۴۰ هزار ميليارد تومان پروژه روي كاغذ مانده است

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۰۱:۱۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۶۷۹۹

معاون ايدرو ضمن تشريح دلايل نيمه تمام ماندن پروژه‌هاي عمراني گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار ميليارد تومان طرح روي كاغذ داريم كه هنوز به آنها ورود نكرديم.

معاون ايدرو ضمن تشريح دلايل نيمه تمام ماندن پروژه‌هاي عمراني گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار ميليارد تومان طرح روي كاغذ داريم كه هنوز به آنها ورود نكرديم.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، سعيد جعفري معاون نوسازي و اجراي طرح‌هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اظهار كرد: طرح‌هاي نيمه تمام معمولاً در دولت‌ها با يك برنامه‌اي شروع مي‌شود و هدف ما به عنوان بازوي اجرايي وزارت صنعت، معدن و تجارت اين نيست كه با بخش خصوصي رقابت كنيم.

وي افزود: ما معمولاً به پروژه‌هايي ورود مي‌كنيم كه تكنولوژي بالايي دارند و قابل دسترس براي بخش خصوصي نيستند يا اينكه اين طرح‌ها در مناطق محروم هستند كه علاقه‌اي از طرف بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در اين مناطق وجود ندارد و نوع سوم پروژه‌هايي كه دولت به آن ورود مي‌كند هم پروژه‌هاي با ريسك بالاست.

معاون‌ايدرو اظهار كرد: از آنجايي كه منابع اين طرح‌ها بايد از سوي دولت تأمين شود و اين طرح‌ها وابستگي كاملي به دولت دارند لذا با پيش آمدن مشكلات اقتصادي طرح‌ها هم بعضاً متوقف مي‌شوند. اخيرا براي جلوگيري از توقف طرح‌ها از سرمايه بخش خصوصي و مردمي استفاده كرديم كه اولين تجربه موفق اين كار هم در ماه‌هاي پاياني سال گذشته با عرضه در بورس بود.
جعفري در مصاحبه با راديو، تعدد پروژه و عدم پشتيباني را عامل نيمه تمام ماندن پروژه‌هاي دولتي دانست و اظهار كرد: هر پروژه‌اي با مطالعه شروع مي‌شود و بايد در يك دوره 24 تا 36 ماهه تمام شود اما وقتي پروژه‌اي دچار وقفه شود هزينه‌ها چند برابر خواهد شد و ساختار مطالعات اقتصادي پروژه كاملاً به هم مي‌خورد.

معاون‌ايدرو با تأكيد بر لزوم رعايت بودجه‌بندي مناسب از ابتدا تا انتهاي پروژه گفت: سازمان گسترش اولين شركت مادرتخصصي و سازمان توسعه‌اي در كشور است كه سال 1346 براي نوسازي صنايع و ايجاد صنعت جديد و مورد نياز كشور تأسيس شد. تمامي پروژه‌هايي كه در سازمان گسترش تعريف مي‌شوند داراي مطالعات فني و اقتصادي و بازاري هستند و پروژه‌هايي هم كه در دستوركار قرار دارند مصوبه هيات وزيران را گرفته‌اند.
جعفري با اشاره به اينكه «قانون اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي» به همه موارد و جزييات انتقال سرمايه به بخش خصوصي توجه دارد، تصريح كرد: مشكل اين است كه فقط بخشي‌هايي از اين قانون اجرا شده و بخش‌هايي به صورت كامل اجرايي نشده است.
معاون نوسازي و اجراي طرح‌هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي ايران عنوان كرد: ما در حال حاضر 40 هزار ميليارد تومان طرح روي كاغذ داريم كه هنوز به آنها ورود نكرديم. از يك طرف مجريان پروژه‌ها را داريم و از يك طرف هم دولت را به عنوان تأمين‌كننده سرمايه داريم اما در اين ميان فشارهاي اجتماعي و هدف‌گذاري‌هاي اجتماعي روي دولت، برنامه‌ريزي‌ها را به هم مي‌زند و در نهايت هم بودجه‌هاي عمراني كه قرار است در اين طرح‌ها بنشيند تخصيص پيدا نمي‌كند و گاهي اوقات هزينه اين پروژه‌ها با جنگ و دعوا و از بودجه‌هاي متفرقه تأمين مي‌شود.
وي اظهار كرد: در حال حاضر تعدادي از مديران اجرايي پروژه‌ها به خاطر پيمانكار گرفتن و عدم تأمين هزينه پيمانكار درگير دادگاه شدند البته برخي مديران هم پروژه تعريف مي‌كنند تا باقي بمانند اما اين موضوع نبايد باعث شود كه همه پروژه‌ها را با يك چوب بزنيم.

ارسال نظر