آ‌خرین جزئیات واریز سود سهام عدالت

۱۴۰۳/۰۴/۲۹ - ۲۳:۰۷:۴۷
کد خبر: ۳۱۶۸۶۱
آ‌خرین جزئیات واریز سود سهام عدالت

اعطای سهام عدالت به جاماندگان کلاف سردرگمی که علی‌رغم تاکیدات قانونی بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ همچنان بعد از گذشت سه سال بلاتکلیف است و بسیاری چشم انتظار آن هستند.

اعطای سهام عدالت به جاماندگان کلاف سردرگمی که علی‌رغم تاکیدات قانونی بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ همچنان بعد از گذشت سه سال بلاتکلیف است و بسیاری چشم انتظار آن هستند. تخصیص سهام عدالت به جاماندگان مطالبه بسیاری است و در همین راستا آقای عابدی به ما گفت: من راننده تاکسی و جزو دهک ۳ هستم، اما سهام عدالت ندارم در حالی که بسیاری از شهروندان با شرایط بهتر دارای سهام عدالت هستند.در ادامه هم خانم قاسمی گفت: من و همسرم هر دو کارگر محسوب می‌شویم یک فرزند دارای بیماری خاص داریم، اما سهام عدالت نداریم منتظر هستیم تا این سهام هم به ما تخصیص داده شود. همچنین خانم ولی‌زاده گفت: عضو یکی از نهاد‌های حمایتی و سرپرست خانوار هستیم، اما خودم و فرزندانم هیچ کدام سهام عدالت نداریم در حالی که بنا بود این سهام به ما تخصیص داده شود لطفا مطالبه‌گر اعطای سهام عدالت به جاماندگان باشید.

 

جاماندگان سهام عدالت سال ۱۴۰۲ شناسایی شدند

جاماندگان سهام عدالتی که شناسایی آنها هم به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی در سال ۱۴۰۲ انجام شد؛ خاندوزی در این رابطه گفته بود: نو مشمولان سهام عدالت شناسایی شدند و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد تایید قرار گرفتند. اما چرا برخلاف تاکیدات قانونی بودجه اعطای سهام عدالت به جاماندگان در سال ۱۴۰۲ اجرایی نشد؟ موضوعی که روز‌های آخر اسفندماه سال گذشته احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با آن مطرح کرد: با توجه به این که در مورد مبنای حقوقی سبد سهامی که باید به نومشمولان واگذار شود اختلافات حقوقی وجود داشت بنا شد ابتدا موانع حقوقی برداشته شود و بعد سبد سهام برای نومشمولان به تصویب برسد. پس از این هم در خرداد ماه امسال برای پیگیری از آخرین جزئیات اعطای سهام عدالت به جاماندگان به سراغ وزیر امور اقتصادی و دارایی احسان خاندوزی رفت و او در این راستا گفت: باید ترتیبات جدید مصوبه این موضوع دوباره آماده شود یعنی اکنون باتوجه به این که حکم قانون بودجه امسال نسبت به بودجه ۱۴۰۲ متفاوت است باید مراحل آن در کمیسیون دولت طی شود.چشم انتظاری جاماندگان سهام عدالت که به تازگی هم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما عدم اراده واگذاری سهام دولتی در کشور توسط مدیران است و با به تأخیر انداختن سهام عدالت جاماندگان مواجه شده است؛ متاسفانه سهام عدالت یک سخنگوی واحد ندارد و هر روز ما با موضوع جدیدی در ارائه پرداخت سهام عدالت به جاماندگان روبرو هستیم.

