران سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در شهر واشنگتن نوشته است كه اين ائتلاف با توجه به ابهام درباره سرنوشت جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ و افزايش احتمال بازگشت دونالد ترامپ به رياست‌جمهوري، نگران آينده خود است.

اين روزنامه امريكايي در مطلبي با عنوان «رهبران ناتو در ضمن گردهمايي نگران خلايي در ائتلاف خود هستند» نوشته است: «اجلاسي كه قرار است اعتماد به نفس ائتلافي كه جديدا باز هم گسترش يافت را نشان دهد اما حالا به دليل آينده مبهم جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا و امكان بازگشت دونالد ترامپ به رياست‌جمهوري اين كشور با بي‌اطميناني مواجه است.»

به نوشته نيويورك تايمز «هنگامي كه جو بايدن و دستيارانش براي اجلاس ناتو در هفتاد و پنجمين سال تاسيسش برنامه‌ريزي مي‌كردند مي‌خواستند فضايي آكنده از اطمينان را ايجاد كنند. پيام آنها براي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و ديگر رقباي بالقوه اين بود كه ائتلاف ناتو بعد از بيش از ۲ سال جنگ در اوكراين قدرت و گستره بيشتري پيدا كرده و بيش از هر زمان خود مي‌خواهد با تهاجم مقابله كند. اما به نظر مي‌رسد با شروع ورود ۳۸ رهبر شركت‌كننده در اجلاس ناتو به شهر واشنگتن دي.سي اين اطمينان در خطر است. اين اجلاس حتي قبل از شروع رسمي خود تحت الشعاع بي‌اطميناني درباره تداوم حضور جو بايدن در كاخ سفيد براي دومين دور رياست‌جمهوري و احتمال بازگشت قريب‌الوقوع دونالد ترامپ به رياست‌جمهوري امريكا قرار گرفته است.» ترامپ سابق بر اين ناتو را «منسوخ شده» توصيف و تهديد به خارج شدن از اين ائتلاف كرده بود و مدتي پيش نيز گفت اجازه خواهد داد روسيه نسبت به هر كشور عضو ناتو كه به ميزان ناكافي براي ائتلاف هزينه نكند «هر كاري كه دلش بخواهد انجام دهد.» در روزهاي اخير نظرسنجي‌ها به ويژه در پي نمايش فاجعه‌بار جو بايدن در مناظره با دونالد ترامپ نشان داده‌اند او دارد خودش را بيش از پيش بالا مي‌كشد و در اين وضعيت چندين كشور اروپايي مهم متحد امريكا شروع به بحث درباره تاثيرات دور دوم احتمالي رياست‌جمهوري دونالد ترامپ بر ائتلاف ناتو و بررسي امكان مقابله ائتلاف با روسيه بدون تسليحات، پول و اطلاعات امريكا كرده‌اند. روزنامه امريكايي تصريح مي‌كند: «بايدن ۸۱ ساله را احتمالا مي‌توان به عنوان قاطع‌ترين حامي براي ائتلاف ناتو در واشنگتن دانست؛ ائتلافي كه در سال ۱۹۴۹، تنها ۱۲ عضو داشت اما امروز ۳۲ عضو دارد. رهبران اين ائتلاف همچنان كه امروز در واشنگتن گرد هم مي‌آيند هر حركت جو بايدن را زيرنظر خواهند گرفت و به هر كلمه او گوش خواهند داد تا همان چيزي كه بقيه امريكايي‌ها به دنبالش هستند را بفهمند – اينكه آيا او مي‌تواند براي چهار سال ديگر به رياست‌جمهوري خود ادامه دهد.»

جو بايدن در مصاحبه روز جمعه خود با «جورج استپانوپولوس» مجري شبكه «اي.بي.سي» گفت مي‌داند كه او را موشكافي مي‌كنند و از آن استقبال مي‌كند. او ادعا كرد: «چه كسي قرار است مثل من ائتلاف ناتو را متحد نگه دارد؟ من حدس مي‌زنم يك راه خوب براي قضاوت كردن درباره من اين است كه من را در اجلاس زيرنظر بگيرند و ببينند كه متحدان چه واكنشي خواهند داشت. بياييد كه بشنويد و ببينيد آنها چه مي‌گويند.»

اين روزنامه امريكايي مي‌نويسد: رهبران ائتلاف ناتو در ضمن ورود به شهر واشنگتن تصديق مي‌كنند اين ائتلاف با آزموني كه آنها انتظارش را نداشتند روبرو شده است؛ اينكه آيا مي‌تواند به درستي جرياني كه براي پشتيباني از اوكراين ايجاد كرده را حفظ كند، آن هم در حالي كه اطمينان متحدان به مهم‌ترين بازيگر ناتو شكننده‌تر از هر زمان شده است. آنها همچنين مي‌دانند كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين نيز دارند به او نگاه مي‌كنند. ائتلاف ناتو چند ماه قبل از نشست اخير خود به بررسي احتمال دومين رياست‌جمهوري ترامپ پرداخته بود. ناتو در حال ايجاد يك فرماندهي جديد ائتلاف است تا تامين دراز مدت كمك‌هاي نظامي و تسليحات براي اوكراين را حتي اگر كه امريكا در دوره رياست‌جمهوري ترامپ از اين جريان خارج شود، تضمين كند.

به باور «ديويد‌اي سنگر» و «لارا جيكز»، تحليلگران نيويورك تايمز، گفت‌وگو با رهبران ناتو نشان داده كه برنامه‌هاي آنها به منظور نوسازي نيروهاي نظامي خود و تدارك براي دوره‌اي احتمالا شامل چند دهه تقابل با روسيه متناسب با سطح افزايش بودجه‌هاي نظامي نيست.

بيش از ۲۰ عضو ناتو هم‌اكنون اين هدف كه ۲ درصد توليد ناخالص داخلي خود را صرف بودجه نظامي كنند برآورده كرده‌اند. اما بسياري از دستياران جو بايدن مدعي هستند كه اين رقم ۲ درصدي كه بيش از يك دهه قبل توسط اعضاي ائتلاف ناتو تعيين شد با ماموريت‌هاي اين ائتلاف همخواني ندارد. به نوشته نيويورك تايمز، «اولاف شولتس»، صدر اعظم آلمان كه هفته‌ها بعد از شروع جنگ اوكراين وعده تغييرات نظامي را داده بود از برنامه‌هايي براي ارتقاي توانمندي‌هاي نظامي براي مقابله با روسيه رونمايي كرده اما اين برنامه‌هاي بلندپروازانه او هنوز فاقد بودجه مناسبت هستند.

ارسال نظر