«تعادل» بررسی می کند

برداشته شدن سایه انتخابات از روی بورس

۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۰۰:۲۷:۰۸
کد خبر: ۳۱۶۲۸۲
برداشته شدن سایه انتخابات از روی بورس

بازار سرمایه در چهارمین روز کاری هفته نیز سرخ پوش شد و به نظر می رسد با توجه به شرایط بازار امروز نیز معاملات تا حدودی منفی باشد. به عقیده بسیاری از کارشناسان این منفی‌ها یک روند طبیعی در بازار سهام است و تا زمان مراسم تحلیف ريیس جمهور و همچنین معرفی کابینه جدید دولت روند بدین شکل خواهد بود.

بازار سرمایه در چهارمین روز کاری هفته نیز سرخ پوش شد و به نظر می رسد با توجه به شرایط بازار امروز نیز معاملات تا حدودی منفی باشد. به عقیده بسیاری از کارشناسان این منفی‌ها یک روند طبیعی در بازار سهام است و تا زمان مراسم تحلیف ريیس جمهور و همچنین معرفی کابینه جدید دولت روند بدین شکل خواهد بود.

بازار سرمایه در دو روز ابتدایی هفته به علت واکنش مثبت نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سبزپوش شد؛ اما پس از آن با روند اصلاحی تلاش کرد که مثبت های خود را تعدیل کند و در نهایت بازار درحال بازگشت به روند معمول خود یعنی سرخ پوشی است تا اینکه تکلیف مولفه‌های تاثیرگذار روی بازار مشخص شود.

یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت سیزدهم حمایت از بورس بود که به مرور این بازار به فراموشی سپرده شد و تنها در مواقع خاص به سراغ این بازار می‌آمدند. قرار بود طی مدت ریاست دولت سیزدهم همه چیز تغییر کند، اعتماد و نقدینگی به بازار بگردد ولی در این مدت خبری از بازگشت اعتماد سهامداران به بازار نبود و حتی در برهه‌های مختلف زمانی شاهد این بودیم که دولت و مسئولان مربوطه با عملکرد خود نقدینگی و اعتماد را از بورس فراری دادند و باعث شدند که دیگر سهامداران تمایلی به سرمایه گذاری در این بازار نداشته باشند.

از تابستان سال 99 بورس ریزشی شد و پس از آن دولت سیزدهم روی کار آمد که با عملکرد خود باعث شد نقدیگی و اعتماد از بورس فراری شود و اکنون تمام توجهات به دولت چهاردهم است که آیا این دولت می‌تواند شرایط بازار سرمایه را در میان مدت تغییر دهد یا خیر؟

با توجه به اینکه در سه سال گذشته شاهد ریزش بازار سرمایه بودیم، اکثر شرکت‌ها زیر قیمت ارزش ذاتی معامله می‌شوند. از این رو اولین گام با روی کار آمدن دولت جدید و معرفی تیم اقتصادی، باید کنار رفتن ابر بدبینی موجود روی بازار سرمایه باشد که در ادامه با معرفی اعضای کابینه جدید و اهداف و پیشینه آنها می‌توان نسبت به آینده بازار بهتر تصمیم گرفت لذا اولین گام بازارگرداندن اعتماد از دست رفته به این بازار است. اگر قرار باشد هر کسی بیاید که سکانداری بازار سرمایه را با راهبرد جدیدی به عهده بگیرد باید یک شناسایی از وضعیت موجود و نقاط قوت و نقاط ضعف فرصت‌ها انجام دهد و تمرکز آن روی اعتمادسازی باشد .

اکنون تنها درخواست بازارسرمایه از دولت جدید تنها افزایش اعتماد و توجه به بازار است. البته همان‌طور که مسعود پزشکیان نیز بیان کرده بود این توجه و اعتمادسازی نباید در راستای تامین نقدینگی و نیاز دولت باشد و باید مسئولان اجازه دهند که یک بازار پویا در کشور بتواند در برابر تورم مقاوم باشد و سودی بیش از تورم برای سهامداران در پی داشته باشد.

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در صفحه خود درخصوص دولت چهاردهم نوشت: « شعار انتخاباتی دولت چهاردهم از «نجات بورس در ۳ روز» به مسائل بنیادی‌تری نظیر نرخ خوراک، نرخ بهره و پیش‌بینی پذیری اقتصاد پرداخته شد. سخنانی کارشناسانه که واضحا دغدغه سهامداران نیز بوده و در کنار شعار «بازگشت به برجام» سبب شد تا شاخص کل ۱۰۰ هزار واحد رشد را تنها در عرض دو روز تجربه کند!

قاعدتا تصمیمات دولت بر روند بازار بسیار موثر است. یکی از تصمیمات فاجعه‌بار دولت سیزدهم، الزام به عرضه ارز فولادسازان در مرکز مبادله ارزی بود که باعث کاهش چشمگیر صادرات در فصل بهار امسال شد. علی‌رغم فروش مناسب در بورس کالا، اما طبق گزارش موجود در انجمن فولاد، قانون مذکور سبب شد تا بخش اعظمی از درآمد فولادسازان که به صادرات معطوف بود از بین برود که ماحصل آن در گزارش فصلی زمستان ۱۴۰۲ عیان شد. سیاست‌های جزیره‌ای دیگری مانند نرخ بهره بالا نیز نقش بدنه دولت بر بازار سرمایه را به خوبی مخابره کرد.

یکی از صحبت‌های پرتکرار مسعود پزشکیان این بود: «گشایش اقتصادی با استفاده از تمام ابزارهای موجود هم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تعامل با دنیا را بهبود بخشیم.» صحت این گزاره را عملکرد بانک مرکزی دولت سیزدهم به خوبی به تصویر کشید؛ اعمال شدیدترین سیاست‌های انقباضی پولی در راستا مهارم تورم و نرخ ارز که با شکست مواجه شد. واضحا و با توجه به ساختار بودجه کشور، اگر رفع تحریمی صورت نگیرد، تورم کنترل نخواهد شد. مضافا تیم اقتصادی دولت چهاردهم با حضور طیب‌نیا و عبده تبریزی اهمیت این موضوع و تاثیر آن را بر بازار سرمایه درک کرده و تمرکز خود را برای مهار تورم در جای دیگری خرج خواهند کرد. چرا که طیب‌نیا بارها و بارها از نرخ بهره بالا و عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد گلایه کرد!

 

بازار از دریچه معاملات

در معاملات چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران 4 هزار و 278 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 217 هزار و 20 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 326 واحدی در رقم 709 هزار و 703 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 154 واحدی به رقم 22 هزار و 845 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 833 واحد به سطح 125 هزار و 102 واحد رسید.

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای سومین روز متوالی منفی شد و 323 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 31 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فملی، خودرو، شستا و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حپرتو، بفجر، وپارس، پکرمان و شفام تعلق داشت.

روز اخیر نمادهای شپنا، وبملت و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فارس، وپارس و بفجر از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای بپاس، آریا و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای آریان، فالوم و شصدف نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خزامیا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز معین، شفام و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند.

روز سه‌شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 195 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 520 میلیارد تومان بود که 29 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 28 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 566 میلیارد تومان رسید. همچنین نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 155 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و ثفارس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خزامیا و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات سه‌شنبه، 57 نماد صف خرید داشتند و 80 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 57 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 348 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش یک درصدی به 224 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر