معاون وزير راه: برخي واسطه‌ها خريد هواپيما را لو دادند

ابهام در خريد هواپيماها

۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۰۰:۳۷:۲۰
کد خبر: ۳۱۶۲۹۰

در آخرين روزهاي كاري فعاليت دولت سيزدهم، بخش‌هاي مختلف وزارت راه و شهرسازي با برگزاري كنفرانس‌هاي خبري تلاش دارند تا عملكرد خود را تشريح كنند.

گروه راه و شهرسازي|

در آخرين روزهاي كاري فعاليت دولت سيزدهم، بخش‌هاي مختلف وزارت راه و شهرسازي با برگزاري كنفرانس‌هاي خبري تلاش دارند تا عملكرد خود را تشريح كنند. اما اين نشست‌هاي خبري در برخي موارد نه تنها موجب روشنگري و اطلاع‌رساني نيستند و نمي‌شوند كه به ابهامات دامن مي‌زنند. يكي از موارد بسيار مهم براي صنعت هوايي كشور كه تقريبا از اوايل انقلاب اسلامي تاكنون (به جز سال‌هاي اجراي برجام) تحت تحريم‌هاي يكجانبه امريكا بوده است، نوسازي ناوگان و تامين قطعات هواپيما است. مسوولان دولت سيزدهم طي يك ساله اخير، عددهاي مختلفي را براي خريد هواپيما و بالگرد اعلام كرده‌اند. اين اعداد از 80 و 90 فروند شروع شده و ديروز در آخرين اعلام به 101 فروند رسيده است. تا ديروز مسوولان وزارت راه و شهرسازي به‌طور دقيق از ارايه مشخصات (تايپ، عمر هواپيما و...) و نحوه استفاده از آنها (بكارگيري در ايرلاين‌ها يا استفاده از قطعات آنها) طفره مي‌رفتند اما ديروز در اظهاراتي قابل توجه معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به عدم شفاف‌سازي در اين رابطه گفت: «كدام فرماندهي شب علميات نقشه علميات را فاش مي‌كند؟» اين در حالي است كه خريد و فروش هواپيما درجهان، به علت لزوم ثبت و ضبط اسناد مربوطه بر اساس مقررات بين‌المللي، به راحتي از كارخانه و دست به دست شدن آن در ميان كشورها و تا پايان كار آن در قبرستان هواپيماها قابل رديابي است. از اين رو، هدف از بيان چنين اظهاراتي نامشخص است. پيش از اين، عليرضا منظري، نماينده اسبق ايران در ايكائو در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌هاي داخلي با رد امكان خريد هواپيماي نو در دوران تحريم، گفته بود: «خريد يك فروند هواپيماي كاركرده با بيش از ۵ واسطه و ۴۰ درصد گران‌تر انجام مي‌شود» و«بايد يك مشت كاسب تحريم را پولدار كنيم تا يك هواپيماي كار كرده بخريم!» چند روز پس از اين اظهارات، شمس‌الدين فرزادي‌پور، مديرعامل ايران‌اير (هما) نيز اظهار كرد: در همين مدت ٣ تا ۴ سال گذشته برخي از ايرلاين‌ها هواپيما خريدند و پول آن را پرداخت كردند اما هواپيمايي وارد كشور نشد و امروز خريد هواپيما ريسك بسيار زيادي دارد. با وجود اين، محمد محمدي بخش، معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان هواپيمايي بر اين باور است كه صنعت هوانوردي از شرايط‌ها تحريم عبور كرده است. او ديروز نيز با همين رويكرد در يك كنفرانس خبري اظهار كرد: مي‌گويند چرا تعداد خريد هواپيما را به صورت شفاف اعلام نمي‌كنند، پاسخ اين است كه كدام فرماندهي شب علميات نقشه علميات را فاش مي‌كند؟ اگر خريدها را اعلام كنيم دشمن خريدهاي بعدي را رديابي مي‌كند. به گزارش ايلنا، محمدي‌بخش در جمع خبرنگاران در پاسخ به اينكه از مجموع هواپيما و بالگرد كه وارد كشور شده به‌طور تفكيك چند هواپيما وارد شد، گفت: از ١٠١ فروند انواع هواپيما و بالگرد وارد كشور شده ٧١ فروند هواپيماي مسافري است كه تعدادي از آن هواپيماي ايرباس ٣۴٠ و بخشي بويينگ ٧٣٧ بوده و همچنين امبرايير و سي آره جي و هواپيماهاي زير ٢٠ سرنشين وارد كشور شده كه اين ميزان ورود هواپيما سر و صداي رسانه‌هاي خارجي را درآورده ‌است كه چرا در شرايط تحريمي ايران توانسته هواپيما خريداري كند. وي تاكيد كرد: اين ميزان خريد هواپيما در وضعيتي بوده كه دشمن حتي براي ورود يك پيچ هواپيما به ايران برنامه‌ريزي كرده تا اجازه خريد را ندهد، مي‌گويند چرا تعداد خريد هواپيما را به صورت شفاف اعلام نمي‌كنند، پاسخ اين است كه كدام فرماندهي شب علميات نقشه علميات را فاش مي‌كند؟ اگر خريدها را اعلام كنيم در دشمن خريدهاي بعدي را رديابي مي‌كند.

