چهار چرخ بورس تهران

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۰۰:۳۶:۴۴
کد خبر: ۳۱۶۷۶۷

آخرین روز کاری هفته نیمه تعطیل را در حالی پشت سر گذاشتیم که که بازار سرمایه مجددا به استقبال دو روز تعطیلی دیگر می رود و عملا  انتظاری از حجم و عمق هم نمی توانست داشت،

هابیل خاوری

آخرین روز کاری هفته نیمه تعطیل را در حالی پشت سر گذاشتیم که که بازار سرمایه مجددا به استقبال دو روز تعطیلی دیگر می رود و عملا  انتظاری از حجم و عمق هم نمی توانست داشت، از طرفی بسته شدن نماد ها به واسطه مجامع در روزهای گذشته و اینده ، عامل دیگر کمبود حجم در بازار  خواهد بود قطعا!! تقریبا نیمی از بازار طی این هفته و سه روز کاری پیش رو متوقف شده و تمام توجهات به مجامع جلب می شود که شاید اتفاق تازه ای در مجامع رخ دهد. البته به واسطه گزارش های منتشر شده و اقبال به صندوق های اهرمی در روز یکشنبه، احتمالا در ابتدای بازار هفته اینده افزایش تقاضا در بازار به ویژه در اهرمی ها باشیم.

البته بعید است جو مثبت  بازار تداوم چندانی داشته باشد و احتمالا بازار به سمت تعادل پیش می رود . چیزی که در این برهه برای بازار مهم است حجم و تثبیت قیمتی است.

