«تعادل» روند بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

بازدهي مثبت بورس با انتخابات

۱۴۰۳/۰۴/۲۳ - ۰۱:۴۴:۲۰
کد خبر: ۳۱۶۴۵۴
بازدهي مثبت بورس با انتخابات

با شروع هفته اخير بالاخره انتظارها به پايان رسيد و نتيجه دور دوم انتخابات مشخص شد و در نهايت مسعود پزشكيان با بيشترين راي مردمي توانست رييس دولت چهاردهم شود كه بازار سرمايه نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و بازار دو روز با مثبت‌هاي بسيار خوبي همراه بود و پس از آن مسير هميشگي خوديعني روند اصلاحي را در پيش گرفت؛ البته نكته قابل توجه اينجاست كه بورس تهران پس از مدت‌ها توانست بازدهي مثبت بسيار خوبي را تجربه كند و اين مثبت ناشي از انتخابات بود.

با شروع هفته اخير بالاخره انتظارها به پايان رسيد و نتيجه دور دوم انتخابات مشخص شد و در نهايت مسعود پزشكيان با بيشترين راي مردمي توانست رييس دولت چهاردهم شود كه بازار سرمايه نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و بازار دو روز با مثبت‌هاي بسيار خوبي همراه بود و پس از آن مسير هميشگي خوديعني روند اصلاحي را در پيش گرفت؛ البته نكته قابل توجه اينجاست كه بورس تهران پس از مدت‌ها توانست بازدهي مثبت بسيار خوبي را تجربه كند و اين مثبت ناشي از انتخابات بود.

اين مثبت سنگين دو روز باعث شد كه نقدينگي با سرعت بيشتري وارد چرخه معاملات بورس شود و شرايط تغيير كند. اما نكته مهم اينجاست كه از روز دوشنبه روند بازار سهام تغيير كرد و شاهد سرخ پوشي معاملات بوديم و نقدينگي نيز از چرخه معاملات خارج شد. به عقيده بسياري از كارشناسان اين روند هفته جاري نيز ادامه‌دار خواهد بود؛ چراكه شاهد دو روز تعطيلات در اواسط هفته هستيم و همين موضوع سرخ پوشي بيشتر معاملات را در پي خواهد داشت و احتمالا از اواخر هفته آتي بازار كمي مثبت شود.

همانطور كه گفته شد از سال 99 تا به امروز بورس تهران با مشكل كمبود اعتماد و نقدينگي همراه بود است و دولت چهاردهم در وهله اول خود بايد روند به روند اعتمادسازي و ورود نقدينگي سرعت بخشد و تا بازار بتواند به حالت معمول يعني روند صعودي بازگردد. در اصل بورسي‌ها با اعتماد به مسعود پزشكيان به وي راي دادند تا شرايط بازار سرمايه و سرمايه‌گذاري در كشور تغيير كند و احتمالا تا زمان معرفي و راي اعتماد گرفتن كابينه دولت جديد بازار همين روند نسبتا متعادل را طي كند.

 

بازار از دريچه معاملات

از روز اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري بازار سرمايه توانست واكنش مثبت نشان دهد و شرايط خوبي نشان دهد.شاخص كل در آخرين روز كاري هفته به رقم 2 ميليون و 209 هزار و 207 واحد رسيد و نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته قبل 108 هزار و 545 واحد بالا‌تر ايستاد و بازدهي هفته شاخص بورس مثبت 5.1 درصد شد. شاخص هم وزن نيز در پايان هفته نسبت به هفته پيشين 31 هزار و 855 واحد بالاتر ايستاد و بازدهي مثبت 4.7 درصدي را ثبت كرد.

شاخص كل بورس تهران در روز شنبه 88 هزار و 179 واحد رشد كرد و روز يكشنبه 37 هزار و 630 واحد بالا آمد. اما تب تند بازار از روز دوشنبه سرد شد. شاخص روز دوشنبه 5 هزار و 134 واحد افت كرد و روز سه‌شنبه 4 هزار و 278 واحد پايين آمد. در روز چهارشنبه نيز شاخص كل 7 هزار و 810 واحد نزول كرد. در اين هفته، ميانگين ارزش معاملات بازار سهام 30 هزار و 492 ميليارد تومان بود. ميانگين ارزش معاملات خرد بورس نيز 5 هزار و 171 ميليارد تومان بود كه نسبت به رقم 3 هزار و 474 ميلياردي هفته پيشين، افزايش 49 درصدي داشته است.

