رایزنی با روسیه برای صادرات تخم‌مرغ

۱۴۰۳/۰۴/۲۳ - ۰۲:۰۷:۴۶
کد خبر: ۳۱۶۴۸۱

به گفته ريیس کارگروه طیور اتاق بازرگانی ایران، با هدف تعدیل بازار تخم‌مرغ مرغدارانی که سن گله آنها ۶۵ هفته تا ۸۵ هفته است می‌توانند دو ماه به گله استراحت دهند و آنها را از تولید خارج کنند.

به گفته ريیس کارگروه طیور اتاق بازرگانی ایران، با هدف تعدیل بازار تخم‌مرغ مرغدارانی که سن گله آنها ۶۵ هفته تا ۸۵ هفته است می‌توانند دو ماه به گله استراحت دهند و آنها را از تولید خارج کنند. حسین مهدی‌زاد، ريیس کارگروه طیور اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از تداوم مشکل مازاد مرغ و تخم‌مرغ در کشور خبر داد و گفت: اتحادیه و وزارت جهاد کشاورزی برای توقف تولید تخم‌مرغ در دو ماه تیر و مرداد راهکاری اتخاذ کرده‌اند، براساس این راهکار مرغدارانی که سن گله آنها ۶۵ هفته تا ۸۵ هفته است می‌توانند دو ماه به گله استراحت دهند و آنها را از تولید خارج کنند؛ این دو ماهه از ۵ تیر شروع شده و تا ۵ شهریور ادامه دارد و سبب می‌شود عرضه و تقاضای تخم‌مرغ در کشور متعادل شود. وی افزود: در حال حاضر مرغداران هر کیلو تخم‌مرغ را ۶۰۰۰ تومان ارزان‌تر از قیمت مصوب سال ۱۴۰۱ می‌فروشند و ضرر سنگینی را تحمل می‌کنند، همچنین قیمت مصوب جدید برای تخم‌مرغ در سال جاری هنوز اعلام نشده و وعده داده شده که تا آخر تیرماه اعلام شود.  مهدی‌زاد ادامه داد: در دو سال اخیر بیش‌ترین ارزآوری در بخش کشاورزی از صادرات تخم‌مرغ حاصل شده اما اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که عراق در جایگاه اصلی‌ترین بازار صادراتی تخم مرغ ایران خود تولید دارد و به دلیل گرمای هوا تقاضای داخلی هم برای تخم مرغ کاهش داشته بنابراین تولید دو ماه پیش رو را باید مدیریت کرد.  

ريیس کارگروه طیور اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: غیر از عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که مقاصد کنونی صادرات تخم‌مرغ ایرانی هستند. در حال رایزنی با روسیه نیز هستیم و اطمینان داریم تقاضای خوبی برای تخم‌مرغ ایران در روسیه وجود خواهد داشت چون تخم‌مرغ ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه به ویژه ترکیه از کیفیت بیشتری برخوردار است و ترک‌ها تنها کالای خود را در بسته‌بندی جذابی ارائه می‌دهند.  مهدی‌زاد تصریح کرد: برای مازاد گوشت مرغ موجود در بازار فعلا چاره‌ای پیدا نشده و صادرات نیز تنها به عراق انجام می‌شود با این حال این امیدواری وجود دارد که در دهه اول ماه محرم تقاضا برای گوشت مرغ به عنوان ارزان‌ترین گوشت موجود در بازار تحریک شود.  وی در توضیح دلیل عملیاتی نشدن صادرات مرغ به روسیه گفت: در صادرات به روسیه پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از دیگر کشورها اهمیت دارد و در تلاش برای کسب رضایت روس‌ها در این زمینه هستیم.  مهدی‌زاد همچنین از عرضه مطلوب خوراک طیور خبر داد و یادآور شد: در چهار ماه گذشته خوراک طیور به زیر قیمت مصوب کاهش پیدا کرده و حداکثر یک هفته پس از خرید از سامانه بازارگاه به دست مرغدار می‌رسد در نتیجه تامین خوراک در وضعیت خوبی قرار دارد.

ارسال نظر