بورس در انتظار كابينه جديد

۱۴۰۳/۰۴/۲۴ - ۰۰:۵۰:۱۸
کد خبر: ۳۱۶۵۲۹
بورس  در انتظار كابينه جديد

بازار سرمايه تنها دو روز پس از انتخابات روند مثبت داشت و پس از آن مجددا روند نزولي و فرسايشي به خود گرفت و در اصل به روند گذشته خود بازگشت.

بازار سرمايه تنها دو روز پس از انتخابات روند مثبت داشت و پس از آن مجددا روند نزولي و فرسايشي به خود گرفت و در اصل به روند گذشته خود بازگشت.
بورس تهران در انتظار اين است كه دولت جديد كابينه خود را آماده كند تا از اين موضوع واكنش بگيرد. كابينه دولت جديد مي‌تواند شرايط تحقق وعده‌هاي انتخاباتي را آماده كند تا در نهايت شرايط خود را آماده كند. كابينه دولت مي‌تواند تعيين‌كننده سياست‌ها باشد كه اجراي اين سياست‌ها به ‌صورت يك‌شبه ممكن نيست. اما اگر اين موضوع نشان‌ داده نشود و در كنار آن در انتخابات امريكا نيز شاهد انتخاب ترامپ باشيم، روند آتي هم با ابهام و فضاي بدي مواجه خواهد بود، بنابراين بايد منتظر ماند.
از سوي ديگر نرخ دلار نيز براي بازار مهم است. رشد نرخ دلار نيما در هفته‌هاي گذشته چندان قابل توجه و پرفشار نبود، به‌طوري كه به نظر مي‌رسد اين نرخ تا پايان سال به محدوده‌هاي ۴۸هزار تومان افزايش پيدا كند. در اين صورت رشد اين نرخ به اندازه‌اي آرام و تدريجي خواهد بود كه اثر رشد نيما در صورت‌هاي مالي آن‌طور كه بايد و شايد بروز پيدا نخواهد كرد. هزينه‌هاي تحميل‌ شده به شركت‌ها در ماه‌هاي گذشته تا حدودي با دلار بازار آزاد محاسبه شده و رشد‌هاي محدود هزينه‌هاي محاسبه‌ شده با دلار بازار آزاد را پوشش نمي‌دهد. بنابراين با نرخ‌هاي فعلي و رشد‌هاي محدود نمي‌توان تابلوي معاملاتي چندان سبزپوشي متصور بود. نرخ بهره اوراق اخزا در اغلب موارد حدود ۲درصد از معادل نرخ سود بانكي، بهره بيشتري به متقاضيان ارايه مي‌دهد. براساس سياست اخير بانك مركزي، بانك‌ها ميانگين نرخي كه به پول‌هاي درشت اختصاص مي‌دهند از ۳۰ به ۲۷درصد كاهش پيدا كرده است.
همچنين چالش نرخ خوراك براي بازار سرمايه نيز مهم است.اگر تغييرات نرخ خوراك به قبل از ارديبهشت ۱۴۰۲ بازگردد و خواسته اهالي بازار سرمايه محقق شود، حتما به مرور تاثير مثبت آن را مشاهده خواهيم كرد، اما موضوع اصلي و مهم اين است كه هم‌اكنون اين اتفاق رخ نداده و به دليل مشخص نبودن جزييات محاسبات نرخ خوراك، همچنان اعتمادي در ميان اهالي و فعالان بازار سرمايه وجود ندارد، اما اگر اين ابهامات مشخص شود به نظر مي‌رسد اوضاع بازار سرمايه به ويژه شركت‌هاي مرتبط با صنعت پالايشي و پتروشيمي و هلدينگ‌ها بهبود خواهد يافت، بنابراين همان‌طور كه گفته شد، اصلاح نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و پالايشي‌ها به شرط انتشار جزييات آن مثبت خواهد بود، اما هم‌اكنون به دليل نبود شفافيت و بي‌اعتمادي، اثر آن روي تابلو نمايان نشده است، بنابراين با اين توضيحات به نظر مي‌رسد بازار همچنان صبر مي‌كند تا جزييات محاسبات به شركت‌ها ابلاغ و تاثير بر سودآوري شركت‌ها مشخص شود.

ارسال نظر