اعمال فشار آمریکا به اپراتور هندی بندر چابهار
درحالی که بندر چابهار تنها استثنای تحریمهای یکجانبه امریکا علیه ایران به شمار میرود، معاون وزیر راه و شهرسازی از اعمال فشار ایالاتمتحده به اپراتور هندی این بندر مهم خبر داد و گفت: با ارایه هرگونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمیخوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندیها توسط امریکا وجود دارد.
گروه راه و شهرسازی|
درحالی که بندر چابهار تنها استثنای تحریمهای یکجانبه امریکا علیه ایران به شمار میرود، معاون وزیر راه و شهرسازی از اعمال فشار ایالاتمتحده به اپراتور هندی این بندر مهم خبر داد و گفت: با ارایه هرگونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمیخوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندیها توسط امریکا وجود دارد.
علیاکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز در یک نشست خبری از رشد ١٠ درصدی تجارت دریابرد خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی و ایجاد ارزش افزوده در بنادر، فعالیتهای تجاری دریا برد از ٢١۵ میلیون تن به ٢٣٧ میلیون تن رسیده و شاهد رشد ١٠ درصدی در این حوزه بودهایم. همچنین صادرات غیرنفتی از بنادر کشور ۵۶ درصد رشد داشت.
وی با اشاره به میزان جذب سرمایهگذار خارجی ادامه داد: در جذب سرمایه گذار خارجی با ۵ کشور به قرارداد رسیدیم و اقداماتی هم انجام شده که یکی از این کشورها هند است، هند ۱۲۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده و همچنین ۲۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلار نیز بحث فاینانس داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره میزان ترانزیت گفت: ترانزیت در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن رسید که رشد بالای ۴۵ درصدی دارد.
به گزارش ایلنا، صفایی با بیان اینکه ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده است، اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری استراتژیک در کشور داریم که عمر طولانی دارند. ۲۹۲ فروند در دست ساخت و خرید است و ۸۳فروند تحویل و به ناوگان اضافه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه طبق آخرین گفتههایتان قرار بر این شده که در قرارداد با هندیها برای اپراتوری، هند وارد پروژههای نفتی شود این موضوع شامل چه پروژههایی میشود و موضوع دیگر اینکه هند چه تجهیزاتی وارد بندر خواهد کرد، گفت: با ارایه هر گونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمیخوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندیها توسط آمریکا وجود دارد.
وی ادامه داد: میزان سرمایهگذاری خارجی در بنادر کشور به ۴٧٠ میلیون رسیده که همین میزان افزایش سرمایهگذاری باعث رشد تجارت دریا برد شده است.
صفایی درباره اقدامات برای برگشت پول اختلاس شده از بندر امام افزود: اقدامات خوبی برای بازگشت پول انجام شده است و به زودی به نتیجه میرسد.
وی همچنین با اشاره به حملات سایبری به بنادر کشور گفت: در سه سال گذشته ٧٠٠ هزار حمله سایبری به بنادر کشور شد که تمام آن را مهار کردیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مشکلی در بخش ناوگان دریایی نداریم که بار روی زمین بماند، گفت: کمبود در ناوگان نداریم اما ناوگان باید نوسازی شود با خرید کشتیهای دست دوم توانستیم نیازها در حمل بار دریایی را پاسخ دهیم. در این مدت ٣١ فروند کشتی به دریای خزر اضافه شد و تعداد ناوگان دریای جنوب هم در حال افزایش بوده اما اکثرا تحت پرچم کشور نیستند.
وی درباره تعدادی کشتی حامل بار غلات که هنوز تخلیه نشدهاند، اظهار داشت: حجم عظیمی از غلات در کشتی و لنگرگاه داریم که البته یک تخلیه اساسی انجام شد اما هنوز تعدادی در لنگرگاه به دلیل مشکلات در بحث تخصیص ارز مانده است.
ترانزیت نفت با خطوط نفتی جدید
در همین حال، جلیل اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: نفت از طریق بندر امام و با خطوط لوله جدید در بندر امام و جزیره نگین ترانزیت نفتی انجام شد و البته میتوانیم این ظرفیت را باز هم افزایش دهیم.
اسلامی در نشست خبری دیروز با اشاره به میزان ورود کالاهای اساسی به بنادر کشور اظهار کرد: از ابتدای امسال تا دو روز گذشته در بنادر کشور ٧ میلیون تن کالای اساسی تخلیه و بارگیری شده و در مدت زمان سه سال گذشته میزان تخلیه و بارگیری در بنادر بهطور میانگین هر سال حدود ٢۵ تا ٢۶ میلیون تن بوده است.
وی ادامه داد: کالای اساس موجود در بنادر در حال حاضر حدود ٣.٩ میلیون تن است که خوشبختانه ظرفیت انبارها بیش از دو برابر این عدد است .هر نوع ورودی را پاسخگو هستیم ومیزان ورود کالا با خروجی برابری میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان ترانزیت از طریق بنادر گفت: از ابتدای امسال تا کنون ترانزیت در حوزه دریایی حدود ۴ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴٩ درصد رشد داشته است. اسلامی همچنین با اشاره به افزایش تقاضا از اقلیم برای ترانزیت از مسیر ایران تاکید کرد: تقاضای ترانزیت از سمت اقلیم به شدت افزایش یافته و به همین دلیل ظرفیت سازی آنی برای این تقاضاها انجام دادیم تا ترانزیت اقلیم را پاسخ دهیم. بهطوری که نفت از طریق بندر امام و با خطوط لوله جدید در بندر امام و جزیره نگین این ترانزیت نفتی انجام شد و البته میتوانیم این ظرفیت را باز هم افزایش دهیم.
وی همچنین درباره خط دریایی ایران و عراق برای سفرهای اربعین گفت: این خط دریایی فعال است و امسال پیشبینی میکنیم تعداد زوار حسینی افزایش پیدا کند.