به نظر می رسد رفته رفته پول های پارک شده به سمت بازار در حال حرکت هستند و خرد خرد در حال خرید هستند. اما همه منتظر روی کار امدن کابینه جدید هستند، به همین خاطر کسی ریسک نمیکند در بازار سرمایه و اکثر فعالین فعلا به همین نوسانگیری مقطعی سرگرم هستند که مسیر اساسی سیاست های بورسی و اقتصادی دولت جدید مشخص شود از طرفی طی معاملات امروز ۳۳۰ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت داستیم و نکته جالب توجه اینست که ورود پولی به معاملات خرد سهام نداشته ایم!!! که این خود زنگ خطری برای بازار سرمایه محسوب می شود!!  از طرفی این موضوع واقعا خنده دار است که مبلغی به اندازه  ارزش معاملات ۴۰ روزه بورس ایران  در صف خریدن خودروی وارداتی ایستاده است!! روز یکشنبه فرصت ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی به پایان رسید و خریداران موظف بودند تا روز شنبه، ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بلوکه کنند. طبق اطلاع‌رسانی مسئولان مربوطه، ۱۳۰ هزار نفر در صف خرید خودروهای وارداتی شرکت کردند که به معنی بلوکه شدن ۶۵ هزار میلیارد تومان پول در بانک‌هاست که این مبلغ به میزان ارزش معاملات سهام و صندوق‌های سهامی طی حدود ۱۵ روز کاری گذشته است! اما در خصوص واردات خودود و صحبت هایی که می شود و رگرسیون کاذبی که مجدد برخی ها به بازار سرمایه ربط می دهد نیز ذکر نکاتی قابل توجه است و آنهم اینست که، چرا موضوع به این مهمی که بیش از ۱۰ سال به دلیل نبود منابع ارزی تبدیل به یک معضل و مشکل اساسی دولت و مجلس شده بود!! در این روز ها تصویب و ابلاغ می شود؟؟ و از همه مهمتر ربطش به بازار سرمایه چیست؟؟  اگر فشار بر روی تامین ارز اشخاص ایجاد شود قطعا در دولت جدید شاهد جامپ ارز خواهیم بود انهم به اعداد بالای ۱۰۰ هزار تومان!!! چرا که با دلار ۱۰۰ هزار تومانی باز هم برای عده ای واردات خودرو به صرفه است!!
در برهه فعلی وارد کنندگان برای واردات مواد اولیه خودشان ارز ندارند، با ارز بازار آزاد هم اجازه نمیدهند مواد اولیه وارد شود، حالا با چه پشتوانه ای خودرو میتواند وارد شود ولی مواد اولیه نه؟؟ واردات خودرو باید با تعرفه صفر انجام شود، اما این تصمیم اصلا قابلیت اجرا ندارد و شدیدا از نظر بنده موضوعی سیاسی است.
اما  چهار عامل یا چهار چرخ اساسی که بازار سرمایه بروی آنها استوار است ، یکی دنیای سیاست و رویدادهای خاص آن از یک طرف ، تحولات و گزارش شرکت‌ها در گزارش‌های مالی و مجامع و ماهانه روی یک چرخ و در نهایت دو چرخ دیگر یکی نرخ تسعیر ارز دیگری نرخ بهره است . و بنظرم فعالین بازار حول این موضوعات نظرات خود را مطرح کنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که گزارش‌های ۳  ماهه گزارش‌های قوی برای بازار نخواهد بود! نه اینکه گزارش‌های ضعیفی باشد خیر اما آن انتظار عجیب و غریب را از آن نمی‌توان داشت .
بازار آن ترس و یأس ناامید کننده‌ای را که تا قبل از این تجربه می‌کرد از دست داده و دیگر آن حس ترس را ندارد اما عامل و انگیزه‌ای که بخواهد او را به سمت جلو هل دهد فعلاً دیده نمی‌شود و البته این را هم باید تکمیل کرد که تا وقتی تیم اقتصادی دولت مستقر نشده برنامه‌های جدی و خاص خود را اعلام نکند نمی‌توان در مورد تحولات بازار صحبت کرد و به نظر بازار نیز منتظر آن لحظه است. هرچه تیم اقتصادی سریعتر مشخص شود و با اظهار نظرهای خود کار را آغاز کند تکلیف بازار روشن‌تر خواهد بود دقت کنید نگفتیم مثبت‌تر یا منفی‌تر می گوییم روشن‌تر به  این معنی که ما هم نمی‌دانیم چه سیاستی در انتظار بازار است اگر قرار بر چرخیدن بر همان ریل قبل و اتفاقات گذشته باشد به نظر رفتار فعلی بازار که میلی به رشد ندارد  توجیه پذیر است و البته همه در انتظار یک چرخش بزرگ در سیاست‌های اقتصادی هستند که می‌تواند بازار را نیز خوشبین کند.
نخ تسبیح تمام این بازارها یک چیز است و آن نرخ ارز است آن هم نه نرخ ارز نیما و ناخدا و ... که نرخ دلار بازار آزاد که بسیاری همان را قبول ندارند و البته بازارها هم آنها  را قبول ندارد و امیدواریم در دولت جدید عقلانیتی بر سر کار باشد که منطق اقتصادی را بپذیرد. به هر حال همه چیز خود را در نرخ دلار در بازار نشان می‌دهد و اگر هر دولتی با هر منطقی و هر ابزاری و هر ريیس کل و وزیری بتواند بر این نرخ چه با ابزارهای اجرایی و چه با سیاست‌های خاص کنترل تورم انتظاری و اهرم‌های روانی نهیب بزند و عنان آن را در اختیار بگیرد ريیس جمهور موفقی خواهد شد چرا که خود به خود با کشیدن عنان دلار آرامش نسبی بر بازارهای دلالی که زندگی مردم را نیز در برگرفته حاکم می‌شود و در نهایت اما در خصوص بازار  آپشن که خیلی از عزیزان نظر می‌دهند که مگر می شود بازاری با حجم معاملات اندک جهت دهنده بازار اصلی باشد، باید اینگونه عرض کنم که نماد ضستا۵۰۱۸ حدود ۲.۸ میلیون موقعیت باز دارد با قیمت اعمال ۱۲۰ تومان ، و نماد ضستا۵۰۱۷ حدود ۱.۳ میلیون موقعیت باز دارد.

با قیمت اعمال ۱۱۰ تومان و  شستا ۵۰۱۶  هم حدود ۱.۲ میلیون موقعیت باز دارد  با قیمت اعمال ۱۰۰ تومان!!!
از همه جالب تر اینست که تاریخ سررسید ۷ روز دیگر است!! اما ابن به چه معناست؟ به این معناست که شستا به ۱۰۰ تومان که طی این ۵ روز کاری می رسد؟؟ قطعا نخواهد رسید!! به ۱۲۰ تومان هم به احتمال نزدیک به قطعیت نخواهد رسید!!! چون قرار نیست ۲.۸ میلیارد برگه سهم از مالکیت منتشر کنندگان خارج شود!!!
و این قرارداد به احتمال بالا خواهد سوخت پس بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ تا هفته بعد فقط این نماد نوسان خواهد کرد و به نوعی کنترل خواهد شد!! تا این موقعیت‌ها  یا بسته شوند یا بسوزند و یا بر روی سررسیدهای دیگر رول‌اور شوند.
از طرفی این سیکل باطل بر روی اکثر نماد ها وجود دارد و می توان به چهار نماد دیگر یعنی خودرو، خساپا، اهرم، شستا که آنها هم دچار این وضعیت هستند اشاره کنم.

ارسال نظر