«تعادل» بررسی می‌کند

بورس در فضای تردید

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۰۰:۳۹:۱۵
کد خبر: ۳۱۶۷۶۸
بورس در فضای تردید

بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته و پس از دو روز تعطیلات توانست سبزپوش شود و کمی امید را در دل سهامداران زنده کند. بورس تهران پس از انتخابات چند روزی واکنش مثبت نشان داد؛ اما پس از چند روز به روند عادی و معمول خود بازگشت و در نهایت سرخ پوش شد.

بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته و پس از دو روز تعطیلات توانست سبزپوش شود و کمی امید را در دل سهامداران زنده کند. بورس تهران پس از انتخابات چند روزی واکنش مثبت نشان داد؛ اما پس از چند روز به روند عادی و معمول خود بازگشت و در نهایت سرخ پوش شد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بورس به خزان رسیده و فعلا حال خوبی ندارد و تا زمانی که تکلیف کابینه جدید دولت و برنامه‌های آن مشخص نشود، بازار سرمایه واکنش مثبتی نشان نخواهد داد. درست است بورس تهران در هفته یک الی دو روز مثبت می‌شود اما این مثبت‌های ناچیز نمی‌تواند کاری برای بازار کند و باید مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود و در نهایت مثبت و منفی‌های بازار امیدوار بود.

موناکابلی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط بازار نوشت: با توجه به روند بازار و دامنه نوسان فعلی به نظر قرار نیست، اتفاقی رخ دهد تا زمانی‌که گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها منتشر شود و روی کدال قرار گیرد به پاییز می‌رسیم. بازار مدتی است در دامنه نوسان قرار گرفته و در بعضی مواقع oversold می‌شود حتی در حالت پیش فروشی هم قرار می‌گیرد تا خرید انجام شود و نوسان به سمت بالا برود. به‌طور کلی در یک دامنه ۵ الی ۶ درصدی نوسان دارد بنابراین به نظر می‌رسد تا شهریور ماه همین روال وجود داشته باشد.بیشتر حجم معاملات بر روی صندوق‌های اهرمی انجام می‌شود و بعد از آن صندوق‌های با درآمدهای ثابت. پول‌های هوشمند در بخش سهم و ابزارهای آن وارد نمی‌شود. نوسان گیرها در بخش اهرمی قرار می‌گیرند و ریسک گریزها هم در بخش صندوق‌های با درآمد ثابت هستند .

به نظر می‌رسد افرادی که قرار است برای کابینه اقتصادی پزشکیان چیده شوند که همراه با بازار سرمایه هستند. اما باید به این نکته توجه داشت نوسانات بازار سرمایه در بلندمدت به انتخابات ریاست جهوری آمریکا و نوسانات دلار باز می گردد. تمامی اتفاقات داخلی در بازار سرمایه به صورت کوتاه مدت عمل می‌کند. با توجه به اتفاقاتی که قرار است رخ دهد ریزش و صعود بالایی نخواهیم داشت.

در یک بازه ۵ تا ۱۰ درصدی نهایت تا شهریور ماه دارای نوسانات است و تقریبا ۴ الی ۵ درصد سود برای درآمد ثابت‌ها بیشتر است و اما افرادی که ریسک بیشتر را می‌پذیرند به سمت صندوق‌های (P/E ۲.۷) و اما افرادی که ریسک بالا را نمی پذیرند در دسته درآمد ثابت‌ها می‌مانند تا بازار از شرایط خاکستری خارج شود. در مجموع نمی‌توان بدبین بود و به نظر به‌طور کلی روند معقولی دارد. نرخ بازده بدون ریسک ۴۰ درصد است و این موضوع عامل اصلی حرکت بازار است و می‌توان گفت دلیل برای ریسک افراد وجود ندارد. اداره کننده بازار نرخ بدون ریسک دیده می‌شود.

 

حال بورس خوب می‌شود؟

همانطور که بارها گفته شده بورس تهران از سال 99 تا به امروز روزهای سختی را پشت سر گذاشته و هنوز نتوانسته اعتماد و نقدینگی را به خود جلب کند و اکنون از دولت چهاردهم انتظار می‌رود که شرایط بازارها را تغییر دهد و به نوعی اعتماد و نقدینگی را به این بازار برگرداند.

بورس یکی از نقدشونده ترین بازارهای مالی به حساب
می آید و تسویه آن در لحظه انجام می شود؛ اما کمبود نقدینگی و اعتماد باعث شده که این مولفه مثبت بورس نیز به چشم نیاید و به نوعی این مزیت بورس نادیده گرفته شود.

یکی از موضوعات مهم برای بازار سهام حمایت‌های دولتی است. حمایت‌های دولتی از بازار به واسطه سیاست‌های تشویقی، معافیت‌های مالیاتی، و قوانین حمایتی، نقش مهمی در رشد بورس دارد؛ اما گاها این حمایت‌ها به صورت عکس در بازار سرمایه جواب می دهد و به نوعی باعث خروج اعتماد و نقدینگی از دایره معاملات می شود. برای نمونه اغلب بسته‌های حمایتی که دولت پیشین در بازار سرمایه اجرایی کرد باعث شد که سهامداران با توجه به شرایط تا حدود زیادی ناامید شوند.

شاید تا چند سال پیش به جرات گفته می شد که بورس یک بازار شفاف است؛ اما این روزها و سال‌ها شفافیت بورس به خطر افتاده و دیگر نمی‌توان چنین ادعایی را مطرح کرد. اگر شفافیت بازار مجددا به حالت گذشته‌های خود برگردد و شاهد افزایش شفافیت در گزارش‌دهی مالی و عملکرد شرکت‌ها باشیم؛ آن زمان می‌توان به آینده بورس بیش از گذشته امیدوار بود.

افزایش سطح دانش و آگاهی عمومی در بازار از طریق برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی می‌تواند به افزایش مشارکت عمومی و کاهش رفتارهای هیجانی در بازار کمک کند. آموزش سرمایه‌گذاران و فرهنگ‌سازی مناسب می‌تواند به کاهش رفتارهای نامطلوب و افزایش بهره‌وری بازار منجر شود.

بازار از نگاه معاملات

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه 27 تیر ماه، روند روبه بالایی را تجربه کرد. شاخص کل بورس در این روز با افزایش هزار و 557 واحدی معادل 0.07 درصدی به محدوده 2 میلیون و 202 هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز افزایش 824 واحدی معادل 0.12 درصدی داشت تا به تراز 704 هزار و 266 واحدی برسد. در سوی دیگر بازار نیز شاخص کل فرابورس با افزایش 62 واحدی به تراز 22 هزار و 646 واحدی رسید. روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 29 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روزهای پیشین کاهش چشمگیری داشته است.

در این روز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فملی، وپاسار، ثفارس و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شتران، انرژی، شاوان، فزر، وآفر، وآذر و خنور تعلق داشت. نمادهای شتران، وپاسار و حکشتی نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وپارس، ومعادن و کگل از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای شاوان، فزر و شرانل بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای بساما، بپاس و مادیرا نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس روز گذشته نماد فملی بیشترین تراکنش را داشت و شتران و ثامان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، شفام و معین بیشترین تراکنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 988 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 472 میلیارد تومان بود که 27 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 871 میلیارد تومان رسید.

در معاملات روزگذشته نماد فملی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 179 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و فزر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شفام و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام زملارد با تعداد 260 میلیون و 531 هزار و 223 سهم در صدر قرار گرفته است. فملی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شتران تعلق داشت. دو نماد بترانس و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات چهارشنبه، 39 نماد صف خرید داشتند و 79 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 141 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 18 درصدی به رقم 151 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر