در سال جاری ۸۲۵۷ دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده است

ریزش قیمت در بازار وارداتی‌ها

۱۴۰۳/۰۴/۲۳ - ۰۲:۰۲:۳۶
کد خبر: ۳۱۶۴۷۵
ریزش قیمت در بازار وارداتی‌ها

آخرین آمار گمرک ایران از واردات و ترخیص خودرو نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا ۲۰ تیر ماه ۸۲۵۷ خودرو به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار ترخیص شده و ۵۲۰۰ خودرو نیز در مرحله نهایی تشریفات ترخیص قرار دارد. در همین حال، فعالان بازار خودرو درباره آخرین وضعیت بازار خودرو می‌گویند: در هفته‌های گذشته با باز شدن ثبت سفارش برای خودرو‌های وارداتی و ارائه دستورالعمل واردات خودرو‌های جانبازان و خرید و فروش حواله‌های این خودرو‌ها قیمت انواع خودرو در بازار سیر نزولی گرفته است.

تعادل |

آخرین آمار گمرک ایران از واردات و ترخیص خودرو نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا ۲۰ تیر ماه ۸۲۵۷ خودرو به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار ترخیص شده و ۵۲۰۰ خودرو نیز در مرحله نهایی تشریفات ترخیص قرار دارد. در همین حال، فعالان بازار خودرو درباره آخرین وضعیت بازار خودرو می‌گویند: در هفته‌های گذشته با باز شدن ثبت سفارش برای خودرو‌های وارداتی و ارائه دستورالعمل واردات خودرو‌های جانبازان و خرید و فروش حواله‌های این خودرو‌ها قیمت انواع خودرو در بازار سیر نزولی گرفته است. به گفته او، این موضوعات قیمت خودرو‌های وارداتی را به مسیر ریزش با شیب کند سوق داده است و قیمت انواع خودرو‌های وارداتی در هفته‌های گذشته کاهش حدود ۸ درصدی را تجربه کرده است.

 

جزيیات ثبت نام برای خودروهای وارداتی

با توجه به گستردگی تنوع خودروهای وارد‌شده و اجرای ۱۶ طرح فروش خودروهای وارداتی تاکنون، این مرحله از عرضه، برای متقاضیان مرحله‌ اول که اسفند‌ماه سال ۱۴۰۱ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، آخرین فرصت انتخاب خودرو خواهد بود؛ بنابراین چنانچه مشتری، این دوره هم انتخاب خودرویی نداشته باشد، از لیست نوبت‌دهی خارج شده و از دوره‌های بعدی فروش، باید همچون متقاضیان جدید از ابتدا، فرآیند ثبت‌نام را انجام دهد. در این نوبت از عرضه، برای متقاضیان جدید نیز این فرصت فراهم شده که با تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن وجه ۵۰۰میلیون تومانی در این حساب، انتخاب خودروی وارداتی داشته باشند. امکان تعریف حساب وکالتی از روز دوشنبه گذشته آغاز شده و مشتریان تا ساعت ۱۲ روز شنبه (۲۳ تیرماه) برای این منظور و بلوکه کردن وجه ۵٠٠میلیون تومانی در این حساب فرصت خواهند داشت.

براساس توضیحاتی که مهدی تقدسی، مدیرسامانه یکپارچه خودروها، داده است: ثبت‌نام خودروها از طریق سایت سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی (saleauto.ir) تا پایان روز یکشنبه (۲۴ تیرماه) ادامه خواهد داشت. متقاضیان در این مرحله امکان انتخاب پنج اولویت مورد نظر خود را از بین سبد محصولات عرضه‌شده خواهند داشت. ترتیب اولویت در این پنج انتخاب مهم است و در صورت تخصیص هرکدام از پنج انتخاب (بر اساس اولویت متقاضی و ظرفیت خودروی انتخابی)، قابلیت لغو سفارش و تغییر خودرو در مراحل بعدی وجود ندارد. از سوی دیگر چنانچه پس از تخصیص خودرو و فراخوانی که از سوی شرکت واردکننده برای مشتری ارسال می‌شود، متقاضی وجه خودروی خود را واریز نکند، از لیست سامانه یکپارچه عرضه خودروی وارداتی حذف خواهد شد.

