پيشرفت ۳۷ درصدي برنامه بومي‌سازي تجهيزات شبكه ملي اطلاعات

۱۴۰۳/۰۴/۲۷ - ۰۱:۵۷:۴۱
کد خبر: ۳۱۶۶۹۱

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از پيشرفت برنامه بومي‌سازي تجهيزات مورد نياز شبكه ملي اطلاعات از پنج درصد در ابتداي دولت به ۳۷ درصد خبر داد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از پيشرفت برنامه بومي‌سازي تجهيزات مورد نياز شبكه ملي اطلاعات از پنج درصد در ابتداي دولت به ۳۷ درصد خبر داد. به گزارش ايسنا، ايران به واسطه وضعيت جغرافيايي‌اش امكان تبديل شدن به هاب ترانزيت ديتاي منطقه را داراست؛ بنابراين به‌طور قطع ترافيكي كه از بستر ايران و از مسير زميني خاك سرزمين ما عبور مي‌كند، كيفيت بهتري نسبت به مسير دريا و اقيانوس دارد تا به اروپا و ساير كشورها برسد. بر اين اساس استفاده از مزاياي انتقال ديتا از خشكي به نفع كشور مهم بوده و در عين حال كه نياز كشور براي ارتباطات باكيفيت فراهم مي‌شود، كيفيت اين ارتباطات براي منطقه هم ارتقاء مي‌يابد. شبكه انتقال در ابتداي شروع به كار دولت سيزدهم، ۳۵.۸ ترابيت بر ثانيه بوده كه تمام تجهيزات آن خارجي بود و در دولت سيزدهم، وزارت ارتباطات برنامه‌ريزي كرد كه تا پايان سال ۱۴۰۲ يعني ظرف مدت ۳۶ ماه ظرفيت انتقال كشور را دو برابر كند كه ۷۰ درصد از اين افزايش با استفاده از تجهيزات بومي باشد.

بنابراين براي نخستين بار قراردادي به ارزش ۷۰۰۰ ميليارد ريال كه بزرگ‌ترين قرارداد بومي‌سازي شركت ارتباطات زيرساخت و وزارت ارتباطات محسوب مي‌شد، منعقد و قرار شد با استفاده از تجهيزات بومي، ۲۰ ترابيت ‌بر ثانيه به ظرفيت شبكه انتقال كشور اضافه شود. موضوعي كه بارها مسوولان حوزه ارتباطات از استقبال خود به اين موضوع خبردادند، به‌طور مثال وزير ارتباطات اعلام كرد از بومي‌سازي و ايراني‌سازي تجهيزات ارتباطات و فناوري اطلاعات استقبال مي‌كنند و آماده هرگونه همكاري با تمام شركت‌هاي دانش بنيان در اين زمينه هستند. در اين راستا، وي اخيرا با انتشار پستي در كانال شخصي خود در ارايه گزارشي از ۱۰۰۰ روز خدمت دولت سيزدهم در اين باره اظهار كرد: بومي سازي تجهيزات موردنياز شبكه ارتباطي كشور و بازارسازي بين‌المللي براي اين محصولات از اولويت‌هاي ما در اين دوره بوده و هست و در اين راستا چندين قرارداد داخلي و بين‌المللي منعقد شد. زارع پور افزود: پيشرفت برنامه بومي‌سازي تجهيزات مورد نياز شبكه ملي اطلاعات هم از پنج درصد در ابتداي دولت به ۳۷ درصد رسيد. گفتني است؛ سال گذشته يكي از شركت‌هاي دانش‌بنيان با بومي‌سازي تجهيزات فيبر نوري براي انتقال ديتا، توانستند محصولي قابل رقابت با نمونه‌هاي اروپايي به بازار كشور معرفي كنند. مدير عامل اين شركت دانش‌بنيان، زمينه تحقيقاتي اين شركت را تجهيزات ارتباطي فيبر نوري دانست و گفت كه از سال ۱۳۹۱ فعاليت خود را آغاز كردند و موفق به بومي‌سازي و توليد انواع مدياكانورتر و همچنين سوييچ‌هاي صنعتي PoE شدند. 

ارسال نظر