سرپرست وزارت خارجه:

اسراييل در حال شكست است

۱۴۰۳/۰۴/۲۷ - ۰۱:۲۳:۲۷
کد خبر: ۳۱۶۶۶۴

سرپرست وزارت خارجه ايران گفت، رژيم صهيونيستي در جنگ با مقاومت منطقه در حال شكست است. «علي باقري كني» سرپرست وزارت خارجه ايران در مصاحبه با نشريه نيوزويك با اشاره به سياست خارجه كشور بيان كرد: «ايران نسبت به از سرگيري مذاكرات با امريكا به منظور احياي مشاركت متقابل در توافق هسته‌اي استقبال مي‌كند اما ما همچنين قصد داريم روابط خود را با چين، روسيه و كشورهاي همسايه بيشتر تقويت كنيم.» او كه براي شركت در نشست شوراي امنيت سازمان ملل به نيويورك رفته، گفت كه خواستار اقدامات بيشتر عليه رژيم صهيونيستي از جمله «استفاده احتمالي از زور» خواهد شد.

سرپرست وزارت خارجه ايران گفت، رژيم صهيونيستي در جنگ با مقاومت منطقه در حال شكست است. «علي باقري كني» سرپرست وزارت خارجه ايران در مصاحبه با نشريه نيوزويك با اشاره به سياست خارجه كشور بيان كرد: «ايران نسبت به از سرگيري مذاكرات با امريكا به منظور احياي مشاركت متقابل در توافق هسته‌اي استقبال مي‌كند اما ما همچنين قصد داريم روابط خود را با چين، روسيه و كشورهاي همسايه بيشتر تقويت كنيم.» او كه براي شركت در نشست شوراي امنيت سازمان ملل به نيويورك رفته، گفت كه خواستار اقدامات بيشتر عليه رژيم صهيونيستي از جمله «استفاده احتمالي از زور» خواهد شد.

باقري در اين مصاحبه تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي در جنگ با مقاومت منطقه در حال شكست است. سرپرست وزارت خارجه ايران در ادامه عنوان كرد: «همانطور كه اشاره كرديد، مدتي پيش در كشورم حادثه تلخي را پشت سر گذاشتيم كه در آن رييس‌جمهور و برخي مقامات عاليرتبه ديگر ازجمله وزير خارجه به شهادت رسيدند و اين ضايعه بزرگي براي كشور و مردمم بود اما حضور گسترده مردم ايران در مراسم خاكسپاري و اداي احترام به وزير امور خارجه شهيد اميرعبداللهيان و همچنين رييس‌جمهور، نشان از همبستگي و يكپارچگي بين ملت و دولت ايران بود و در كمتر از ۵۰ روز پس از شهادت رييس‌جمهور، مردم ايران در انتخابات شركت كردند و طي ۲ نوبت به شعب اخذ راي رفتند و رييس‌جمهور منتخب را انتخاب كردند. ما معتقديم كه اين اقدام نشان‌دهنده اعتماد بالايي است كه كشور من به خود دارد. من بر اين مسائل تاكيد مي‌كنم زيرا اگر به منطقه ما نگاه كنيد، مي‌بينيد كه كشورهايي وجود دارند كه در آنها انتخابات برگزار نمي‌شود. حتي در منطقه ما كشورهايي هم هستند كه به‌رغم داشتن روند انتخابات، حدود سه سال است كه رييس‌جمهور وجود ندارد. بنابراين، ما معتقديم كه اين اقدام جمهوري اسلامي ايران در برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در عين رقابت، مشاركت و شفافيت آشكار و امنيت در سطح بالا، ثابت كننده و نشان‌دهنده ثبات در كشور است.»

وي درباره اهداف سفر به نيويورك و شركت در جلسه شوراي امنيت افزود: «برگزاري انتخابات در كمتر از ۵۰ روز كه همراه با امنيت كامل بود و همچنين انتخاب دكتر پزشكيان به عنوان رييس‌جمهور منتخب كشورم، هر يك پيام‌ها و سيگنال‌هاي سازنده‌اي را براي ثبات و صلح منطقه‌اي و جهاني به دنبال داشته است. و ما بر اين باوريم كه اكنون زمان و نوبت ساير كشورهاست كه نسبت به اين تحولات مهم و سازنده‌اي كه در جمهوري اسلامي ايران رخ داده، واكنش سازنده و مثبت نشان دهند. من اين بار به منظور شركت در ۲ جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه به نيويورك آمده‌ام. قرار است روز سه‌شنبه جلسه‌اي درباره چندجانبه‌گرايي و چهارشنبه در مورد فلسطين و تحولات غزه برگزار شود. مشاركت جمهوري اسلامي ايران در بالاترين سطح در اين ۲ نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد، نشان‌دهنده اهميتي است كه جمهوري اسلامي ايران براي سازوكارهاي چندجانبه و نقش محوري سازمان ملل متحد قائل است.»