رييس سازمان هواپيمايي كشوري همچنين درباره ماجراي هواپيماهايي كه پول آن را پرداخت كرديم اما وارد كشور نشدند، گفت: در ٣٣ ماه گذشته دولت سيزدهم هيچ موردي نبود كه پول هواپيمايي را پرداخته باشيم اما هواپيما نيامده‌ باشد اما در سنوات قبل به دليل تحريم‌ها و رفتار غير حرفه‌اي واسطه‌ها برخي از خريدهاي لو رفت و امكان ورود آن به كشور امكان‌پذير نبود اما اين موضوعات را هم پيگيري كرديم كه نمونه آن برگشت فلايت چك دوم بود.

 

مخالفت با انتقال پروازهاي داخلي به فرودگاه امام

رضا نخجواني، مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري كشور نيز ديروز در اين كنفرانس خبري گفت: تمام تصميم‌گيران مخالف انتقال پروازهاي مهرآباد به فرودگاه امام هستند و اساسا براي انجام پرواز كمتر از ۴٠ دقيقه طي مسافت بيش از يك ساعت به فرودگاه امام براي مردم نمي‌صرفد. نخجواني با بيان اينكه ۵۶ فرودگاه در كشور زير مجموعه شركت فرودگاه‌ها فعال هستند، اظهار كرد: ٣ فرودگاه گواهينامه دارند و به زودي ٧ فرودگاه ديگر هم گواهينامه مرتبط را دريافت مي‌كنند. وي ادامه داد: در مدت ٣٣ ماه گذشته دو فرودگاه سقز و بناآباد كه به ترتيب ٢٧ و ٣٠ سال معطل و نيمه كاره باقي ماندند را تكميل و به افتتاح رسانديم. همچنين امروز دو فرودگاه سراوان و تنب بزرگ در حال فعاليت هستند. ميزان پروازهاي عبوري حدود روزانه ٩۵٠ پرواز است. وي درباره سوددهي شركت فرودگاه‌ها افزود: شركت فرودگاه‌ها يك بنگاه اقتصادي است و صورت مالي آن مي‌تواند مبنايي براي قضاوت عملكرد باشد كه امروز اين شركت ٨ هزار و ۵٠٠ ميليون تومان سوددهي دارد و اين رقم بيشترين سود شركت در سال‌هاي گذشته بوده است.

 

جابه‌جايي روزانه ٩ هزار مسافر

در مسير تركيه

سعيد چلندري، مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام نيز در بخشي از اين نشست خبري با بيان اينكه صنعت هوانوردي تحريم‌ناپذير است، اظهار كرد: در سال ١۴٠٠ تعداد جابه‌جايي مسافران ۴ ميليون نفر بود اما در سال ١۴٠١ ميزان جابه‌جايي‌ها به ۶.۶ ميليون نفر و در سال ١۴٠٢ ميزان جابه‌جايي‌ها ٧.۶ ميليون نفر و امسال هم تا تيرماه ٢.۵ ميليون نفر جابه‌جا شده و مجموعا در اين مدت ميزان رشد جابه‌جايي‌ها مجموعا به ٢٠٣ درصد رسيد. در حال حاضر به ٣۵ كشور و ٨٠ شهر كشورهاي خارجي از ايران پرواز انجام مي‌شود. مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني همچنين درباره انتقال پروازهاي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام تاكيد كرد: فرودگاه مهرآباد نبايد جمع شود و بايد توسعه پيدا كند اما زمان نشان خواهد داد كه انتقال بخشي از پروازهاي داخلي به فرودگاه امام ضرورت دارد و اين نظر شخصي من نيست بلكه استانداردهاي جهاني مي‌گويد پروازهاي داخلي و خارجي در ترمينال‌‌هاي وسيع بايد انجام شود. چلندري افزود: به نظر نمي‌رسد سياست دولت‌ها اين باشد كه در فرودگاه مهرآباد با ازدحام مسافر مواجه شوند و بايد پروازهايي با مسافت طولاني مانند مشهد، كيش، قشم، بندرعباس و زاهدان بايد به فرودگاه امام منتقل شوند كه در فرودگاه امام ٢٠٠ هزار متر مربع براي ترمينال پروازهاي داخلي پيش‌بيني كرده‌ايم.

چلندري همچنين درباره ميزان پروازهاي تركيه و امارات و عراق گفت: روزانه از فرودگاه امام ٢٢ پرواز رفت و برگشت از/ به امارات انجام و ۴ هزار مسافر جابه‌جا مي‌شوند. همچنين در مسير تركيه ۵۵ پرواز و ٩ هزار مسافر و براي عراق ٣٠ پرواز و ۴ هزار مسافر جابه‌جا مي‌شوند.

ارسال نظر