کناره گیری ظریف و آذری جهرمی از کابینه پزشکیان قطعی شد؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۶ - ۱۴:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۶۴۴
کناره گیری ظریف و آذری جهرمی از کابینه پزشکیان قطعی شد؟

رسول منتجب نیا گفت: درباره کناره‌گیری ظریف، آذری جهرمی و فاضلی از حضور در دولت هنوز که نمی‌شود نظر قطعی داد که آنها کناره‌گیری کرده باشند و به هیچ وجه از آنها استفاده نشود.

خبرآنلاین با منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرآنلاین بخش‌های مهم این گفت‌‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید:

  • دولت چهاردهم چالش‌ها و دشواری‌های فراوان را پیش روی خودش دارد که بخشی از آن مربوط به دولت‌های گذشته می‌شود که الان ایشان وارث آن مشکلات است. امسال سال سختی از نظر بودجه بوده و هست. کسری بودجه و تورم بالا مشکل دیگری است. اینها را حل کردن و جبران کردن به خصوص در اول کار دولت، کار بسیار دشواری است و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.یکی از مشکلات ایشان و چالش‌ها، بعضی از مخالفان یا رقبای تند هستند که احساس کردند در این انتخابات شکست خوردند.
  • به رغم اینکه تمامی امکانات کشور را برای پیروزی آقای جلیلی بسیج کردند، ناموفق ماندند و مردم حضور پیدا کردند به حدی که دکتر پزشکیان را پیروز کردند. عده‌ای افراد منصف و قانونمند و قانونگرا هستند و می‌گویند انتخابات به هر حال برد و باخت دراد. نه آن کسی که برنده می‌شود باید مغرور باشد و نه آن کسی که بازنده است احساس شکست کند یا خدای ناخواسته به عکس‌العمل منفی نسبت به آن کاندیدای پیروز داشته باشد.یک مجموعه زیادی این افراد هستند ولی یک مجموعه‌ای هم هستند که این جور فکر نمی‌کنند. آنها دنبال این هستند که سنگ‌اندازی و کارشکنی کنند و نگذارند رقیب پیروزشان در عمل موفق باشد.خدای ناخواسته اگر دولت یا وزرای ایشان قدرت کافی یا آن ایثار و فداکاری را نداشته باشند، ایشان نمی‌تواند بر موانع و مشکلات پیروز شود. لذا توصیه ما همه‌اش بر این است که فارغ از آن فشارهایی که می‌آورند، افراد سهم‌خواه و افرادی که می‌خواهند نیروهای خودشان را بر دکتر پزشکیان تحمیل کنند، ایشان فقط باید منافع مردم و مصالح کشور را در نظر بگیرد و بداند که آینده سختی را دارد، باید افرادی باشند که کاملاً وفادار، هماهنگ و همراه باشند تا بتوانند بر مشکلات پیروز شوند.
  • باید از افراط و تفریط پرهیز شود. هم باید از جوانان استفاده شود تا دولت با نشاط و زنده‌ای باشد، پیر نباشد و زمین‌گیر نشود. از آن طرف از نیروهای مجرب، کارآمد و موفق در دولت باید به اشکال مختلف استفاده شود، حالا در یک کاری ممکن است مستقیماً مسئولیت وزارت را بگیرند یا حداقل در کنار وزیر، آنها کسانی باشند که بتوانند وزیر را از تجربیات خودشان بهره‌مند کنند و خود رئیس جمهور، مشاورین مجربی را در کنار خودش قرار دهد تا آنها بتوانند تجربیات را به رئیس جمهور و وزرا منتقل کنند. بنابراین راه اعتدال، استفاده از هر دو این مجموعه‌هاست و این که یک قسمت را کنار بزنیم و یک قسمت دیگر را کنار نزنیم، درست نیست.درباره کناره‌گیری ظریف، آذری جهرمی و فاضلی از حضور در دولت هنوز که نمی‌شود نظر قطعی داد که آنها کناره‌گیری کرده باشند و به هیچ وجه از آنها استفاده نشود.
  • به فرض اینکه آنها مسئولیت مستقیم وزارتخانه را نپذیرند، دلایلی دارند. مثلاً آقای ظریف ممکن است در ارتباط با مجلس یا بعضی از جناح‌ها، صلاح می‌داند که مستقیماً مسئولیت به عهده نگیرد و مسئولیت دیگری را بر عهده بگیرد. بودن با دولت و همکاری با رئیس جمهور فقط در وزارتخانه‌ها و عهده‌داری مسئولیت وزارتخانه نیست.در ستاد دکتر پزشکیان، بعضی از افراد و گروه‌ها حضور پیدا کردند که چه بسا با تفکر دکتر پزشکیان هم‌خوانی نداشتند. آنها به دلیل اینکه احتمال پیروزی ایشان را زیاد می‌دانستند حضور پیدا کردند تا بتوانند سهمی در دولت داشته باشند و به اصطلاح غنیمتی به دست آنها برسد.
  • از این دست نیروها بودند، همانطور که خیلی‌ها هم نیروهای مخلص و فداکار بودند که بدون چشمداشت کار کردند.من معتقدم و پیشنهاد هم دارم که قبل از انتصاب و معرفی وزرا، عملکرد آنهایی که سابقه وزارت و مسئولیت دارند، ارزیابی شود، ببینند در آن سمتی که بودند چند درصد توفیق داشتند؟ افرادی که سمتی را به عهده گرفتند و موفق نبودند را به هیچ وجه به کار نگیرند، حالا بخواهد از دولت آقای روحانی، دولت آقای خاتمی یا حتی دولت آقای رئیسی باشد.
ارسال نظر