«تعادل» بررسی می‌کند

استراحت بورس در تعطیلات

۱۴۰۳/۰۴/۲۷ - ۰۱:۴۱:۲۸
کد خبر: ۳۱۶۶۷۵
استراحت بورس در تعطیلات

بورس تهران در این هفته سه روز کاری دارد و با تعطیلات میان هفته مواجه شد و در این شرایط سهامداران کمی برای خرید و فروش سهام خود صبوری می کنند تا شرایط بازار به ثبات برسد و به نوعی هفته‌ها بدون تعطیلی سپری شود و سهامداران بتوانند با تکیه به اخبار و شرایط معامله درستی داشته باشند.

بورس تهران در این هفته سه روز کاری دارد و با تعطیلات میان هفته مواجه شد و در این شرایط سهامداران کمی برای خرید و فروش سهام خود صبوری می کنند تا شرایط بازار به ثبات برسد و به نوعی هفته‌ها بدون تعطیلی سپری شود و سهامداران بتوانند با تکیه به اخبار و شرایط معامله درستی داشته باشند.

در زمان تعطیلات ممکن است اتفاقی در بازارهای مالی رخ دهد و نیاز به نقد کردن یا خرید سهام توسط سهامداران باشد که در این روزهای تعطیل ممکن نیست و سرمایه‌گذار باید چند روز صبر کند و سپس معامله خود را انجام دهد. در این شرایط فرصت به ‌طور کامل از دست می‌رود و احتمالا سرمایه‌گذار زیان چند برابری را تجربه می کند.

 

تاثیر تعطیلی روی بازارها

تعطیلی بازارهای مالی متخص یک کشور یا یک منطقه نیست و تمامی کشورها با توجه به شرایط خود تعطیلات دارند؛ نکته قابل توجه اینجاست که تعطیلات می‌تواند نظم ایجاد شده در بازارهای مالی را دچار خدشه کند و بازارها با واکنش‌های منفی روبه‌رو شوند.

تعطیلی بازارهای سهام جهانی باعث می‌شود تا حجم معاملات به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. به خصوص اگر تعطیلی بورس سهام و بانک‌ها در کشورهایی مثل انگلستان و امریکا باشد. بانک‌ها و موسسات مالی امریکا و انگلستان نقش پررنگی در مبادلات بازار فارکس دارند و به همین دلیل تعطیلات عمومی در این دو کشور حجم نقدینگی بازار را کاهش می‌دهد و نقد شوندگی بازار فارکس را پایین می‌آورد. معمولا با کاهش حجم معاملات نوسانات بازار هم کاهش می‌یابد، اما اگر در زمان تعطیلی بازارهای سهام دنیا خبر مهمی منتشر شود، به دلیل نبود نقدینگی کافی، بازار نوسانات شدیدی را تجربه خواهد کرد.

چنین نوسانات شدیدی شاید تاثیر قابل توجهی بر معاملات سرمایه‌گذاران بلندمدت نداشته باشند، اما بدون شک معامله‌گران کوتاه‌مدت مثل نوسان‌گیرها را به خود درگیر خواهند کرد. با این وجود نباید خیلی به تعطیلی بورس سهام بدبین بود. گاهی اوقات دیده شده که بازار پیش از شروع تعطیلات رفتار تکراری را انجام می‌دهد. معمولا اگر روند بازار در هفته منتهی به تعطیلات صعودی باشد، در روزهای پایانی و نزدیک به تعطیلات، بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که معاملات خود را ببندند و با خیال آسوده‌ای به تعطیلات بروند. یعنی شاید اگر از ابتدای هفته رالی صعودی در جریان باشد، با نزدیک شدن به تعطیلات این رالی صعودی کمی اصلاح خواهد شد.

