«تعادل» گزارش مي‌دهد

ضد ونقيض‌هاي برقي در كشور!

۱۴۰۳/۰۴/۲۱ - ۰۰:۱۴:۳۰
کد خبر: ۳۱۶۳۵۳
ضد ونقيض‌هاي  برقي در كشور!

وزير نيرو بر لزوم اجراي دقيق برنامه‌هاي مديريت مصرف برق در سراسر كشور تاكيد دارد و به گفته وي با وجود ركوردهاي افزايشي مصرف، شبكه سراسري برق پايدار است. اين در حالي است كه در اخبار رسمي آمده است باتوجه به ناترازي توليد و مصرف برق و همچنين افزايش دما و ركوردشكني مصرف، امروز پنجشنبه ۱۳ استان كشور تعطيل شد.

وزير نيرو بر لزوم اجراي دقيق برنامه‌هاي مديريت مصرف برق در سراسر كشور تاكيد دارد و به گفته وي با وجود ركوردهاي افزايشي مصرف، شبكه سراسري برق پايدار است. اين در حالي است كه در اخبار رسمي آمده است باتوجه به ناترازي توليد و مصرف برق و همچنين افزايش دما و ركوردشكني مصرف، امروز پنجشنبه ۱۳ استان كشور تعطيل شد.
به گزارش خبرنگار «تعادل» علي اكبر محرابيان گفت: وزارت نيرو از شروع به كار دولت سيزدهم، اقدامات جامعي را با هدف رفع ناترازي در صنعت برق در دستور كار قرار داد كه از جمله مهم‌ترين اين اقدامات افزايش ظرفيت توليد برق به ميزان بيش از ۹ هزار مگاوات بود.اين درحالي است كه براساس گزارش‌هاي خبري تقاضاي مصرف برق كل كشور به بيش از ۷۷ هزار مگاوات رسيده و باتوجه به پيش‌بيني افزايش دما احتمالا همچنان روند مصرف صعودي باشد موضوعي كه طي گزارش‌هاي مردمي در روزهاي اخير خاموشي‌هاي پراكنده‌اي را نيز رقم زده است.

به گفته وزير نيرو در سايه همكاري و تعامل خوب مجلس شوراي اسلامي و هيات دولت، وزارت نيرو توانست با اجراي برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت در دو بخش توسعه ظرفيت توليد و انتقال برق و نيز مديريت مصرف اقدامات موثري را انجام دهد كه نتيجه آن عبور موفق از دو اوج بار مصرف سال‌هاي ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بود ولي به گفته كارشناسان انرژي، در اين سال‌ها كشور با ناترازي برق دست و پنجه نرم مي‌كرد. براساس اين گزارش همچنين در هفته‌هاي اخير، برنامه قطعي برق شهرك‌هاي صنعتي اعلام شد و طبق اين برنامه، حداقل يك روز در هفته برق شهرك‌هاي صنعتي قطع شد. اين در حالي است به گفته محمد مخبر، سرپرست رياست‌جمهوري در بخش برق ديگر با بحران مواجه نيستيم و جالب‌تر از آن وزير نيرو اعلام كرد بر اساس آخرين مطالعات صورت گرفته ايران در رتبه هفتم رشد توليد برق دنيا قرار گرفته است . به گفته تحليلگران حوزه انرژي تا كنون وعده‌هاي فراواني توسط دولت سيزدهم در زمينه كاهش ناترازي برق داده شده و وعده مشخصي به جهت جبران خسارت اين واحد‌هاي توليدي داده نشده است.

در سال‌هاي گذشته تفاهمنامه‌اي بين وزارت نيرو، وزارت صمت و واحد‌هاي صنعتي امضا و مقرر شد كه يك روز در هفته و با اطلاع قبلي، برق شهرك‌هاي صنعتي استان تهران و در سطح كشور قطع شود. در چنين شرايطي در سال‌هاي گذشته، به دنبال بي‌برنامگي و قطعي برق بدون اطلاع قبلي، به دستگاه‌هاي توليدي آسيب‌هاي زيادي وارد شد. بنا بر گزارش‌هاي منتشرشده توسط شهروندان، قطعي برق شهرك‌هاي صنعتي باعث زيان شركت‌هاي توليدي شده و بسياري از آنها به دنبال قطعي برق، مجبور به تعطيلي كار مي‌شوند كه پيامد‌هاي جبران‌ناپذيري را به دنبال دارد. برخي روايت‌هاي منتشرشده توسط شهروندان حاكي از آن است كه اين قطعي برق گاهي بيشتر از يك‌ روز بوده و در اين شرايط تورمي، آنها با تعطيلي يك تا چند روزه در فصول گرما، قادر به پرداخت اجاره، حقوق و تامين نيازهاي خود نبوده و در معرض تعطيلي كامل قرار دارند.

در روزهاي آخر دولت سيزدهم، رسانه‌هاي نزديك به دولت عموما در پي نشان دادن افتخارات اين دولت در حوزه انرژي بوده و يكي از اين افتخارات را كاهش ناترازي برق با ساخت نيروگاه‌هاي جديد مي‌دانند. اين در حالي است كه با قطعي برق‌هايي كه در هفته‌هاي اخير گزارش شده به نظر مي‌رسد اين كاهش ناترازي اتفاق نيفتاده است. در همين زمينه مهدي اسلامي، كارشناس حوزه انرژي، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار كرد: ناترازي برق در ايران به دليل تركيبي از عوامل اقتصادي، سياسي و اجتماعي از سوي برخي مسوولان كتمان مي‌شود. 

وي تصريح كرد: بيان مشكلات برق مي‌تواند تاثيرات منفي بر بخش‌هاي مختلف اقتصادي داشته باشد از جمله كاهش سرمايه‌گذاري‌ها و توليد، و تاثيرات منفي بر صنعت و خدمات را مي‌تواند دربر داشته باشد.
به اعتقاد وي، كتمان ناترازي برق ممكن است تركيبي از عوامل و نگراني‌هاي باشد كه باعث مي‌شود مسوولان از بيان كامل و شفاف اين مساله خودداري كنند.
وي ادامه داد: رشد جمعيت و توسعه صنعتي باعث افزايش تقاضا براي برق شده است. بسياري از نيروگاه‌ها و تجهيزات توليد برق در ايران قديمي هستند و بهره‌وري پاييني دارند.
وي با اشاره به اينكه كمبود سرمايه‌گذاري در بخش توليد و توزيع برق باعث عدم توسعه كافي زيرساخت‌ها شده است، گفت: كمبود منابع آب براي نيروگاه‌هاي آبي و كاهش منابع گاز و نفت براي نيروگاه‌هاي حرارتي مي‌تواند تأثيرگذار باشد. مشكلات مديريتي و بهره‌وري پايين در بخش انرژي نيز مي‌تواند به اين مشكل دامن بزند.

ارسال نظر