«تعادل» بررسی می‌کند

صنایع بورسی در مرز زیان

۱۴۰۳/۰۴/۲۴ - ۰۱:۱۰:۲۳
کد خبر: ۳۱۶۵۴۲
صنایع بورسی در مرز زیان

گرمای تابستان دوباره از راه رسید و صنایع مجددا تحت فشار قرار گرفتند تا مصرف برق خود را کاهش دهند؛ اما این کاهش مصرف برق مشکلات بسیار زیادی برای صنایع در پی داشته است.

گرمای تابستان دوباره از راه رسید و صنایع مجددا تحت فشار قرار گرفتند تا مصرف برق خود را کاهش دهند؛ اما این کاهش مصرف برق مشکلات بسیار زیادی برای صنایع در پی داشته است.

فصل تابستان و گرمای طاقت فرسای این فصل هر سال باعث می‌شود که مصرف برق در کشور با افزایش شدیدی مواجه شود و درنهایت قطعی برق به سراغ تمامی صنایع و اشتراک‌های خانگی می‌رود و به نوعی کل کشور در تابستان خاموشی را تجربه می‌کند؛ اما این قطعی زیان و خسارت سنگینی برای صنایع در پی دارد.

این روزها اکثر صنایع با مشکل قطعی برق مواجه شده‌اند که این قطعی در بلندمدت زیان‌های سنگینی را در پی دارد. در وهله اول قطعی پی در پی برق باعث می‌شود که میزان تولید محصول کاهش پیدا کند؛ دومین مورد نیز به کیفیت محصول بازمی‌گردد که در برخی از صنایع قطعی برق کیفیت محصول را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد، بسیار از محصولات باید در درجه حرارت بالا تولید شوند و قطعی برق باعث سرد شدن دستگاه‌ها می‌شود و تا گرم شدن دستگاه ممکن است کیفیت محصولات کاهش پیدا کند.

سومین مورد به مشکلات دستگاه‌ها و تاسیسات مربوط می‌شود، براساس اعلام بسیاری از صنایع قطعی برق باعث اصطحلاک دستگاه‌ها و در میان مدت خارج شدن آنها از خط تولید می‌شود و این یعنی خسارت بیشتر و عدم سودسازی.

 

معضل برق چیست؟

درست است در فصل گرما افزایش مصرف از مهم‌ترین مشکلات این صنعت به حساب می‌آید؛ اما در کنار افزایش مصرف اگر سرمایه گذاری در این بخش صورت بگیرد میزان عرضه و تقاضا به یک حد مشخص می‌رسد و مشکل ناترازی نیز تا حدود زیادی رفع می‌شود.

در این شرایط مصرف برق خانگی اولویت قرار داده شده و پس از مصارف خانگی برق با سهمیه‌بندی به دست صنایع می‌رسد و همان‌طور که گفته شد این موضوع زیان سنگینی به صنایع وارد کرده است. البته مصارف خانگی نیز هرچند وقت یکبار دچار قطعی می‌شود که این موضوع ناشی از کمبود مصرف است و این قطعی‌ها به نوعی میزان مصرف برق را به نوعی متعادل می‌کند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است ناترازی برق و گاز منجر به کاهش ۷‌میلیارد دلاری تولید شده است و به گفته شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با قطعی برق در سه ماه تابستان ۳۰‌ درصد تولید را از دست خواهیم داد.

 

کسری برق 1403چقدر خواهد بود؟

حمیدرضا صالحی، نایب‌ريیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که با مجموعه اقدامات انجام شده نهایتا تابستان پیش رو چه میزان کسری برق خواهیم داشت؟ گفت: ما معمولا رشدی پنج تا هفت درصدی در مصرف داریم، حالا اگر فرض کنیم که صنایع هم به علت تحریم رشد آنچنانی نداشته‌اند و حداقل افزایش مصرف را درنظر بگیریم، افزایشی پنج درصدی خواهیم داشت. پنج درصد 13هزار مگاوات سال گذشته، نهایتا می‌شود عددی حدود 13 تا 14هزار مگاوات کسری در سال جاری. البته توجه داشته باشید که هزار مگاوات هم عدد زیادی است برای اضافه شدن به کسری چون می‌تواند کلی از کارخانه‌ها را تعطیل کند و به اشتغال آسیب بیشتری بزند. نايب ريیس کمیسون انرژی اتاق تهران مجموعه اقدامات انجام شده را نیز اینطور شرح داد: در بخش صنایع شاهدیم با همکاری وزارت نیرو چند واحد نیروگاهی به مدار آمد از جمله در صنایع اصفهان و صنایع معدنی کرمان. همچنین 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی قرار است به مدار بیاید که کارش آغاز شده و احتمالا فقط بخشی به پیک امسال می‌رسد و بیشترش در سال آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. امیدواریم سال آینده منابع مالی نیروگاه‌ها از صندوق توسعه ملی و دیگر فاینانس‌ها تامین شود تا نیروگاه‌ها با سرعت بیشتری پیشروی داشته باشند.

