اولويت‌هاي رييس دولت چهاردهم براي «سلامت» ايران چه خواهد بود؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۴ - ۰۱:۳۵:۱۱
کد خبر: ۳۱۶۵۷۱
اولويت‌هاي رييس دولت چهاردهم براي «سلامت» ايران چه خواهد بود؟

دكتر مسعود پزشكيان - جراح قلب و اولين رييس‌جمهور پزشك است كه از دل جامعه سلامت برآمده و سوابق مختلفي از رياست بيمارستان گرفته تا رياست دانشگاه، چند دوره حضور در مجلس شوراي اسلامي، معاون سلامت و وزير بهداشت را در كارنامه دارد و همين سوابق وي در نظام سلامت، بارقه اميدي است كه با حضور وي در راس دولت، برخي عقب ماندگي‌ها در نظام سلامت كشور اصلاح و جبران شود.

دكتر مسعود پزشكيان - جراح قلب و اولين رييس‌جمهور پزشك است كه از دل جامعه سلامت برآمده و سوابق مختلفي از رياست بيمارستان گرفته تا رياست دانشگاه، چند دوره حضور در مجلس شوراي اسلامي، معاون سلامت و وزير بهداشت را در كارنامه دارد و همين سوابق وي در نظام سلامت، بارقه اميدي است كه با حضور وي در راس دولت، برخي عقب ماندگي‌ها در نظام سلامت كشور اصلاح و جبران شود. در همين راستا، دكتر محمد جواد كبير - مديرعامل اسبق سازمان بيمه سلامت درباره انتخاب دكتر پزشكيان به عنوان اولين رييس‌جمهور پزشك كشور و نقشي كه وي مي‌تواند در شناسايي و رفع چالش‌ها و همچنين پيشبرد اهداف نظام سلامت داشته باشد، گفت: دكتر پزشكيان از جمله شخصيت‌هايي است كه در حوزه سلامت سير تكاملي را طي كرده است؛ به‌طوري كه مسووليت‌هاي او از رياست بيمارستان شروع شده و در ادامه مسير نيز در شبكه بهداشتي و درماني، رياست دانشگاه، معاون سلامت و در نهايت هم در مسند وزارت بهداشت به عنوان وزير ايفاي نقش و مسووليت داشته است. اين سير تكويني شخصيتي و تجربيات وي حاكي از آن است كه فرد جامع و جامع‌نگري در حوزه سلامت است.

 

تكاليف بر زمين مانده

سياست‌هاي كلي سلامت

او در اين باره افزود: «جامع» از اين نظر كه بي‌ترديد همه ابعاد سلامتي اعم از ابعاد جسمي، روحي، رواني، اجتماعي و اقتصادي را مد نظر دارد و «جامع‌نگري» نيز از اين جهت كه وي مشكلات مبتلابه نظام سلامت را مي‌شناسد؛ به‌طوري كه يكي از گلايه‌هاي وي در گذشته، عدم اجراي بسياري از تكاليف مندرج در سياست‌هاي كلي سلامت ابلاغي مقام معظم رهبري از سال ۹۳ تاكنون است و به واسطه همين مشكل، كار به سمتي رفت كه بسياري از منابع در جاي خود استفاده نشد؛ بر همين اساس هم اكنون پيشرفت‌هاي مناسبي در بحث شاخص‌هاي سلامت نداريم. خوشبختانه يكي از ويژگي‌هاي بارز رييس‌جمهور منتخب آن است كه تعهد سياسي بالايي داشته، به مسائل پايه نظام سلامت معتقد است و حمايت خوبي نيز از حوزه سلامت دارد.

 

مديراني كه بايد تمام‌وقت باشند

رييس كميته اقتصاد سلامت ستاد انتخاباتي رييس دولت چهاردهم با بيان اينكه دكتر پزشكيان ذهني سيستماتيك دارد و به‌شدت نيز معتقد است نظام سلامت بايد از رويكردي برنامه محور برخوردار باشد، ادامه داد: بر همين اساس هم رييس‌جمهور منتخب تلاش دارد كه بتوانيم از طريق شاخص‌هاي قابل اندازه‌گيري، برنامه‌هاي‌مان را زمان‌بندي شده، داشته باشيم. همچنين دكتر پزشكيان معتقد است مديراني كه انتخاب مي‌شوند علاوه بر ويژگي‌هاي عمومي از نظر پاكدستي، سلامت، قابليت و توانمندي، بايد تمام وقت در اختيار سيستم باشند. از اين جهت ما در حوزه سلامت و شبكه‌هاي خدمات بهداشتي درماني، بارقه اميد بالايي داريم؛ شبكه‌اي كه حدود ۱۹هزار خانه بهداشت، حدود ۶۵۰۰ مركز جامع سلامت، حدود ۴۰۰۰ پايگاه سلامت و حدود ۳۰۰هزار نفر نيروي كارگزار و كارمند تنها در سطح پيش بيمارستاني دارد.

