دردسرهاي يك اپليكيشن محبوب در كشورها

۱۴۰۳/۰۴/۲۷ - ۰۱:۵۹:۲۱
کد خبر: ۳۱۶۶۹۴

اپليكيشن اشتراك گذاري ويديوي تيك تاك كه چند سالي است نزد جوانان محبوب شده است به دليل انتقادات مطرح شده در زمينه سياست‌هاي امنيتي، با چالش‌هاي متعددي از جمله ممنوعيت فعاليت در كشورهاي اروپايي و آسيايي رو به رو شده است.

اپليكيشن اشتراك گذاري ويديوي تيك تاك كه چند سالي است نزد جوانان محبوب شده است به دليل انتقادات مطرح شده در زمينه سياست‌هاي امنيتي، با چالش‌هاي متعددي از جمله ممنوعيت فعاليت در كشورهاي اروپايي و آسيايي رو به رو شده است. به گزارش ايسنا، هر چند سال يك بار، برنامه جديدي به بازار مي‌آيد و رسانه‌هاي اجتماعي را دگرگون مي‌كند كه در سال ۲۰۲۱ نيز، برنامه محبوب تيك تاك اين نقش را به عهده گرفت. درباره جزئيات اين اپليكيشن بايد گفت بيشتر افراد كم سن و سال از اين برنامه لذت مي‌برند، در حالي كه برخي بزرگسالان از آن سر در نمي‌آورند، اما با اين وجود شكي در ميزان محبوبيت اين برنامه سرگرم‌كننده وجود ندارد. طبق بررسي مركز تحقيقاتي پيو، ۶۷ درصد از نوجوانان امريكايي در سن ۱۳ تا ۱۷ سال، از تيك‌تاك استفاده‌ مي‌كنند و ۱۶ درصد از همه نوجوانان‌ مي‌گويند تقريبا به‌طور دايم از اين اپليكيشن استفاده‌ مي‌كنند.

تيك‌تاك اعلام كرده است كه اكثر كاربرانش بالاي ۱۸ سال سن دارند. اما اين شبكه اجتماعي از سوي مقامات و ساير سياستمداران امريكايي به دليل نگراني‌هاي امنيت ملي نسبت به آن تحت فشار قرار گرفته است. اپليكيشن تيك تاك كه طي سال‌هاي اخير از سوي كشورها مختلف تحت فشار بود و بررسي‌ها و اعلام منابع رسمي خارجي از ادامه روند قبلي حكايت دارد. به‌طور مثال ارديبهشت سال گذشته مونتانا نخستين ايالت امريكا شد كه فرماندارش براي حمايت از شهروندان در برابر فعاليت اطلاعاتي چين، قانوني را براي ممنوعيت فعاليت اپليكيشن چيني تيك‌تاك در اين ايالت امضا كرد. در آن زمان اعلام شد مونتانا عرضه اپليكيشن تيك‌تاك در اين ايالت را براي فروشگاه‌هاي برنامه گوگل و اپل ممنوع خواهد كرد اما هيچگونه جريمه براي افرادي كه از اين اپليكيشن ويدئويي استفاده مي‌كنند، وضع نخواهد كرد. اين ممنوعيت از اول ژانويه سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته‌ مي‌شود و مطمئنا با چالش‌هاي حقوقي مواجه خواهد شد. با گذشت چند ماه گروهي متشكل از ۱۸ دادستان كل ايالتي امريكا اعلام كردند از تلاش مونتانا براي ممنوعيت اپليكيشن ويدئوي كوتاه چيني تيك‌تاك حمايت مي‌كنند و از يك قاضي امريكايي خواستند كه چالش‌هاي قانوني را پيش از اجرايي شدن اين ممنوعيت در اول ژانويه رد كند. دادستان‌هاي كل ايالتي كه در راس آنها ويرجينيا ديده مي‌شود و شامل جورجيا، آلاسكا، يوتا، اينديانا، نبراسكا، اينديانا، آيووا، كنتاكي و داكوتاي جنوبي هستند، اعلام كردند كه شكايت‌هاي تيك‌تاك و كاربران بايد رد شود زيرا تيك‌تاك عمدا به اقدامات تجاري فريبنده‌اي مشغول است كه افراد را وادار مي‌كنند اطلاعات شخصي حساس را به اشتراك بگذارد كه حزب كمونيست چين به راحتي مي‌تواند به آنها دسترسي داشته باشد و به دليل اين كه، اين پلتفرم به كودكان در مونتانا آسيب مي‌رساند.