 

قطعی برق صنایع در تابستان

علی نقوی در رابطه با مبحث قطعی برق صنایع و اثراتی آن بر صنایع بورسی گفت: بورس انرژی از خردادماه سال گذشته تالار برق سبز را راه‌اندازی کرد که صنایع می‌توانند به این تالار مراجعه کرده و برق مورد نیاز خود را خریداری کنند نکته قابل توجه این است که دوره مصرفی که از بورس خریداری می‌کنند مشمول قطعی برق نمی‌شود.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که با مدیریت شبکه برق کشور صورت گرفت، در سال گذشته صنایعی که از بورس برق خریداری کردند قطعی برق نداشتند و امسال هم شاهد این هستیم صنایع مختلف هم اقدام به خرید برق از بورس کرده‌اند.

مدیر عامل بورس انرژی با تاکید براینکه شرکت بورس انرژی با راه‌اندازی تالار برق سبز قصد حمایت از صنایع را دارد، گفت: در حوزه شهرک‌های صنعتی نیز شاهد یک ناترازی در برخی از ساعات پرمصرف روز در فصل تابستان هستم که با برنامه‌ریزی‌های که در وزارت نیرو و وزارت صمت گرفته است تولید برخی از صنایع با برنامه متفاوتی نسبت به ماه های گذشته رو به رو شده و در برخی از روزها دچار توقف تولید شده‌اند.

نقوی با طرح این سوال که این قطعی برق چه تاثیری بر صنایع به ویژه صنایع بورسی دارد، اظهار داشت: بعضی از صنایع که قطعی برق داشتند گزارشی را مبنی بر میزان عدم‌النفع خود از تولید و خسارت ناشی از خاموشی را محاسبه و اعلام کردند قاعدتا این موضوع باتوجه به اینکه هر کدام از صنایع بهای تمام شده آنها چه مقدار است و کالای خود را با چه نرخی در داخل یا خارج از کشور می‌توانند بفروش برسانند، متفاوت است که این باید ارزش‌گذاری و بررسی شود که این موضوع جزو وظایف وزارت صمت است.

مدیر عامل بورس انرژی در پایان گفت: اما تلاشی که در مجموعه وزارت نیرو و صمت در حال انجام است این است که این موضوع قطعی برق به صورت مدیریت شده باشد تا اثر خسارت ناشی از خاموشی‌ها کاهش یابد.

 

بازار از دریچه معاملات

در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، شاخص کل بورس تهران 9 هزار و 102 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 200 هزار و 237 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 3 هزار و 9 واحدی در رقم 703 هزار و 884 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 94 واحدی به رقم 22 هزار و 533 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 719 واحد به سطح 123 هزار و 186 واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 299 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 38 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای وبملت، حفارس، فولاد و خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شفام، شاوان، غگلپا، خمحور و ثپردیس تعلق داشت. روز اخیر نمادهای کچاد، وبملت و فولاد نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای مبین، شپدیس و سفارس از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای هرمز، شگویا و تجلی بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، شاوان و مادیرا نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، خنور و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند. روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 11 هزار و 798 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 626 میلیارد تومان بود که 31 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 18درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 979 میلیارد تومان رسید. در معاملات این روز نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 78 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و شفام رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد حفارس و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 431 میلیون و 796 هزار و 900 سهم در صدر قرار گرفته است. حفارس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خساپا و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 39 نماد صف خرید داشتند و 95 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 209 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 0.5 درصدی به 184 میلیارد تومان رسید.