رشد بورس تاکی ادامه دارد؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۰۰:۲۷:۵۵
کد خبر: ۳۱۶۲۸۳
رشد بورس تاکی ادامه دارد؟

بازار برای آغاز یک روند صعودی معقول، ابتدا باید ناترازی اش را اصلاح کند، رفع این ناترازی دو راه دارد یا اینکه سهام بزرگ یک اصلاح جدی کنند و یا اینکه سهام کوچک این شکاف را پر کنند.

بازار برای آغاز یک روند صعودی معقول، ابتدا باید ناترازی اش را اصلاح کند، رفع این ناترازی دو راه دارد یا اینکه سهام بزرگ یک اصلاح جدی کنند و یا اینکه سهام کوچک این شکاف را پر کنند. به نظر بازار مسیر دوم را انتخاب کرده است؛ یعنی استراحت بزرگان و رشد کوچک‌ترها تا با ورود سنگین پول، خود را برای رشد بزرگ آماده کند، این رشد قیمت‌های سهام متوسط و کوچک اصلا به معنای پروژه بازی شدن بازار نیست، چراکه به قدری قیمت این سهام سقوط کرده‌اند و p/e های جذابی پیدا کرده‌اند که فرضا از p/e فملی جذاب تر و کم ریسک تر هستند!

سعید ذوالفقاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری افتخار سهام در خصوص چشم‌انداز بازار در دولت جدید تشریح کرد: همان‌طور که طی دو روز گذشته شاهد بودیم بازار اقبال بیشتری قطعاً به آقای پزشکیان داشت تا آقای جلیلی و اثر آن در دو روز گذشته با رشد تقریباً ۱۲۰ هزار واحدی شاخص، نمود پیدا کرد.

وی افزود: این اثر همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد کوتاه مدت خواهد بود تا رویکرد تیم اقتصادی جدید، وزرای اقتصادی کابینه و به‌طور کل رویکردهای رییس جمهور جدید مشخص شود که حداقل دو ماهی زمانبر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به انتخابات آمریکا، اظهار داشت: از طرفی انتخابات آمریکا را پیش روی داریم که باعث می‌شود بازار همچنان مردد باشد، از طرف دیگر سیاست‌های اقتصادی دولت جدید را باید دید که به چه صورت است و به این راحتی نیست که بگوییم مواردی که در دولت‌های قبل تصویب شده است این دولت بخواهد انجام ندهد چراکه در سایه تحریم‌ها قطعا این دولت نیز نمی‌تواند معجزه نماید ضمن اینکه بحث‌های درآمدی دولت مشخص است مخارج نیز مشخص می باشد و خوش‌بینی بسیار زیادی نمی‌توان به بورس داشت.

 

چشم‌انداز بورس  با سیاست های احتمالی دولت جدید

ذوالفقاری همچنین در ادامه ابراز داشت: در حال حاضر بحث‌های دلار زدایی، حاکمیت ریال و نیز بیمه سهام که مطرح می‌شد، از سر بازار کم شده است اما می‌توان گفت در میان مدت و بلندمدت قطعاً نرخ بهره، تورم، قیمت گذاری محصولات، بحث انرژی، بحث آزاد شدن واردات و ... باید اتفاق بیفتد که اثرات آن در سودآوری شرکت‌ها نمایان گردد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری افتخار سهام در شرایط فعلی برای بورس رشد و سقوط بالایی را متصور ندانست و به بازار خاطرنشان کرد: بورس با توجه به وضعیت فعلی بیشتر با درجا زدن همراه خواهد بود چراکه در حال حاضر نیز p/e و p/d میانگین بازار فاصله معناداری با نرخ سود بدون ریسک دارد پس بازار در شرایط فعلی رشدی نخواهد داشت مگر اینکه اخبار متفاوتی برای برخی تک سهم ها مخابره و باعث رشد شود.

 

عوامل رشد پایدار بورس

سجاد بوربور، کارشناس بازار سرمایه، درخصوص تغییرات مثبت ایجاد شده از آغاز هفته (همچون کاهش قیمت دلار آزاد و رشد شاخص بورس) بیان کرد: زمانی که بازار‌های کشور در انتظار انتخاب یکی از دو کاندیدای نهایی ریاست جمهوری بودند، نرخ دلار بالای ۶۱ هزار تومان قرار داشت و با نقدینگی بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ همت که درحال حاضر وجود دارد، با یک رشد اقتصادی نسبتا ناپایدار ۳.۵ درصدی، ارزش دلار با رقمی بیش از ۵۵ یا ۵۶ هزارتومان مواجه نبود؛ بنابراین قیمت دلار بالای ارزش ذاتی خود قرار داشت.

