يك نماينده مجلس: مردم براي ۴ سال به اعضاي شورا راي داده‌اند نه ۷ سال

احتمال 7 ساله شدن دوره ششم شوراها؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۰۰:۳۵:۴۱
کد خبر: ۳۱۶۲۸۹
احتمال 7 ساله شدن دوره ششم شوراها؟

در حالي كه با مصوبه اول خرداد سال جاري مجلس شوراي اسلامي مبني بر 3 ساله شدن دوره هفتم شوراهاي شهر و روستا (دور بعدي) به نظر مي‌رسيد، ناهماهنگي ايجاد شده در برگزاري همزمان انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها، 4 سال ديگر برطرف خواهد شد، اما اهالي شوراي پايتخت و ساير كلان‌شهرها تمايل دارند، عمر شوراهاي فعلي را به 7 سال افزايش دهند تا به اين شيوه مشكل ايجاد شده حل شود.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه با مصوبه اول خرداد سال جاري مجلس شوراي اسلامي مبني بر 3 ساله شدن دوره هفتم شوراهاي شهر و روستا (دور بعدي) به نظر مي‌رسيد، ناهماهنگي ايجاد شده در برگزاري همزمان انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها، 4 سال ديگر برطرف خواهد شد، اما اهالي شوراي پايتخت و ساير كلان‌شهرها تمايل دارند، عمر شوراهاي فعلي را به 7 سال افزايش دهند تا به اين شيوه مشكل ايجاد شده حل شود. در پي بروز سانحه هوايي براي رييس دولت سيزدهم و لزوم برگزاري انتخابات زودهنگام دوره چهاردهم رياست‌جمهوري، مجلس شوراي اسلامي با توجه به الزام قانوني برگزاري همزمان انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراها، در مصوبه‌اي اعلام كرد كه در خرداد سال آينده (در پايان چهار سال عمر شوراها) انتخابات دوره هفتم شوراهاي شهر و روستا به تنهايي برگزار شود اما دوره هفتم به جاي عمر 4 ساله، صرفا 3 سال فعاليت كند تا دو انتخابات دوره هشتم شوراها و انتخابات دوره پانزدهم رياست جمهور به همزمان برگزار شود. در همين رابطه، مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران صبح ديروز در صحن علني شورا درخصوص زمان برگزاري انتخابات شوراها و افزايش يا كاهش طول عمر شوراها براي برگزاري همزمان انتخابات آنها با رياست‌جمهوري گفت: آنچه كه مجلس تصويب كرده اين است كه اين شورا تا پايان زمان خود كار را ادامه مي‌دهد و در دوره بعد شورا به صورت سه‌ساله فعاليت خواهد كرد. اما با توجه به اينكه قانون گفته شوراها چهارساله باشند و زمان آن كمتر نباشد برخي اعضاي شوراها به اين موضوع سه‌ساله شدن ايراد دارند؛ لذا از طريق شوراي عالي استان‌ها بايد پيشنهاد آنها به مجلس برود كه البته ما اعلام كرده‌ايم اين روش مشكلي است اما با ارسال پيشنهاد به مجلس با تصويب يك فوريت اين موضوع مورد بررسي قرار مي‌گيرد و پس از تاييد شوراي نگهبان هر تصميمي كه گرفته شود بايد اجرايي شود. به گفته وي، بيش از ۳۰ هزار نفر عضو شورايي در كشور وجود دارد لذا بايد براي انتخابات آمادگي لازم ايجاد شود و نياز است كه اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد تا راه‌حل نهايي براي آن پيشنهاد شود. در حال حاضر افزايش طول عمر شوراي فعلي تا هفت سال براي برگزاري همزمان انتخابات شوراها با رياست‌جمهوري موضوعي است كه از سوي برخي اعضاي شوراها در سراسر كشور و از طريق شوراي عالي استان‌ها دنبال مي‌شود.

 

مدت دوره را مجلس تعيين مي‌كند

در همين رابطه، ولي‌الله بياتي، نماينده تفرش، آشتيان و فراهان استان مركزي در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با ايلنا درباره موضوع مطرح شده از سوي برخي از اعضاي شوراهاي اسلامي شهرها درباره ۷ ساله شدن مدت زمان اين دوره شورا گفت: مدت زمان شورا در دست مجلس شوراي اسلامي است. ما به جهت اتفاقي كه افتاد و بايد انتخابات رياست‌جمهوري انجام مي‌شد دو راه داشتيم اول اينكه باتوجه به اينكه برگزاري همزمان انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري در قانون آمده است؛ انتخابات شوراها را هم همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري برگزار كنيم كه عملا فرآيند قانوني كه بايد براي شوراها در نظر گرفته مي‌شد در اين فاصله ۵۰ روز تا برگزاري انتخابات امكان‌پذير نبود. وي ادامه داد: فرآيند ثبت‌نام، استعلام و اعتراض داوطلبان شوراها در اين مدت دوماه امكان‌پذير نبود. از همين‌رو ما در مجلس قانوني را تصويب و مقرر كرديم كه شوراي ششم چهارساله بوده و انتخابات آن در خرداد سال آينده برگزار شود. دوره بعد شورا كه شوراي هفتم مي‌شود سه‌ساله باشد تا انتخابات دوره بعدي آن با رياست‌جمهوري همزمان شود. ما اين موضوع را مصوب كرديم و در شوراي نگهبان هم تاييد و به صورت قانون ابلاغ شد.