 

تيك‌تاك تسليم اندونزي شد

از سوي ديگر چند ماه بعد هم خبري مبني بر تسليم تيك تاك در برابر اندونزي اعلام شد. اين خبر پس از آن اعلام شد كه وزارت بازرگاني اندونزي يك مهلت يك هفته‌اي براي تيك‌تاك تعيين كرد تا فقط به عنوان يك اپليكيشن و بدون قابليت تجارت الكترونيكي فعاليت كند. در غير اين صورت، در معرض خطر تعطيلي قرار خواهد گرفت. تيك‌تاك در بيانيه‌اي اعلام كرد: اولويت ما، عمل به قوانين و مقررات محلي است، به اين ترتيب ما ديگر خريد و فروش آنلاين در تيك‌تاك شاپ اندونزي را تسهيل نخواهيم كرد و به همكاري با مقامات مربوط در اين زمينه، ادامه مي‌دهيم. جوكو ويدودو، رييس‌جمهور اندونزي، اوايل مهرماه سال گذشته خواستار ساماندهي شبكه‌هاي اجتماعي شد و به تاثير اين پلتفرم‌ها بر كسب و كارها و اقتصاد اين كشور اشاره كرد. البته كار به اينجا ختم نشد چراكه اين اپليكيشن محبوب آبان سال ۱۴۰۲ در يك كشور آسيايي ديگر ممنوع شد. طبق گفته رخا شارما، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نپال تصميم براي ممنوعيت تيك‌تاك، در نشست هيات دولت گرفته شد و همكاران در حال انجام كارهاي فني براي بستن اين برنامه هستند. همچنين سازمان مخابرات نپال از فراهم كنندگان سرويس اينترنتي خواسته است اين اپليكيشن را مسدود كنند. پس از اين اقدام تيك‌تاك بلافاصله به درخواست اظهارنظر در اين باره پاسخ نداد اما پيش از اين اعلام كرده بود كه اين ممنوعيت‌ها، اشتباه بوده و مبتني بر تصورات غلط هستند. رهبران اپوزيسيون در نپال از اين اقدام انتقاد و اعلام كردند اين اقدام فاقد اثربخشي و مسووليت‌پذيري است.

 

اتحاديه اروپا عليه تيك‌تاك  پرونده رسمي گشود

كميسيون اروپا تحت قانون خدمات ديجيتال اواخر سال گذشته يك پرونده رسمي را عليه تيك‌تاك گشودتا معلوم شود آيا اين پلتفرم شبكه اجتماعي، اقدامات كافي براي حمايت از كودكان انجام مي‌دهد. تيه‌ري برتون، كميسر بازارهاي داخلي اتحاديه اروپا اعلام كرد حفاظت از كاربران خردسال، يك اولويت اجرايي اصلي براي قانون خدمات ديجيتال است. تيك‌تاك به عنوان پلتفرمي كه ميليون‌ها كاربر كودك و نوجوان دارد، بايد به‌طور كامل به اين قانون عمل كند و نقش خاصي براي ايفا در حفاظت از خردسالان در فضاي آنلاين دارد. قانون خدمات ديجيتالي اتحاديه اروپا، به رگولاتورها اختيارات جديدي مي‌دهد تا در برابر شركت‌هاي بزرگ فناوري در خصوص نحوه پايش محتوا در پلتفرم‌هايشان، اقدام كنند. در نهايت با وجود اتفاقات رخ داده اواسط سال ۲۰۲۴ لايحه ضد تيك‌تاك در سناي امريكا تصويب شد و سناي امريكا به نفع قانوني راي داد كه به شركت چيني بايت دنس ۹ ماه تا يك سال، فرصت مي‌دهد تيك‌تاك را در امريكا واگذار كند، در غير اين صورت با ممنوعيت اين اپليكيشن ويدئويي محبوب روبرو خواهد شد.

ارسال نظر