این پدیده همیشه روی نمی‌دهد، اما شایع‌تر از آن چیزی است که خیلی‌ها تصور می‌کنند. اگر می‌خواهید پیش از تعطیلات وارد بازار شوید، باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که شاید نوسانات بازار فارکس در طول تعطیلات عمومی برخی از بورس‌های سهامی به حدی محدود باشد که بازار در همان نقطه ورود به معامله باقی بماند. در چنین شرایطی وضعیت به قدری راکد است که اگر وارد معامله نمی‌شدید هم اتفاق خاصی نمی‌افتاد. پس شاید بهتر باشد که پیش از تعطیلات عمومی بازار سهام آمریکا یا انگلستان از ورود به معامله خودداری کنید. به احتمال زیاد مسیر بازار با نزدیک شدن به تعطیلات معکوس شود. دلیل این امر تثبیت سود برخی از معامله‌گران بازار است که نمی‌خواهند در روزهای تعطیل معامله باز داشته باشند. به همین دلیل اگر پیش از شروع تعطیلات معامله باز دارید، برای بازگشت‌های اصلاحی بازار آماده شوید. اگر اصلاحی شروع شد، خیلی سریع معامله را در سود ببندید. مسلما اگر بازار روند قوی داشته باشد، بعد از پایان اصلاح و تعطیلات عمومی می‌توانید دوباره فرصتی برای معامله پیدا کنید.

 

چشم بورس به برنامه های دولت

از سوی دیگر مساله دولت جدید برای بازار سرمایه نیز مهم است و بازارهای مالی با این موضوع واکنش نشان می دهند. علیرضا مستقل بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه تا اواسط مردادماه در شرایط رکودی به سر خواهد برد؛ البته اینکه چه اشخاصی‌ در کابینه دولت جدید قرار خواهند گرفت و مخصوصا، سکاندار بخش اقتصادی کشور خواهند شد. کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته بعدی، برنامه‌های دولت بعدی است که میزان اهمیت این برنامه‌ها به بازار سرمایه در روند این بازار تاثیرگذار خواهد بود. در صحبت‌های قبلی آقای طیب‌نیا (که احتمالا جزو تیم اقتصادی دولت جدید خواهند بود)، کدواژه‌هایی در مورد افزایش نرخ ارز نیمایی مطرح شده که امیدواری به اتخاذ سیاست‌های انبساطی را تقویت کرده است. همچنین در رابطه با نرخ حامل‌های انرژی علی‌الخصوص برای بخش خانگی، نیز صحبت‌هایی شده که با توجه به کسری بودجه دولت و نیز فشار ناترازی انرژی بر صنایع، تمرکز بر این حوزه هم به نفع بازار سرمایه خواهد بود. مستقل در پایان گفت: با این تفاسیر، با شفافیت برنامه‌های دولت شاهد نوسانات بازار سرمایه در کوتاه‌مدت خواهیم کرد بود و اگر برنامه‌ها خیلی مثبت نباشد، بازار به روند رکودی خود ادامه خواهد داد تا با افزایش شفافیت برنامه‌های اقتصادی، به تدریج روند مثبتی شکل بگیرد.

 

معاملات بورس در یک نگاه

طی معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه شاخص کل بورس تهران 882 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 201 هزار و 139 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 442 واحدی در رقم 703 هزار و 443 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد 50 واحدی به رقم 22 هزار و 583 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 501 واحد به سطح 123 هزار و 688 واحد رسید. روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای ششمین روز متوالی منفی شد و 108 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. نماد وشهر بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 36 میلیارد تومان بود. پس از وشهر، نمادهای شپدیس، وبملت، خاور و دامین بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فولاد، تاپیکو، حپرتو، شفام و شاوان تعلق داشت. در این روز نمادهای تاپیکو، شستا و شپدیس نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فولاد، کچاد و افق از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، فزر و حسینا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای شگویا، تجلی و بپاس نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، خنور و زماهان بیشترین تراکنش را داشتند. روز یکشنبه ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 4 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 106 میلیارد تومان رسید. در معاملات نیز نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 76 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، ثفارس بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شفام و تاپیکو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 684 میلیون و 310 هزار و 550 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد فولاد و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، 43 نماد صف خرید داشتند و 73 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 195 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز در رقم مشابه روز گذشته بالغ بر 184 میلیارد تومان بود.

ارسال نظر