بورس نجات پيدا مي‌كند؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۱ - ۰۰:۲۲:۲۰
کد خبر: ۳۱۶۳۶۰

بازار سرمايه در اولين روز كاري با سبزپوشي شروع به كار كرد و اين روند را به دومين روز كاري خود نيز انتقال داد؛ اما از روز دوشنبه همه‌ چيز تغيير كرد و بازار سرمايه با سرخ‌پوشي ادامه‌دار همراه شد و به نوعي بازار سرمايه تاثير رييس جديد را ناديده گرفت. در زمان مناظرات تنها كانديدي كه وعده‌هاي بورسي‌اش توسط اهالي بازار سهام ديده شد، مسعود پزشكيان بود

رقیه ندایی

بازار سرمايه در اولين روز كاري با سبزپوشي شروع به كار كرد و اين روند را به دومين روز كاري خود نيز انتقال داد؛ اما از روز دوشنبه همه‌ چيز تغيير كرد و بازار سرمايه با سرخ‌پوشي ادامه‌دار همراه شد و به نوعي بازار سرمايه تاثير رييس جديد را ناديده گرفت. در زمان مناظرات تنها كانديدي كه وعده‌هاي بورسي‌اش توسط اهالي بازار سهام ديده شد، مسعود پزشكيان بود. پزشكيان در مناظره خود وعده مي‌دهد كه ثبات و آرامش را به دنياي بورس برگرداند و تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: كسري بودجه دولت را از بورس تامين نخواهيم كرد. اگر دولت دخالت خود را كاهش دهد، اين ثبات بازخواهد گشت. حل مشكل بورس يك نسخه ساده نيست و تحريم‌ها هم در اين زمينه تاثيرگذار است. دقيقا مساله همين است وعده ترميم سه روزه بورس و جبران زيان سهامداران در كوتاه‌مدت يك خيال به حساب مي‌آيد؛ چراكه بورس از سال 99 تا به امروز ريزش‌هاي سنگيني را تجربه كرده كه هر يك از اين ريزش‌ها و سقوط‌ها داستان خاص خود را دارد و اغلب با تصميم‌گيري‌هاي يك‌شبه در بازار سهام رقم خورده است. اينكه يك مسوولي قول دهد وضعيت بورس در سه روز يا سه ماه جبران مي‌شود يك خيال خام است و بايد حداقل شش ماه به بازار فرصت داد تا با شرايط جديد خود را تطبيق دهد و پس از آن آرام آرام روند رو به بالا بگيرد و زيان‌هاي گذشته را جبران كند كه ممكن است اين روند يك تا سه سال زمانبر باشد؛ چراكه همه ‌چيز به تصميم مسوولان مربوطه بستگي دارد. نكته قابل توجه در خصوص دولت جديد اينجاست كه تاكيد كرده از بورس تامين مالي نخواهد كرد و اين بازار را به عنوان يك درآمد براي خود نخواهد ديد. متاسفانه دو دولت قبلي بورس را يك بازار مولد براي جبران زيان كسري بودجه مي‌ديدند و با برداشت نقدينگي‌هاي بسيار سنگين از بازار باعث شدند كه شاهد سقوط تمامي اعداد باشيم. اگر دولت چهاردهم همان‌طور كه اعلام كرده به بازار سرمايه به عنوان يك بازار مولد نگاه كرد همه ‌چيز آرام آرام مي‌تواند به روند طبيعي خود بازگردد.

بورس تهران از دولت دوازدهم و سيزدهم ضربه‌هاي بسيار زيادي خورده است؛ خصوصا دولت سيزدهم كه وعده ترميم بورس داده بود و هر چند وقت يك‌بار با مصوبه‌اي چند ‌بندي قصد حمايت از بازار سهام را داشت كه تمامي اين مصوبه‌ها پس از گذشت چند روز يا چند هفته به بن‌بست مي‌خورد و براي سهامداران چيزي جز زيان باقي نمي‌ماند و در صحبت نيز اعلام مي‌كردند كه شرايط بورس نسبت به گذشته بهتر شده است، اما اعداد و اراقام چيز ديگري را بيان مي‌كرد. بورس تمام اين سختي‌ها و بحران را پشت سر گذاشته تا مجدد به آرامش برسد و روزهاي خوبي براي سهامداران رقم بزند و اكنون از دولت چهاردهم انتظار مي‌رود كه يكي از اولويت‌هاي خود را بورس قرار دهد و شرايط رشد دوباره را در اين بازار فراهم كند.

ارسال نظر