جزیيات ارايه خدمات ارتباطي به زائران اربعين

۱۴۰۳/۰۴/۲۷ - ۰۱:۵۸:۱۳
کد خبر: ۳۱۶۶۹۲

هر سال با فرارسيدن ايام اربعين حسيني، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان‌هاي زيرمجموعه خدمات و اقداماتي را جهت تسهيل ارتباطات مسافران در نظر مي‌گيرند. به گزارش ايسنا، پياده‌روي اربعين يكي از آيين‌هاي مهم شيعيان است كه هر ساله در ايام منتهي به اربعين حسيني برگزار مي‌شود، به نحوي كه اين رويداد در سال‌هاي اخير به عنوان بزرگ‌ترين گردهمايي ساليانه مذهبي در جهان ثبت شده است.

هر سال با فرارسيدن ايام اربعين حسيني، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان‌هاي زيرمجموعه خدمات و اقداماتي را جهت تسهيل ارتباطات مسافران در نظر مي‌گيرند. به گزارش ايسنا، پياده‌روي اربعين يكي از آيين‌هاي مهم شيعيان است كه هر ساله در ايام منتهي به اربعين حسيني برگزار مي‌شود، به نحوي كه اين رويداد در سال‌هاي اخير به عنوان بزرگ‌ترين گردهمايي ساليانه مذهبي در جهان ثبت شده است. در همين رابطه امسال هم وزارت ارتباطات، سازمان‌هاي زيرمجموعه خدماتي را براي زائران در اين ايام درنظر گرفته‌اند. به‌طور مثال اخيرا نشست هم‌انديشي «همگام با اربعين، همراه با فناوري» با حضور شركت‌هاي فناور فعال در اين حوزه برگزار شد. محمد خوانساري- رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران- در اين نشست اظهار كرد: هر يك از سازمان‌ها و شركت‌هايي كه در اين جلسه حضور دارند داراي توانمندي و ظرفيت‌هايي هستند كه مي‌توان از آن براي برگزاري باشكوه‌تر رويداد اربعين كمك گرفت.

معاون وزير ارتباطات ادامه داد: اگرچه حتي ممكن است سرخط برخي امور مرتبط با اربعين جزو دستور كارهاي سازمان فناوري اطلاعات نباشد اما براي سهولت بيشتر زائران، سازمان فناوري اطلاعات ايران و سازمان تنظيم مقررات ارتباطات و در صدر آن، وزارت ارتباطات تلاش كرده‌اند و با پيگيري‌هاي زارع پور، طي دو سال گذشته نيز در اين روند همكاري‌هايي صورت گرفته است. خوانساري افزود: ممكن است شركت‌هاي فناوري كه قصد ارايه خدمات براي اربعين را دارند با چندين دستگاه و سازمان ملزم به پيگيري امور شوند اما طي دو سال گذشته تلاش كرديم با برگزاري جلسات متعددي با معاون اول رياست‌جمهوري، بانك مركزي و وزارت كشور شرايط را به سمتي هدايت كنيم كه هرجا نياز است براي رفع مشكلات و موانع، راهكارهاي موجود را بررسي كرده و با توجه به توانمندي شركت‌ها، پيشنهاداتي براي رفع مسائل ارايه كنيم. رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران به لزوم معرفي مناسب سرويس‌هاي ارايه شده براي اربعين تاكيد كرد و از شركت‌هاي حاضر خواست مشكلاتي كه براي ارايه خدمت دارند را اعلام كنند تا در فرصت باقي مانده از طريق مجاري مرتبط پيگيري‌هاي لازم براي رفع آنها صورت گيرد. خوانساري در عين حال به لزوم بهره‌گيري از ظرفيت پيام‌رسان‌ها اشاره كرد و افزود: لازم است در اين زمينه نيز بر روي اطلاع‌رساني خدمات مرتبط با اربعين همكاري‌هاي مضاعفي صورت گيرد و باتوجه به تعداد كاربراني كه روزانه از اين پيام‌رسان‌ها استفاده مي‌كنند، از اين بستر براي اطلاع‌رساني خدمات اربعين امسال به زائران بهره گرفته شود.

