«تعادل» روند بازار سرمایه را در هفته اخیر بررسی می کند

بورس در آستانه صعود؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۹ - ۲۳:۰۷:۱۰
کد خبر: ۳۱۶۸۶۰
بورس در آستانه صعود؟

بازار سهام در هفته اخیر به صورت نیمه تعطیل معامله شد و بازدهی منفی کمتر از یک درصدی برای سهامداران برجای گذاشت. در این هفته تنها روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه در بازار معامله انجام شد که با توجه به تعطیلات معامله چندانی در بازار انجام نشد و شاهد خروج نقدینگی از دایره معاملات از بازار بودیم.

بازار سهام در هفته اخیر به صورت نیمه تعطیل معامله شد و بازدهی منفی کمتر از یک درصدی برای سهامداران برجای گذاشت. در این هفته تنها روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه در بازار معامله انجام شد که با توجه به تعطیلات معامله چندانی در بازار انجام نشد و شاهد خروج نقدینگی از دایره معاملات از بازار بودیم.

بورس تهران پس از انتخابات تنها دو روز مثبت داشت و اکنون در انتظار انتخاب کابینه دولت است تا بتواند مجددا یک روند به خود بگیرد و به نوعی مسیری جدید برای معاملات ترسیم کند. بازار سرمایه در انتظار یک حمایت جدی از سوی دولت چهاردهم است تا یک مسیر جدید برای خود داشته باشد.

دولت سیزدهم در زمان پیش از انتخابات و پس از آن وعده‌های بسیار زیادی درخصوص بورس داد که هیچ یک به نتیجه نرسید و بازار سرمایه و سهامداران در انتظار باقی ماندند. قرار بود دولت سیزدهم مشکلات بورس را حل کند و اعتماد سهامداران را به بازار بازگرداند؛ اما به جای بازگشت اعتماد شاهد خروج سنگین اعتماد و نقدینگی از دایره معاملات بودیم و به همین دلیل که بازار سهام نسبت به دولت‌ها کمی بی اعتماد است. در اصل دولت چهاردهم در وهله اول باید یک اعتماد سازی نسبی برای خود داشته باشد و پس از آن به فکر و حمایت از آن بیفتند. البته این حمایت نباید همانند دولت‌های پیشین شبیه به دخالت و دستکاری باشد؛ بلکه باید از دور با مصوبات به موقع و اجرایی به رشد این بازار و استفاده از پتانسیل آن کمک کند. مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص شرایط بازار سرمایه در صفحه خود نوشت: «دولت چهاردهم در حال مستقر شدن است. در تاریخ هفتم مرداد مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور توسط مقام معظم رهبری برگزار می‌شود و در تاریخ نهم نیز مراسم تحلیف را در مجلس خواهیم داشت. از سویی تا دولت جدید کابینه‌اش را معرفی کند احتمالا اول شهریور خواهد شد لذا تا آن موقع باید صبر کنیم ببینیم که تیم اقتصادی آقای پزشکیان چه کسانی هستند و آیا می‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند یا خیر. البته سیاست‌ها خیلی مهم‌تر از نفراتی است که قرار است روی کار بیایند. اگر کل تیم اقتصادی دولت درست کار کنند بورس درست خواهد شد. از معاون اول و وزیر صمت و نفت گرفته تا بانک مرکزی که شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرارمی‌دهد.