 

اهميت عوامل اقتصادي - اجتماعي موثر بر سلامت

او در ادامه صحبت‌هايش با تاكيد بر اينكه رييس‌جمهور منتخب معتقد است عوامل اقتصادي - اجتماعي اثرگذار بر سلامت بايد در دستگاه‌هاي مختلف جدي گرفته شوند، به ايسنا گفت: از اين جهت نيز دكتر پزشكيان با رويكرد تقويت همكاري بين بخشي، تلاش دارد كه بتواند آن دسته از فعاليت‌هايي كه در دستگاه‌هاي اجرايي به عنوان روتين سيستم است و مي‌توانند روي سلامت اثرگذار باشند را تقويت كند.

 

سلامت؛ محصولي

كه همه دستگاه‌ها بايد براي آن تلاش كنند

مديرعامل اسبق سازمان بيمه سلامت با بيان اينكه ما «سلامت» را به عنوان يك «محصول» مي‌دانيم، افزود: محصولي كه حاصل تلاش همه دستگاه‌هاي اجرايي است و از اين جهت بايد تلاش كنيم آن‌دسته از اقداماتي كه حوزه‌هاي اجرايي مي‌توانند كمك‌كننده باشند را تقويت كنيم. از طرف ديگر نيز دكتر پزشكيان خود بنيانگذار برنامه «پزشكي خانواده» در روستاها و همچنين در شهر «بم» هستند؛ بنابراين در جهت فراهم آوردن بستر مناسب و رفع موانع موجود اجراي اين برنامه در دولت و مجلس تلاش دارند.

سهم پايين سلامت از توليد ناخالص ملي

وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با بيان اينكه متاسفانه سهم سلامت از توليد ناخالص ملي در سازمان برنامه و بودجه كاهش يافته است، افزود: امروز سهم سلامت بر اساس آخرين مطالعات به مرز ۴ الي ۴.۵ درصد رسيده است. اين درحالي است كه با توجه به وضعيت نظام سلامت نياز است كه حداقل بر اساس سند چشم‌انداز و سياست‌هاي كلي نظام سلامت اين عدد بايد به عدد هشت برسد.

 

اميدواري رفع چالش‌هاي نيروي انساني

كبير با بيان اينكه همچنين اين اميدواري وجود دارد كه بسياري از چالش‌هاي موجود نيروي انساني و برخي بي‌عدالتي‌ها و برخوردهاي سليقه‌اي با اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها اصلاح شود، ادامه داد: همچنين در بسياري از مناطق محروم از جمله سيستان و بلوچستان، كردستان، ايلام، آذربايجان غربي، كهگيلويه و بويراحمد و ... كه متاسفانه باعث شده شاخص دسترسي به خدمات سلامت با بهره‌مندي عادلانه كاهش يابد.

 

استفاده هدفمند

از بخش غيردولتي درمان

او با اشاره به تاكيد رييس‌جمهور منتخب بر لزوم استفاده از ظرفيت بخش غيردولتي حوزه سلامت، ادامه داد: بر اين اساس لازم است از ظرفيت بخش دولتي استفاده حداكثري كرده و در عين حال از ظرفيت بخش غيردولتي نيز به صورت هدفمند و در ساختار شبكه شهرستان استفاده كنيم.

 

اهميت بيمه كارآمد

مديرعامل اسبق سازمان بيمه سلامت با اشاره به ضرورت پايدار كردن و تامين منابع مكفي نظام بيمه‌اي كشور، گفت: نظام بيمه‌اي‌ ما يك سازمان اجتماعي - اقتصادي و همچنين حفاظتي است. بايد از طريق عمق بخشيدن هزينه‌هاي خدمات تحت پوشش، بيمه را به سمت كارآمدي برد.

ارسال نظر