علي باقري تاكيد كرد: «در سال‌هاي اخير در مناسبت‌ها و تحولات مختلف ثابت شده است كه يكجانبه‌گرايي نمي‌تواند راه‌حلي براي مسائل و مشكلات موجود در جهان باشد. اين نه تنها راه‌حل نيست، بلكه در عين حال مانعي براي ملت‌ها و مردماني است كه در نقاط مختلف جهان زندگي مي‌كنند؛ مردمي كه به پيشرفت، توسعه، صلح، ثبات و رفاه نياز دارند. به عنوان مثال، چند سال پيش در مذاكرات بسيار پرتنش، ايران و ساير كشورها در سال ۲۰۱۵ به توافقي دست يافتند كه برجام ناميده شد اما اين يكجانبه‌گرايي بود كه بدون هيچ منطقي، امريكا را وادار به خروج از اين توافق بين‌المللي كرد. اين يكجانبه‌گرايي بن‌بستي را درخصوص اين مساله مهم ايجاد كرد.»

او درباره جنايات رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه و ملت فلسطين و همچنين چندجانبه‌گرايي گفت: «مثال ديگر اين است كه رژيم صهيونيستي بيش از ۹ ماه عليه مردم غزه جنايت، نسل‌كشي و تجاوز مي‌كند. در اين راستا، يكجانبه‌گرايي كه توسط ايالات متحده رهبري مي‌شود، نه تنها در ارايه راه‌حل براي اين مساله و مشكل جهاني ناكام مانده، بلكه در عين حال، ايالات متحده در حال ارسال تسليحات مرگبار به اسراييل بوده تا اين جنايات، كشتار و نسل‌كشي ادامه يابد. بنابراين، ما معتقديم كه از طريق چندجانبه‌گرايي مي‌توانيم جهاني عادلانه‌تر، شفاف‌تر، دموكراتيك‌تر و با ثبات‌تر ايجاد و در عين حال مي‌توانيم شرايط را براي حضور همه بازيگران بين‌المللي فراهم كنيم. بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري تاثيرگذار در سطح بين‌المللي تلاش مي‌كند تا در سازوكارهاي بين‌المللي از جمله سازمان همكاري شانگهاي و همچنين بريكس مشاركت كند. در حال حاضر و در آينده، ما تمام تلاش خود را به كار خواهيم بست تا نقش نسبتا موثري را در زمينه گسترش و تثبيت چندجانبه‌گرايي در جهان ايفا كنيم.» سرپرست وزارت خارجه ايران با اشاره به سفرش به نيويورك اظهار كرد: «بنابراين، روز سه‌شنبه در نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد شركت و بر اين موضوع و كاركرد چندجانبه‌گرايي تاكيد مي‌كنيم و تمام تلاش خود را براي ارتقاء بيشتر و تثبيت چندجانبه‌گرايي در سطح جهاني انجام مي‌دهيم.

همچنين روز چهارشنبه، نشستي در شوراي امنيت درباره فلسطين برگزار مي‌شود. امروز فلسطين همچون نمايشگاهي بوده كه در آن بشريت در حال انقراض است و در عين حال حقوق بشر در سطح جهاني نقض مي‌شود. من معتقدم كه اين موضوع مي‌تواند از طريق فرآيندهاي قانوني يا شيوه‌هاي سياسي و يا از طريق مكانيسم‌هاي چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد براي جلوگيري از ارتكاب جنايات و نسل‌كشي صهيونيست‌ها در غزه قابل رسيدگي باشد. اگر از طريق اين سازوكارها امكان پذير نيست، لازم است شوراي امنيت سازمان ملل متحد حتي در صورت توسل به زور، رژيم صهيونيستي را از نسل‌كشي و جنايات و كشتارها باز دارد. صهيونيست‌ها بايد بدون قيد و شرط، سريعا از تمامي اراضي فلسطين اشغالي خارج شوند. همچنين بايد سازوكاري را در خصوص بازسازي غزه ايجاد كنيم تا مردم بتوانند به زندگي عادي خود بازگردند. زماني كه در جلسه چهارشنبه شوراي امنيت سازمان ملل شركت مي‌كنيم، تمام تلاش خود را براي تحقق اين اهداف انجام خواهيم داد.» علي باقري در واكنش به برنامه آتش‌بس دولت «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا و بهترين راه‌حل براي خاتمه جنگ غزه عنوان كرد: «اگر صهيونيست‌ها مصمم به ادامه و تداوم جنايات و كشتار هستند، قطعا شوراي امنيت سازمان ملل كه عمدتا مسوول تامين و حفظ صلح و امنيت جهاني است، بايد از همه ظرفيت‌هاي خود براي جلوگيري از ادامه جنايات صهيونيست‌ها و كشتار مردم بي‌گناه غزه، به ويژه زنان و كودكان استفاده كند. ما معتقديم كه در اين زمينه، ايالات متحده امريكا ميانجي صادقي در قبال مساله فلسطين و غزه نيست و دليل اين ادعا چيست؟ زيرا امروز ايالات متحده امريكا بزرگ‌ترين و مهم‌ترين كشوري است كه سلاح‌هاي مرگبار پيشرفته را در اختيار صهيونيست‌ها قرار مي‌دهد تا مردم بي‌گناه و بي‌پناه در سراسر غزه اعم از زنان و كودكان و همچنين افراد مسن را بكشد. اگر امريكايي‌ها در مورد ميانجيگري صادق باشند، لازم نيست دست به يك معامله بزرگ بزنند، همينكه جلوي ارسال تسليحات مرگبار به اسراييل را بگيرند، كافي است.»

