«تعادل» گزارش مي‌دهد

بازي دو سر برد حركت در مسير دانش‌بنيان شدن صنعت نفت و گاز

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۰۰:۲۵:۲۴
کد خبر: ۳۱۶۷۵۸
بازي دو سر برد حركت در مسير دانش‌بنيان شدن صنعت نفت و گاز

تمركز بر توليد دانش بنيان و بومي سازي تجهيزات استراتژيك، محرك اصلي رشد و توسعه در صنعت نفت و گاز ايران بوده است. اين صنعت با بهره‌گيري از توان شركت‌هاي دانش‌بنيان و سرمايه‌گذاري بر روي فناوري، توانسته است هزينه‌ها را كاهش داده، كارايي را بهبود بخشد و اقتصاد كشور را نيز رونق بخشد.

گلناز پرتوي مهر |

تمركز بر توليد دانش بنيان و بومي سازي تجهيزات استراتژيك، محرك اصلي رشد و توسعه در صنعت نفت و گاز ايران بوده است. اين صنعت با بهره‌گيري از توان شركت‌هاي دانش‌بنيان و سرمايه‌گذاري بر روي فناوري، توانسته است هزينه‌ها را كاهش داده، كارايي را بهبود بخشد و اقتصاد كشور را نيز رونق بخشد. با ادامه حضور و بروز شركت‌هاي دانش‌بنيان در صنعت نفت و گاز ايران، مسير توسعه صادرات خدمات و تجهيزات توليد بار اول مرتبط با صنعت نفت و گاز نيز بسيار بيشتر از قبل فراهم خواهد شد و يك مسير دو سر برد را براي كشور از نظر كاهش ارزبري و وابستگي و توامان توسعه صادرات و ارزآوري در اين بخش را فراهم خواهد كرد.

سيد علي مرتضوي، كارشناس اقتصادي، در رابطه با توليد بار اول در صنعت نفت و گاز ايران در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، اظهار كرد: : يكي از مسيرهاي مهم و راهبردي فناورمحور شدن صنايع بزرگ، تمركز بر ورود شركت‌هاي دانش‌بنيان به عنوان دارنده فناوري‌ها و علم روز در كنار امكان بومي‌سازي تجهيزات راهبردي صنايع براي كاهش وابستگي فناورانه به خارج از كشور است. رويكرد مهمي كه در صنعت نفت و گاز ايران در سال‌هاي گذشته به كار گرفته شد و ثمره آن توليد بار اول موفق تجهيزات راهبردي صنعت نفت و گاز ايران با توجه ويژه به شركت‌هاي دانش‌بنيان شد.

وي ادامه داد: يكي از راهبردهاي كليدي به كارگرفته شده در صنعت نفت و گاز، تمركز بر استفاده از توليدات بار اول بوده است كه در كاهش هزينه‌ها، بومي سازي تجهيزات استراتژيك و رونق اقتصاد و فناوري در كشور بسيار موفق بوده است. روند استفاده از توليدات بار اول و همچنين بومي‌سازي تجهيزات راهبردي در صنعت نفت و گاز ذيل سناريوی توليد بار اول به ايران اين امكان را داده است كه هزينه ارزي واردات تجهيزات خود در صنعت نفت و گاز را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد. ايران با دور شدن از واردات تجهيزات گران قيمت از ساير كشورها، توانسته است فناوري‌ها و فرآيندهاي توليد خود را توسعه دهد كه منجر به مزاياي اقتصادي و فناورانه براي اين كشور شود. اين امر نه تنها موجب صرفه جويي در ارز ارزنده مي‌شود، بلكه صنعت داخلي را با تقويت رشد توليد كنندگان و تامين كنندگان داخلي تقويت مي‌كند.

مرتضوي با اشاره به موفقيت ايران در توليد بار اول تجهيزات راهبردي خود در كنار توسعه بازارهاي صادراتي تجهيزات خود نظير بازسازي پالايشگاه‌هاي مستهلك شده در كشورهاي ونزوئلا، نيكاراگوئه، ازبكستان و سوريه گفت: علاوه بر اين، بومي سازي تجهيزات استراتژيك جايگاه ايران را در زنجيره ارزش جهاني نفت و گاز ارتقاء داده است. ايران با توسعه فناوري توليد خود و كاهش وابستگي به ساير كشورها، نه تنها به سطح خوبي از خودكفايي در توليد تجهيزات موردنياز صنعت نفت و گاز رسيده است، بلكه فرصت‌هاي جديدي را براي توسعه بازار داخلي و صادرات باز كرده است كه نمونه‌هايي از اين تلاش را در سياست بازسازي پالايشگاه‌هاي مستهلك شده در كشورهايي نظير ونزوئلا، نيكاراگوئه، ازبكستان و سوريه مشاهده كرديم.

وي ادامه داد: توليد بار اول تجهيزات راهبردي صنعت نفت و گاز منجر به ايجاد بازارهاي صادراتي جديد براي خدمات فني و تجهيزات ايراني شده و باعث ارتقاي اقتصاد كشور به عنوان پيشرو در اين صنعت شده است. اتكا به قدرت فناورانه شركت‌هاي دانش بنيان نقش مهمي در ايجاد اين تحول داشته است. ايران با بهره‌گيري از تخصص و قابليت‌هاي نوآورانه اين شركت‌ها توانسته است مراحل توسعه سنتي را پشت سر بگذارد و به سرعت شكاف فناوري را با ساير كشورهاي پيشرو توليدكننده نفت كاهش دهد. اين امر منجر به مزاياي اقتصادي قابل توجهي شده است، به‌طوري كه برآوردها حاكي از آن است كه بومي سازي تجهيزات استراتژيك به بيش از 1.4 ميليارد دلار كاهش ارزش پول منجر شده است.

وي گفت: صنعت نفت و گاز ايران در سال‌هاي اخير پيشرفت چشمگيري داشته است و تمركز بر توليد دانش بنيان عامل اصلي اين موفقيت بوده است. با ادامه سرمايه‌گذاري در نوآوري و فناوري، اين صنعت احتمالاً به رشد و شكوفايي خود ادامه مي‌دهد و مزاياي قابل توجهي براي كشور و مردم آن خواهد داشت. تمركز بر توليد دانش بنيان و بومي سازي تجهيزات استراتژيك، محرك اصلي رشد و توسعه در صنعت نفت و گاز ايران بوده است.

وي در پايان عنوان كرد: اين صنعت با بهره‌گيري از توان شركت‌هاي دانش‌بنيان و سرمايه‌گذاري بر روي فناوري، توانسته است هزينه‌ها را كاهش داده، كارايي را بهبود بخشد و اقتصاد كشور را نيز رونق بخشد. با ادامه حضور و بروز شركت‌هاي دانش‌بنيان در صنعت نفت و گاز ايران، مسير توسعه صادرات خدمات و تجهيزات توليد بار اول مرتبط با صنعت نفت و گاز نيز بسيار بيشتر از قبل فراهم خواهد شد و يك مسير دو سر برد را براي كشور از نظر كاهش ارزبري و وابستگي و توامان توسعه صادرات و ارزآوري در اين بخش را فراهم خواهد كرد.

ارسال نظر