بوربور ادامه داد: باتوجه به نسبت‌های مالی موجود و نسبت فاندامنتال، دست و پا زدن بورس در کف قیمت قابل مشاهده بود.

وی افزود: در همین شرایط، هیجان انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رییس جمهور کشور، بازار‌ها را به سمت قیمت تعادلی خود هدایت کرد؛ دلار به ارزش ذاتی خود نزدیک شد و به رقم ۵۹ هزارتومان رسید و شاخص بورس نیز از کف قیمت به صعود نزدیک شد.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص تداوم این شرایط مثبت، بیان کرد: این هیجان، نهایتا تا فردا یا پس فردا می‌تواند تداوم پیدا کند. در روز جاری نیز شاخص بورس بیشترین رشد خود را در یک ساعت و نیم ابتدایی تجربه کرد و پس از آن شاخص درجا زد، که این موضوع می‌تواند به معنای تخلیه هیجان باشد.

وی تصریح کرد: امروز، قیمت دلار نیز افزایش اندکی را تجربه کرد؛ بنابراین می‌توان گفت توان جبهه‌های غالب درحال تضعیف است و این احتمال وجود دارد که فردا، آخرین روز رشد بازار به دلیل این هیجان باشد.

 

صعود پایدار بورس وابسته به اقدامات و برنامه‌های آقای پزشکیان

بوربور اظهار داشت: در روز جاری، معادل بانکی نرخ اوراق اخزا با رشد اندکی مواجه شد که ثبات یا افزایش این نرخ، به برنامه‌های اقتصادی آقای پزشکیان وابسته است.

وی مطرح کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل ریزش بورس، دلار نیمایی بود که نرخ آن تفاوتی جدی با بازار آزاد داشت. در نظر داشتن یک برنامه جهت نزدیک ساختن این دو نرخ، می‌تواند مفید واقع گردد و به همین دلایل، نگاه‌های منتظر برای صعود بازار، به اقدامات و برنامه‌های آقای پزشکیان خیره است.

کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد: مادامی که شرایطی برای رشد دلار نیما و کاهش نرخ بهره وجود نداشته باشد، نمی‌توان به رشد بورس امیدوار بود.

بوربور با تاکید بر لزوم رشد بورس به‌طور پایدار گفت: شاخص بورس، با قواعد فاندامنتال می‌تواند به صورت پایدار حرکت کند. درحال حاضر مسیر حرکت بورس را «هیجان» به دست گرفته که توانایی این هیجان برای رقم زدن رشد بازار قطعا تضعیف خواهد شد.

وی افزود: آنچه به صورت جدی قابلیت پیگیری و تکیه را دارد، برنامه آقای پزشکیان برای رشد بازار است و تصمیم جدی بازار برای ادامه رشد، به این برنامه‌ریزی وابسته خواهد بود.

 

تاثیر رئیس جمهور منتخب  بر اقتصاد جهانی و روابط خارج از ایران

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: درحال حاضر برای پیش‌بینی تاثیر ريیس جمهور منتخب ایران بر اقتصاد جهانی و روابط خارج از ایران، زمان مناسبی نیست. این مساله اهمیت دارد که سیاست کلی آقای پزشکیان «ارتباط با شرق و غرب» است و بر لزوم آن تأکید کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکار‌هایی که باور به رشد پایدار بورس را رقم خواهد زد، مراودات جهانی است و رسیدن به مراوده پایدار با شرق و غرب، امید به رشد اقتصاد تماما تضعیف شده کشور را رقم خواهد زد. این وعده‌ها به گوش مردم کشور رسیده، اما درحال حاضر نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر نمود و پیش‌بینی آن در گرو مشاهده اولین نشانه‌ها جهت برداشتن گام‌هایی در این مورد، از سوی دولت چهاردهم است. در حال حاضر تنها می‌توان به چنین وعده‌هایی خوشبین بود، اما تأثیر دولت جدید بر اقتصاد را اجرایی شدن این وعده‌ها در آینده ایجاد خواهد کرد.

ارسال نظر