اين نماينده مجلس در پاسخ به اينكه آيا ۷ساله شدن زمان شوراها امكان‌پذير است، تصريح كرد: من طرح مورد اشاره را در دوره گذشته مجلس، خودم در صحن مطرح كردم و مصوب هم شد. اينكه ما الان در اين خصوص قانون داريم و بعد بخواهيم آن را تغيير دهيم به ۷ سال امكان‌پذير نيست. پيگيري اعضاي شوراهاي شهر سراسر كشور نيز در اين زمينه بي‌نتيجه است چرا كه الان قانون داريم كه مدت زمان دوره هفتم شوراهاي اسلامي شهرها سه‌ساله باشد.

 

شوراها نمي‌توانند

در اين باره تصميم بگيرند

بياتي گفت: نمايندگاني كه در حال حاضر در شوراها و شوراي عالي استان‌ها هستند براي اين دوره هستند كه دوره‌شان هم چهارساله است و سال آينده دوره اين شورا به پايان مي‌رسد و نمي‌توانند براي دوره آينده تصميم بگيرند و بگويند ۷ساله باشد از سوي ديگر مردم هم براي مدت ۴ سال به اعضاي شوراهاي شهر راي داده‌اند نه براي ۷ سال و اين مغايرت با قانون اساسي هم دارد و امكان‌پذير نيست. ممكن است دوستان در شوراها و شوراي عالي استان‌ها چنين موضوعاتي را هم مطرح كنند اما امكان آن نيست كه اين دوره ۷ساله باشد ضمن اينكه ما قانون را تصويب كرديم كه دوره هفتم سه‌ساله باشد و وقتي قانون وجود دارد بايد براساس قانون عمل شود. انتخابات رياست‌جمهوري هم براساس مصوبه ما تفكيك شد و اين دوره مستقل از شورا انجام شد.

 

درخواست شوراهاي سراسر كشور

ديروز اما رييس شوراي شهر تهران از ارسال طرحي از سوي شوراي عالي استان‌ها براي افزايش زمان شوراي ششم از ۴ سال به ۷ سال خبر داد. چمران در حاشيه دويست و چهل و هشتمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران در ارتباط با 7 ساله شدن شوراي ششم گفت: اين موضوع درخواست شوراهاي سراسر كشور است و قرار است در قالب طرحي از سوي شوراي عالي استان‌ها به مجلس شوراي اسلامي ارسال شود و در صورت تاييد مجلس شوراي ششم در سراسر كشور، هفت ساله خواهد شد.

رييس شوراي شهر تهران افزود: البته اين مساله در گذشته نيز اتفاق افتاده است به‌طوري كه در يكي از ادوار شوراها زمان آن از ۴ سال به ۶ سال اضافه شد.

وي اضافه كرد: در جلسه آينده شوراي عالي استان‌ها قرار است موضوع ۷ ساله شدن شوراها مطرح و به مجلس ارسال شود و بنا بر هماهنگي‌هاي صورت گرفته، خارج از نوبت در مجلس بررسي خواهد شد.

 

كوتاه شدن عمر شوراها غيرقانوني بود

پيش از اين، نايب‌رييس شوراي عالي استان‌ها نيز در اواخر خرداد ماه سال جاري از طرح شوراي عالي استان‌ها براي افزايش عمر شوراي شهر ششم خبر داده بود. به گفته او، «كوتاه شدن عمر شوراي هفتم مطابق قانون» نبوده است و بر اساس قانون بايد شوراي ششم «توقف» يا «تمديد» شود.

به گزارش «تعادل»، موسي الرضا حاجي بگلو، نايب‌رييس شوراي عالي استان‌ها با بيان اينكه از نظر من كوتاه شدن عمر شوراي هفتم مطابق قانون نبود، گفته بود: بر اساس قانون بايد شوراي ششم توقف يا تمديد شود. بنابراين بر اساس طرح شوراي عالي استان‌ها بايد عمر شوراي ششم ۷ ساله و عمر شوراي هفتم ۴ ساله باشد. بر اساس قانون چيزي به نام شوراي ۳ ساله نداريم.

وي ادامه داده بود: در همين زمينه طرحي از سوي شوراي عالي استان‌ها به مجلس ارسال مي‌شود تا تصميم گرفته شده و اصلاح شود. از باب مسووليت خودم به عنوان نماينده شوراي كلان‌شهرها عرض مي‌كنم.

ارسال نظر