ميانگين ارزش صف‌هاي فروش در هفته اخير 198 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته‌ پيشين 148 ميليارد تومان كمتر بود و افت 43 درصدي داشته است. بالاترين رقم هفته 224 ميليارد تومان بود كه در روز سه‌شنبه ثبت شد و كمترين رقم 172 ميليارد تومان بود كه در روز شنبه ثبت شد.

ميانگين ارزش صف‌هاي خريد در هفته اخير 836 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته گذشته 696 ميليارد تومان بيشتر بود. در اين هفته، ميانگين ارزش صف‌هاي خريد 497 درصد افزايش يافته است. بالاترين رقم هفته 2 هزار و 998 ميليارد تومان بود و در روز ‌شنبه ثبت شد. پايين‌ترين رقم به روز دوشنبه برمي‌گردد كه 22 ميليارد تومان بود.

در اولين روز معاملاتي هفته، 538 ميليارد تومان پول حقيقي به بورس وارد شد. اما روز يكشنبه 171 ميليارد تومان خارج شد. روز دوشنبه اين رقم به 300 ميليارد تومان رسيد. در روز سه‌شنبه نيز 323 ميليارد تومان پول حقيقي خارج شد.

در آخرين روز معاملاتي هفته براي چهارمين روز متوالي پول حقيقي خارج شد كه ارزش آن 410 ميليارد تومان بود. در مجموع كل هفته 666 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد و ميانگين روزانه خروج پول حقيقي 133 ميليارد تومان بود كه نسبت به هفته پيشين 58 درصد كاهش يافته است.

 

شركت‌هاي پرفروش بورس كالا

آمار معاملات بازار فيزيكي بورس كالاي ايران نشان مي‌دهد در هفته منتهي به ۲۲ تير ۴۱۶ شركت در تالارها و بازار فرعي كالا و محصولشان را عرضه كردند كه به معامله نزديك به ۲.۷ ميليون تن انواع كالا و محصول به ارزش ۲۹.۴ هزار ميليارد تومان منتهي شد. ارزش معاملات ۱۰ شركت برتر ۱۳ هزار ميليارد تومان برآورد شد.

بورس كالاي ايران برترين‌هاي بورس كالا در هفته منتهي به ۲۲ تير را براساس ارزش فروش شركت‌ها در بازار فيزيكي اعلام كرد. جزييات رتبه‌بندي جايگاه شركت‌ها از لحاظ فروش به شرح زير است:

ملي صنايع مس ايران (فملي) با ثبت معامله ۵ هزار و ۴۷۵ تن مس كاتد، مس كم عيار، مس مفتول، سولفور موليبدن و كنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۲ هزار و ۸۱۸ ميليارد تومان در رتبه نخست ايستاد. مجتمع سرب و روي انگوران با فروش ۱۵۸ هزار تن خاك روي به ارزش ۲ هزار و ۳۱۷ ميليارد تومان، دوم شد.

فولاد مباركه اصفهان (فولاد) با فروش ۵۸ هزار و ۸۰۰ تن ورق سرد خودرو، ورق سرد لوازم خانگي و ورق گالوانيزه به ارزش ۲ هزار و ۲۷۴ ميليارد تومان، سوم شد. معدني و صنعتي گهر زمين (كگهر) با ثبت معامله ۲۲۰ هزار تن گندله و كنسانتره سنگ آهن به ارزش يك هزار و ۱۵۳ ميليارد تومان در رتبه چهارم ايستاد.

معدني و صنعتي اپال پارسيان سنگان با فروش ۲۰۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش يك هزار و ۷ ميليارد تومان پنجم شد. معدني و صنعتي گل گهر (كگل) با ثبت معامله ۱۹۰ هزار تن گندله و كنسانتره سنگ آهن به ارزش ۹۸۶ ميليارد تومان، ششم شد.

پالايش نفت بندرعباس (شبندر) با فروش ۶۹ هزار تن وكيوم باتوم، گوگرد گرانوله و لوب كات سنگين به ارزش ۹۱۴ ميليارد تومان در رتبه هفتم ايستاد. پتروشيمي تندگويان (شگويا) با ثبت معامله ۱۳ هزار و ۵۲ تن پلي اتيلن ترفتالات نساجي و بطري و نخ پلي استر در گريدهاي مختلف به ارزش ۶۰۱ ميليارد تومان هشتم شد.

پالايش نفت تهران (شتران) ۲۳ هزار و ۸۳۰ تن لوب كات سنگين و سبك، وكيوم باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش ۵۰۶ ميليارد تومان فروخت نهم شد. نفت جي با فروش ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن قير و ثبت ارزش ۴۷۰ ميليارد تومان دهم شد.

ارسال نظر