 

لزوم تجميع سرويس‌هاي اربعين  روي بستري يكپارچه

 حامد منكرسي- معاون سياست‌گذاري و اعتباربخشي سازمان فناوري اطلاعات ايران- نيز در بخش ديگري از اين نشست اظهار كرد: براي برگزاري هرچه بهتر رويداد اربعين از ابتداي سال جاري هماهنگي‌هاي مختلفي در سطح سازمان فناوري اطلاعات ايران و وزارت ارتباطات صورت گرفته و علاوه بر بحث ارايه خدمات از سوي شركت‌هاي فناور، موضوع اپراتورهاي ارتباطي و خدمات آنها نيز مورد بررسي قرار گرفته است. وي ادامه داد: يكي از چالش‌هايي كه وجود دارد بحث زيرساخت‌هاي ارتباطي در كشور عراق است كه موجب مي‌شود در برخي موارد، دسترسي زائران به خدمات، با دشواري‌هايي همراه شود. بر اين اساس سال گذشته نيز با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با اپراتورها شاهد پايداري خوبي بوديم كه اميدواريم امسال نيز اين پايداري ايجاد شود. منكرسي افزود: در حوزه خدمات ارايه شده بر بستر فاوا و سكوهاي فعال در اين حوزه نيز خدمات متعددي ارايه مي‌شود اما گاه برخي سرويس‌ها تنها در خاك ايران قابل دسترسي است اما زائران در خاك عراق نيز به اين خدمات نياز دارند كه بايد براي رفع اين نيازها همكاري‌ها و پيگيري‌هاي لازم صورت گيرد. معاون سياست‌گذاري و اعتباربخشي سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به خدماتي كه سال گذشته در زمينه لجستيك، فين تك و ارز اربعين ارايه شد، اظهار اميدواري كرد كه در سال جاري اين خدمات به همراه سرويس‌هاي جديد با كيفيت مضاعفي در اختيار زائران اربعين قرار گيرد. وي همچنين از شركت‌هاي ارايه كننده خدمات خواست چالش‌هايي كه در ارايه خدمات اربعين دارند را هرچه سريعتر اعلام كنند تا پيگيري‌هاي لازم براي رفع اين موارد صورت گيرد. براساس اعلام سازمان فناوري اطلاعات ايران، منكرسي در پايان به سايتي كه براي معرفي خدمات اربعين طراحي شده اشاره كرد و از ايجاد يك سوپراپليكيشن معرفي سرويس‌هاي قابل استفاده براي زائران خبر داد و گفت: يكي از معضلاتي كه سال گذشته شاهد آن بوديم تنوع نرم افزارهاي ارايه كننده خدمات بود كه اگر تمام آنها در بستري يكپارچه قرار گيرد، استفاده از آنها تسهيل خواهد شد به همين دليل در سال جاري پيگير هستيم تا بر اين بستر بتوانيم خدمات بهتري به زائران ارايه كنيم. گفتني است چندي پيش جلسه ستاد اربعين وزارت ارتباطات با حضور عيسي زارع پور-وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- و تعدادي از معاونان او به منظور بررسي و برنامه‌ريزي براي ارايه خدمات ارتباطي به زوار حسيني در ايام اربعين امسال برگزار شد. وزير ارتباطات در اين جلسه با اشاره به اهميت برگزاري آيين اربعين حسيني و ارايه سرويس‌هاي مناسب به زوار گفت: سال گذشته الحمدلله با اقدامات جهادي صورت گرفته، زوار عزيز از كيفيت خدمات حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات رضايت داشتند و خدمات خوبي با استفاده از سكوهاي بومي به زوار داده شد. امسال با توجه به تغيير و تحولات دولت، كارها بايد به صورت جدي پيگيري شود تا زوار اربعين تجربه بهتري نسبت به سال گذشته در حوزه ارتباطات و دريافت سرويس‌ها داشته باشند. وي با تاكيد بر اينكه در شرايط كنوني نبايد خللي در پيگيري كارها ايجاد كند، افزود: بايد موضوعات مرتبط با اربعين به صورت هفتگي پيگيري شود و اقدامات انجام شده به استحضار مردم برسد. تا آخرين لحظه حضور در اين دولت، اقدامات و پيگيري‌ها بايد انجام شود تا با يك ريل گذاري مناسب، كارها با حضور افراد ديگر به بهترين نحو انجام شود. در اين جلسه معاونان و روساي سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه، گزارشي از پيگيري و اقدامات انجام شده حوزه ماموريتي خود براي ارايه بهتر سرويس‌ها و خدمات به زوار اربعين ارايه كردند. وزير ارتباطات نيز بعد از دريافت اين گزارشات، در خصوص برخي از موضوعات همچون تعرفه‌هاي صوت، پيامك و اينترنت براي زوار اربعين، دستوراتي را صادر كرد.

ارسال نظر