در این دور از عرضه خودروهای وارداتی از بین ۳۶ محصول عرضه‌شده، ۱۸ خودروی وارد‌شده‌ دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و ۱۸ خودروی وارد‌شده‌ دیگر دارای قیمت‌ علی‌الحساب در مبادی ورودی برای مشتریان عرضه شده است. قیمت‌ها اعم از قطعی و علی‌الحساب قیمت در مبادی ورودی است و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص، به قیمت‌های فوق اضافه می‌شود. از جمله خودروهای عرضه‌شده در این دور، می‌توان به مدل‌های تویوتا، نیسان، ونوسیا، جتا، جک، سانگ‌یانگ، فیات، لاماری، سوزوکی، ام‌جی و هوندا اشاره کرد.

این مقام مسوول درباره علت اختلال در سامانه چه بوده، گفته است: هم از سمت بانک‌ها که حساب متقاضیان را وکالتی کرده‌اند و هم از سمت شرکت‌های خودرویی دیتا می‌گیریم و این باعث شد که دیتای اشتباه در لحظه یک‌سری اختلال را به وجود آورد.

براساس توضیحاتی که مقدسی به اقتصاد آنلاین داده است: آپدیت جدیدی را یکی از شرکت‌های واردکننده خودرو ارسال کرده بود که دیتا اشکال داشت و منجر به این شده بود که وضعیت‌ها را اشتباه تغییر بدهیم که سریعا مجبور شدیم به اطلاعات قبلی برگردانیم. او در پاسخ به این سوال که استقبال از کدام برندها بیشتر است، عنوان کرده: همه مدل خودرو انتحاب می‌شود، اما برندهای مطرح همیشه بیشترین تقاضا را دارند. مدیرسامانه یکپارچه خودروها، در پایان تاکید کرد: متقاضیان برای بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان و وکالتی کردن حساب خود تا روز شنبه، ۲۳ تیرماه و برای ثبت‌نام تا روز یکشنبه، ۲۴ تیرماه فرصت دارند.

 

۳۰۰ میلیون بده خودرو وارداتی بخر

به گزارش برخی رسانه ها، اما از آنجایی که در فروش جدید خودروهای وارداتی امکان ثبت نام افراد جدید هم وجود دارد، همین مورد باعث شده دوباره شاهد فروش کد ملی برای ثبت نام خودرو باشیم. پیش از این هم شاهد فروش کد ملی بودیم و قیمت‌های عجیبی اعلام می‌شود فروشندگان کد ملی قیمت ۳۰۰ میلیون تومان برای ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی اعلام می‌کنند. با توجه به سود بالای خودرو‌های وارداتی بسیاری هم اقدام به خرید کد ملی می‌کنند. در این میان نیاز است نظارت ویژه‌ای روی این مورد صورت گیرد.

آخرین آمار از واردات خودرو

طبق آخرین آمار رسمی حدود ۲۵هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که البته تمام آنها ترخیص‌شده به حساب نمی‌آیند. از طرفی، ۳۳هزار متقاضی نهایی خودروهای وارداتی (طبق ثبت‌نام‌های قبلی) وجود دارد که بخش عظیمی از آنها هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند. بنابراین با در نظر گرفتن واردات ۲۵هزار دستگاهی و تقاضای ۳۳هزار نفری، در‌حال‌حاضر کسری هشت‌هزار‌دستگاهی بابت تحویل خودروهای وارداتی به متقاضیان قبلی وجود دارد. حال اگر فرض کنیم اکثر قریب‌به‌اتفاق متقاضیان باقیمانده از قبل، با توجه به اولتیماتوم سیاستگذار، این بار اقدام به انتخاب خودرو از سامانه کنند، عملا دیگر خودرویی برای متقاضیان جدید باقی نمی‌ماند.

البته براساس تازه ترین آمار گمرک، از ابتدای سال‌جاری تا ۲۰ تیر ۱۴۰۳، تعداد ۸۲۵۷ دستگاه خودرو سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. ريیس کل گمرک، ارزش این تعداد خودرو سواری نو که از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است را ۱۶۵ میلیون دلار اعلام کرد. محمد رضوانی‌فر اظهار کرد: سال گذشته در همین مدت تنها ۲۷۷ دستگاه خودرو به ارزش ۸.۳ میلیون دلار وارد کشور و از گمرکات ترخیص قطعی شد. وی افزود: در حال حاضر ۵۲۰۰ دستگاه خودرو دیگر به ارزش ۹۰ میلیون دلار در مرحله نهایی تشریفات ترخیص است.

