گزارش آگهی

تحولات نظارتی جدید و تأثیر آن بر صرافی های رمز ارز

۱۴۰۳/۰۴/۲۷ - ۲۰:۳۳:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۷۴۴
تحولات نظارتی جدید و تأثیر آن بر صرافی های رمز ارز

تحولات نظارتی جدیدی را مطابق قانونگذاری‌های جدید واشنگتن در بازارهای ارز دیجیتال شاهد هستیم و رویکرد سیاستمداران آمریکایی نسبت به بازار ارز دیجیتال دستخوش تغییراتی شده است.

تاثیر این تحولات نظارتی جدید بر صرافی ارز دیجیتال یا خود بازار ارز دیجیتال چه خواهد؟ آیا تصویب etf بیت کوین و اتریوم را می‌توانیم نشانه‌ای برای رویکرد مثبت سیاستمداران نسبت به بازار ارز دیجیتال تلقی کنیم؟ در این مقاله قرار است به صورت کاملاً حرفه‌ای به این موضوع پرداخته و یک پرده جدید از آینده ارز دیجیتال را برای شما کنار بزنیم. 

تحولات نظارتی جدید در بازار ارز دیجیتال

قوانین جدید وضع شده در واشنگتن همگی یک نگاه مثبت نسبت به بازار ارز دیجیتال را نشان می‌دهد، اما در کنار این نگاه مثبت این قوانین سعی می‌کنند تا جلوی هرگونه کلاهبرداری و پولشویی را نیز در بازار ارز دیجیتال بگیرند. شاید اگر همین امروز مدیریت بازار ارز دیجیتال را به یک تیم حرفه‌ای در واشنگتن می‌سپردند، امکان معامله بر روی تمام ارزهای دیجیتال به راحتی در آمریکا هم برای کاربران فراهم می‌شد و دیگر چالشی از بابت قانون‌های نظارتی جدید نداشتیم؛ اما با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن بازار ارز دیجیتال و عدم امکان کنترل‌های این چنینی، عملاً سیاستمداران و قانونگذاران با احتیاط بالا در این باره رفتار می‌کنند تا مبادا کاربران جهانی تحت تاثیر قوانین حمایتی وارد چالش‌های مالی شدیدی شوند. 

در این بین قوانین نظارتی جدید از یک طرف می‌تواند محدودیت‌هایی را در معاملات بازار کریپتوکارنسی و صرافی ارز دیجیتال ایجاد کند و از طرف دیگر به دلیل بالا بردن امنیت، ترغیب کننده ورود افراد جدید به این بازار خواهند بود. در واقع این تحولات نظارتی جدید همزمان می‌توانند تاثیر مثبت و منفی روی بازار داشته باشند.

ممنوع اعلام شدن معامله ۷ ارز دیجیتال در بیت استمپ 

همین چند ماه پیش بود که صرافی بیت استمپ به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در آمریکا تحت تاثیر قوانین نظارتی جدید، اعلام کرد که امکان انجام معامله بر روی ۷ ارز دیجیتال از جمله سولانا و متیک در این صرافی وجود ندارد و کاربران نمی‌توانند معاملات جدیدی برای توکن‌های خود در آن داشته باشند. هرچند امکان نگهداری این توکن‌ها همچنان برای کاربران در دسترس بود، اما به هر حال این صرافی تحت تاثیر قوانین نظارتی جدید از انجام معامله جدید بر روی این توکن‌ها ممانعت کرد.

این مثال دقیقاً نشان دهنده همان تاثیر منفی قوانین نظارتی در معاملات فعلی بازار ارز دیجیتال است که روی عملکرد صرافی ارز دیجیتال نیز تاثیر گذاشته است. برخلاف بازار کریپتوکارنسی که ماهیت غیر متمرکز دارد، صرافی‌های متمرکز تحت تاثیر قوانین نظارتی بوده و عملکرد آنها دائماً رصد می‌شود. از این رو وضع قوانین نظارتی جدید هرچند ممکن است به ماهیت خود بازار ارز دیجیتال لطمه‌ای وارد نسازد، اما از این دسته از شرایط را برای صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال به دنبال خواهد داشت. 

رویکرد مثبت قانونگذاری جدید در بازار ارز دیجیتال 

از طرف دیگر نشانه‌هایی را شاهد هستیم که دولتمردان و سیاستگذاران رویکرد مثبتی نسبت به بازار ارز دیجیتال پیدا کرده و کم‌کم مقبولیت این بازار حتی در میان دولت‌های بزرگ نیز رو به افزایش است. نشانه بزرگ این موضوع پذیرش ETF بیت کوین و اتریوم در سازمان بورس بهادار نیویورک است که در همین سال جاری رقم خورد. 

این دست از تصمیمات نشان از این دارد که بازار ارز دیجیتال دیگر حتی توسط دولتمردان هم غیرقابل انکار بوده و آنها نیز مجاب به پذیرش ماهیت این بازار شده‌اند. این تغییر نگرش مقامات در مواجهه با بازار ارز دیجیتال می‌تواند گواه اخبار بهتری در بلند‌مدت هم باشد. حتی موضع‌گیری‌هایی توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیز نسبت به بازار کریپتوکارنسی شاهد هستیم که نشان از نفوذ بسیار شدید این بازار تا این سطح از دنیای سیاست و مقامات را دارد.

آینده بازار ارز دیجیتال تحت تاثیر قوانین نظارتی 

بازار ارز دیجیتال با تمام ماهیت غیرمتمرکزی که دارد همچنان تحت تاثیر تحولات نظارتی و قوانین جدید وضع شده از سوی دولتمردان بوده و نمی‌توانیم تاثیر این موضوع را در بازار کریپتوکارنسی نادیده بگیریم. از یک طرف ضررهای اقتصادی ناشی از پولشویی در صرافی ارز دیجیتال زنگ خطری برای اقتصادهای بزرگ جهانی به صدا درآورده و از طرف دیگر تاثیر بسیار شگفت بازار کریپتوکارنسی در اقتصاد جهانی باعث شده تا کشورهای بزرگ اقتصادی نتوانند آن را نادیده بگیرند. 

در این بین یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را می‌توانیم برای صرافی‌های ارز دیجیتال در نظر بگیریم که می‌توانند به عنوان واسط معامله‌گری در این بازار، تعادلی میان این دو موضوع برقرار کنند. اجباری شدن احراز هویت کاربران حتی در بهترین صرافی‌های بین‌المللی یکی از اقداماتی است که صرافی‌ها در طول این چند سال برای ایجاد تعادل میان این دو موضوع دست به آن زده‌اند. رفتاری که احتمالاً در آینده با سخت‌گیری‌های بیشتری هم همراه خواهد شد و کمتر صرافی را می‌توان بعد از این پیدا کرد که امکان انجام معامله در آن بدون احراز هویت وجود داشته باشد. 

قیمت ارزهای دیجیتال نیز تحت تاثیر همین قوانین و شرایط به وجود آمده با رشد خوبی روبرو بوده‌اند و بازار کریپتوکارنسی سیگنال حمایت سیاستمداران و دولتمردان را به نوعی گرفته است. بازخوردهای مثبت تحت تاثیر قوانین جدید مانند تصویب etf بیت کوین و اتریوم باعث شده تا در طول چند ماه گذشته بازار کریپتوکارنسی با رشدهای قیمتی قابل توجهی روبرو باشد و این رشد‌های قیمتی را می‌توانیم در آینده نیز برای این بازار متصور بدانیم. 

ارسال نظر