او در پاسخ به سوال ديگري درخصوص ماهيت رابطه ايران با افزايش حضور محور مقاومت در كشورهايي نظير عراق، سوريه، لبنان و يمن گفت: «امروزه مقاومت در غرب آسيا و خاورميانه واقعيتي انكارناپذير است. امروز كشورهاي غربي به ويژه ايالات متحده امريكا چه از طريق جريانات سياسي و چه رسانه‌اي تمام تلاش خود را مي‌كنند تا مقاومت در منطقه ما را به عنوان يك عنصر وابسته معرفي كنند و همچنين سعي دارند هويت مستقل گروه‌هاي مقاومت در منطقه ما را پنهان كنند. من معتقدم با اين اقدامات، اين كشورها به ويژه امريكا سعي در كتمان واقعيت‌ها دارند و تلاش مي‌كنند فضايي را ايجاد كرده تا اين واقعيت‌ها را پنهان كنند. از طرفي، هم‌افزايي و همبستگي كه در ميان محورهاي مقاومت در منطقه ما در برابر صهيونيست‌ها ايجاد شده، به اين خاطر است كه اگر صهيونيست‌ها قصد دارند تهديدات و هشدارها عليه اين گروه‌ها را افزايش دهند، بايد با مقاومت جدي در منطقه مواجه شوند و با اين گروه‌هاي مقاومت و همچنين ملت‌ها و مردم منطقه مقابله كنند.» باقري با تاكيد بر آنچه از هفتم اكتبر به بعد رخ داده، گفت: «واقعيت اين است كه به دنبال هفتم اكتبر، موازنه در منطقه به نفع مقاومت بوده است. صهيونيست‌ها نمي‌توانند و نخواهند توانست با توسل به كشتار و جنايات بيشتر و كشتار غيرنظاميان در غزه، اين موازنه را به نفع اسراييل تغيير دهند. آنها نمي‌توانند يك بار ديگر به وضعيت پيش از هفتم اكتبر بازگردند. صهيونيست‌ها بايد اين تغيير موازنه‌اي كه امروز عليه صهيونيست‌هاي اسراييلي و به نفع مقاومت ايجاد شده است را بپذيرند. طي ۹ ماه گذشته، صهيونيست‌ها در جنگ غزه شكست خورده‌اند و البته اگر بخواهم آن را با واقعيت‌ها مقايسه كنم، سوراخ بسيار كوچكي بود. اگر آنها بخواهند وارد لبنان شوند، چاه بسيار عميقي براي آنها خواهد بود. پس امروز در چاله كوچك غزه شكست خورده‌اند و قطعا در آينده در چاه عميق لبنان بيشتر شكست خواهند خورد. آنها مي‌توانند عمدا و داوطلبانه وارد لبنان شوند و جنگ را به لبنان گسترش دهند، اما نمي‌توانند با اراده خود به جنگ يا تنش پايان دهند. در نهايت، لبنان، جهنمي غيرقابل بازگشت براي صهيونيست‌ها خواهد بود.» وي درباره تهديدات رژيم صهيونيستي عليه ايران تاكيد كرد: «تهديدات صهيونيست‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران هيچ ارتباطي با وضعيت موجود در منطقه ندارد. رژيم صهيونيستي تنها متجاوز، اشغالگر و جنايتكار نامشروع در منطقه است كه دهه‌هاست در منطقه تنش و بحران ايجاد كرده است. در طول ۹ ماه گذشته، صهيونيست‌ها از مردم غيرمسلح و محاصره شده غزه، شكست خورده‌اند. رژيم صهيونيستي حتي در تحقق بخشي از اهداف اعلام شده خود هم ناكام مانده است. خيلي طبيعي است كه بگوييم وقتي صحبت از كشور بزرگ و قدرتمند ايران مي‌شود، صهيونيست‌ها كاري نداشته و حرفي براي گفتن ندارند. اما اين بدان معنا نيست كه ما در برابر تهديدات رژيم صهيونيستي بي‌تفاوت باشيم. ما براي مقابله با تهديدات رژيم صهيونيستي از همه ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي متعارف خود استفاده خواهيم كرد. عمليات «وعده صادق» كه توسط ايران عليه رژيم صهيونيستي اجرا شد نمونه بسيار كوچكي از پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي تثبيت بازدارندگي و در عين حال ايجاد ثبات بيشتر بود.»

ارسال نظر