افرادی هم که دور و بر آقای دکتر پزشکیان بودند همه بازار سرمایه را تقویت می‌کردند، اما باید ببینیم در عمل چه می‌کنند، چون در دوره قبل هم آقای رئیسی گفته بود کار اولم رسیدگی به بورس خواهد بود، اما وقتی رفت و بر مسند نشست، یادش رفت. حالا امیدواریم که تیم دکتر پزشکیان تیم خوبی برای اقتصاد باشد. طبیعی است که ما در اقتصاد یک دماسنج داریم به نام شاخص مقدم. این شاخص نشان می‌دهد که رده اقتصاد ایران کجاست. از اصلی‌ترین شاخصه‌های آن هم شاخص بورس است که اگر سیاست‌های و روندش درست باشد شاخص کل بورس نیز مطمئنا در نیمه دوم سال خیلی صعودی خواهد بود و سه میلیون را نیز تاچ خواهد کرد. یکی از بحران‌هایی که با حل آن بورس نیز منتفع خواهد شد ناترازی انرژی است که به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه متاسفانه دولت چهاردهم با ناترازی‌های زیادی مواجه است؛ از ناترازی بودجه و ناترازی بانک‌ها تا ناترازی انرژی گاز و برق. همه این‌ها وابسته به سیاست مدیرانی است که قرار است در دولت جدید مستقر شوند. آیا همانند آلمان برق خانه‌ها را قطع می‌کنند که کارخانه‌ها کار کنند؟ یا مثل ایران برق کارخانه‌ها را قطع می‌کنند که خانه‌ها برق داشته باشند. این همان سیاست تولید محور یا مصرف محور است و باید ببینیم دولت آقای دکتر پزشکیان کدام را دنبال می‌کند.»

 

بازار از دریچه معاملات

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 202 هزار و 691 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 6 هزار و 516 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.29 درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 2 هزار و 635 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.3 درصدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس تهران در روز شنبه 9 هزار و 102 واحد افت کرد و روز یکشنبه 882 واحد بالا آمد. در روز چهارشنبه نیز شاخص کل هزار و 558 واحد رشد کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 12 هزار و 393 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 2 هزار و 985 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 171 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 42 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 173 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 25 میلیارد تومان کمتر بود و افت 13 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 184 میلیارد تومان بود که در روز ‌شنبه ثبت شد و کمترین رقم 151 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 182 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 654 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 78 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 209 میلیارد تومان بود و در روز ‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که 141 میلیارد تومان بود. در اولین روز معاملاتی هفته، 299 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه 108 میلیارد تومان خارج شد. در آخرین روز معاملاتی هفته برای هفتمین روز متوالی پول حقیقی خارج شد که ارزش آن 29 میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته 436 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 145 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 9 درصد افزایش یافته است.

 

بورس کالا در یک نگاه

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در هفته منتهی به ۲۹ تیر ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۱۱.۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد. بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به ۲۹ تیر را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد. جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است: توسعه آهن و فولاد گل گهر با ثبت معامله ۲۵۶ هزار و ۹۵۰ تن آهن اسفنجی به ارزش ۳ هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. ملی صنایع مس ایران (فملی) با فروش ۴ هزار و ۷۸۰ تن مس کاتد، مس کم عیار، سولفور مولیبدن و مس مفتول به ارزش یک هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان، دوم شد. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش ۹۵ هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک . گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان، سوم شد. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ثبت معامله ۱۹۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۹۸۵ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با فروش ۵۰ هزار تن وکیوم باتوم به ارزش ۷۷۶ میلیارد تومان پنجم شد. پالایش نفت تهران تندگویان (شتران) با ثبت معامله ۳۹ هزار و ۱۷۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و سنگین و گوگرد گرانوله به ارزش ۷۴۱ میلیارد تومان، ششم شد.پتروشیمی تندگویان (شگویا) با فروش ۱۲ هزار و ۸۸ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری و نساجی و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش ۵۵۷ میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد. پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند (شازند) با ثبت معامله ۵۴ هزار تن وکیوم باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش ۵۵۱ میلیارد تومان هشتم شد.نفت پاسارگاد آبادان ۲۲ هزار تن قیر به ارزش ۳۵۹ میلیارد تومان فروخت نهم شد. پتروشیمی مارون (مارون) با فروش ۷ هزار و ۸۰۴ تن پلی اتیلن و پلی پروپیلن و دی اتیل گلایکول و ثبت ارزش ۳۵۲ میلیارد تومان دهم شد.

ارسال نظر