 

لایحه جدید دولت برای واردات خودرو

البته به تازگی دولت لایحه رفع محدودیتِ واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و شرکت‌ها را تدوین کرد. سید محمود حسینی‌پور، معاون پارلمانی ريیس‌جمهور، با اشاره به ارسال لایحه «الحاق تبصره (۳) به ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو» به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰، انتقال فناوری به عنوان یکی از شرایط لازم برای واردات خودرو تعیین شده است. وی افزود: با این حال با توجه به لزوم تسهیل واردات خودرو برای تنظیم بازار آن و مقرون به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری برای انتقال فناوری با توجه به شرایط کنونی تجارت بین‌المللی و وجود شرکت‌های دانش بنیان برای انتقال فناوری، دولت لایحه‌ جدیدی را برای به‌روزرسانی قانون ساماندهی صنعت خودرو به مجلس تقدیم کرد.سرپرست معاونت پازلمانی ریاست جمهوری، پاسخ به انتظارات عمومی برای رفع محدودیت در زمینه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و شرکت‌ها را از اهداف این لایحه عنوان کرد.

 

بازار خودرو قفل شد

ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران معتقدند: بازار کنونی خودرو تقریباً قفل است، خریدوفروش چشمگیری در بازار رخ نمی‌دهد و مردم در انتظار ثبات بازار هستند. دراین شرایط تغییر دولت هم بر رکود بازار و ریزش قیمت‌ها دامن زده است. این در حالی است که بنا با گفته رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران، قیمت انواع خودرو‌های وارداتی، چینی و داخلی در هفته‌های گذشته سیر کاهشی داشته و بازار همچنان در رکود به سر می‌برد.

اسد کرمی درباره آخرین وضعیت بازار خودرو عنوان می‌کند: در هفته‌های گذشته با باز شدن ثبت سفارش برای خودرو‌های وارداتی و ارائه دستورالعمل واردات خودرو‌های جانبازان و خرید و فروش حواله‌های این خودرو‌ها قیمت انواع خودرو در بازار سیر نزولی گرفته است.

وی می‌افزاید: این موضوعات قیمت خودرو‌های وارداتی را به مسیر ریزش با شیب کند سوق داده است و قیمت انواع خودرو‌های وارداتی در هفته‌های گذشته کاهش حدود ۸ درصدی را تجربه کرده است. کرمی متذکر می‌شود: در مورد خودرو‌های چینی همچنان ضعف کیفیت به‌طور منفی بر میزان تقاضای آن‌ها موثر است و دارندگان این خودرو‌ها در تامین قطعات با مشکل روبرو هستند، زیرا چینی‌ها به هنگام عقد قرارداد برای ورود این خودرو‌ها به ایران اجازه ساخت قطعات را به ایرانی‌ها ندادند و در نتیجه این سیاست امروز ایرانی‌هایی که خودروی چینی دارند در تامین قطعه با مشکل روبرو شده‌اند. وی خاطرنشان می‌کند: تنها خودرو‌های چینی که اکنون در بازار با رویه مطلوبی خرید و فروش می‌شود، تیگو، جک و هایما هستند و بازار دیگر مدل‌های چینی در کل راکد است. ريیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران یادآور می‌شود: خودرو‌های چینی در هفته‌های گذشته افت ۷درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند.

وی همچنین می‌گوید: عرضه خودرو‌های وارداتی بر بازار خودرو‌های داخلی نیز تاثیر گذاشته و انواع خودرو‌های تولید داخل در بازار از ۵ تا ۱۰ میلیون افت قیمت داشته‌اند. کرمی عنوان می‌کند: بازار کنونی خودرو تقریبا قفل است، خرید و فروش چشمگیری در بازار رخ نمی‌دهد و مردم در انتظار ثبات بازار هستند. دراین شرایط تغییر دولت هم بر رکود بازار و ریزش قیمت‌ها دامن زده است.

ارسال نظر