امپراتوری ایلان ماسک با ریاست‌جمهوری ترامپ چه تغییری می‌کند؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۰۰:۵۷:۴۹
کد خبر: ۳۱۶۷۸۸

حمایت ایلان ماسک از دونالد ترامپ، یقینا تاثیر تعیین کننده‌ای بر سرنوشت امپراتوری رئیس تسلا، اسپیس ایکس و ایکس خواهد داشت.

حمایت ایلان ماسک از دونالد ترامپ، یقینا تاثیر تعیین کننده‌ای بر سرنوشت امپراتوری رئیس تسلا، اسپیس ایکس و ایکس خواهد داشت. به گزارش ایسنا، ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، از کسی حمایت می‌کند که ممکن است به زودی، برای دومین بار، به قدرتمندترین فرد جهان تبدیل شود. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرده است ماسک که پس از ترور ناموفق ترامپ در روز شنبه، رسما از او حمایت کرده است، اکنون قصد دارد ماهانه ۴۵ میلیون دلار به کمپین حمایت از ترامپ اعطا کند تا او به کاخ سفید برگردد. این میلیاردر کارآفرین در مارس، اعلام کرده بود امسال نه به بایدن و نه به ترامپ کمک مالی نمی‌کند. او همچنین اعلام کرده بود که از حمایت از بایدن کم می‌کند اما برنامه‌ای برای حمایت از ترامپ ندارد. امپراتوری ماسک با حمایت دولتی ساخته شد و وی منافع عظیمی برای حفظ این وضعیت دارد: اسپیس ایکس، قراردادهای پرمنفعتی با ناسا دارد؛ تسلا، خودروهای برقی خود را به عنوان واجد دریافت اعتبار مالیاتی امریکا، بازاریابی می‌کند؛ شبکه اجتماعی ایکس، با استفاده از مصونیت قانونی برخوردار است که از این شرکت برای مسئول بودن در برابر محتوای کاربر، حمایت می‌کند. با این حال، اگر حمایت دولتی، دلیل طرفداری ماسک از ترامپ باشد، خود او چنین حرفی نزده است. در عوض، ایلان ماسک بیشتر به مسائل سیاسی مانند مهاجرت و یکپارچگی انتخابات تمرکز کرده است. 

جایی که ماسک ممکن است در صورت ریاست جمهوری ترامپ، بیشترین منافع را داشته باشد، درگیری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا است که سال‌هاست به دلیل اظهاراتش در شبکه اجتماعی، دست از سر او برنداشته است. اریک گوردون، استاد کسب و کار دانشگاه میشیگان به اکسیوس گفت: افرادی که ماسک را دیوانه کرده‌اند، خواهند رفت و این موضوع، برای ماسک، اهمیت زیادی دارد. اما سیاست‌های ترامپ ممکن است به دارایی‌های ایلان ماسک لطمه بزند. ترامپ از مشوق‌های خودروی برقی انتقاد کرده و خواستار مقابله با تجارت با چین شده است که تسلا حضور پررنگی در آنجا دارد. اگر چین بخواهد با ضربه زدن به تسلا تلافی کند، برای ماسک فاجعه آمیز خواهد بود. به گفته گوردون، اما با حمایت از بازگشت ترامپ به کاخ سفید، ماسک در موقعیتی خواهد بود تا سیاست به خصوص سیاست مربوط به چین را در جهت مورد نظر خود هدایت کند. این طور نیست که فقط ماسک به دولت نیاز دارد. دولت امریکا هم به ماسک نیاز دارد. بدون اسپیس ایکس، هزینه‌های دولت امریکا برای ارسال ماهواره به فضا، افزایش پیدا می‌کند. بر اساس گزارش اکسیوس، ایلان ماسک و ستاد تبلیغاتی ترامپ در این باره، اظهارنظر نکردند. با این حال، ترامپ و ماسک، از همیشه نزدیک‌تر هستند. مدیریت قبلی ایکس (توییتر سابق)، حضور ترامپ را پس از حمله ۶ ژانویه هواداران ترامپ به ساختمان کنگره امریکا، ممنوع کرد و اگرچه ماسک در سال ۲۰۲۲ حساب کاربری رئیس جمهور سابق را بازگرداند، اما ترامپ از آن زمان به ندرت پستی ارسال کرده است.

ارسال نظر