 

مجلس پیگیر اعطای سهام عدالت به جاماندگان

او افزود: امیدواریم با استقرار دولت و مجلس جدید مشکل پرونده جاماندگان سهام عدالت برطرف شود. امروز دولت‌ها با چالش واگذاری اموال روبرو هستند. انتظار ما از دولت جدید این است مصوبه سهام عدالت را نهایی کند و ما هم در مجلس مصوبات آن را اجرا خواهیم کرد. در ادامه هم دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس جعفر قادری اظهار کرد: اعطای سهام عدالت به جاماندگان جزو تکالیفی است که انشاء الله دولت بتواند این موضوع را اجرایی کند و ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم و خواهیم بود. بنابر گفته مهدی‌حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت در رسانه ملی، سهام عدالت در سال ۱۳۸۴ در قالب ۶ دهک و ۱۸ گروه توزیع شد که حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود. گفتنی است، در حال حاضر هیچگونه ثبت نامی برای سهام عدالت وجود ندارد و باید افراد در این زمینه هوشیار باشند در نهایت هم باید منتظر ماند و دید سرانجام اعطای سهام عدالت به جاماندگان به ایستگاه پایانی خواهد رسید؟

 

ادامه رایزنی‌ها برای دریافت سود سهام عدالت از ناشران

در حالی که سود مصوب سهامداران در مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، به عنوان حق‌الناس سهامداران محسوب می‌شود که باید به موقع ادا شود، اما برخی مدیران عامل شرکتها از واریز به موقع سود قانون سهامداران خود داری می‌کنند.سهامداران عدالت ۴۹ میلیون نفرند که از دهکهای کم درآمد جامعه هستند، نیاز به سود نقدی سالانه سهام عدالت دارند، در این میان برخی شرکتهای سرمایه‌پذیر سهام عدالت به بهانه‌های واهی مانند جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت یا کمبود سرمایه در گردش، یا حتی برخی به خاطر مطالبات شرکت از دولت سود سهامداران عدالت را گروه نگه می‌دارند، و از پرداخت به موقع سود سهامداران عدالت خود داری می‌کنند و این حق الناس ۴۹ میلیون سهامدرا را نادیده می‌گیرند.بر اساس قانون تجارت نیز شرکتهای سرمایه‌پذیر پس از پایان سال مالی ۱۴۰۱ مکلف هستند، حداکثر تا پایان تیر ۱۴۰۲ مجمع عمومی برگزار کنند و اگر سود نقدی و سهام جایزه یا حق تقدم تصویب کنند، مکلفند حداکثر تا ۸ ماه بعد یعنی آخر اسفند سال ۱۴۰۲ سود سهامداران اعم از سهام عادی یا سهام عدالت را بپردازند.اکنون که به ۲۷ تیر ۱۴۰۳ رسیدیم، هنوز برخی شرکتهای سرمایه‌پذیر سود سال مالی ۱۴۰۱ سهامداران عدالت را نداده‌اند که این خلاف قانون است.سهامداران عدالت با وجود کثرت ۴۹ میلیون نفری، ‌سخنگو و مدافع حقوق ندارند که از حق آنها دفاع کنند. سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه‌ای از ادامه رایزنی‌ها برای دریافت سود سهام عدالت از ناشران خبر داد. در این اطلاعیه با اشاره به درخواست‌ها و پیگیری‌های فراوان سهامداران عدالت در خصوص زمان دریافت مرحله سوم سود سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ آمده است: با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات مکرر و اتمام مهلت قانونی هشت ماهه شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام خود بر اساس قانون تجارت، همچنان ۴ شرکت‌ سود سهام عدالتشان را به حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. بر اساس این اطلاعیه، «گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت پالایش نفت بندرعباس» تاکنون وجوه مرحله سوم خود را به حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. پیش از این نیز شرکت «فجر انرژی خلیج فارس» از افزایش سرمایه خود از محل سود سهام عدالت خبر داده بود اما تاکنون مسوولان این شرکت میزان دقیق افزایش سرمایه خود را به سپرده گذاری مرکزی اعلام نکرده‌اند. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شرایط فوق، هم اکنون امکان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مسیر نیست اما سازمان بورس و اوراق بهادار و سپرده‌گذاری مرکزی در حال رایزنی و مذاکرات لازم برای دریافت سود از شرکت‌های فوق هستند تا بتوانند مجوزهای لازم را از شورای عالی بورس و اوراق بهادار برای واریز مرحله پایانی سود سهام عدالت اخذ کنند. گفتنی است، مراحل اول و دوم سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در اواخر آذر و اسفندماه سال گذشته به حساب بیش از ۴۳ میلیون سهامدار سود واریز شد.

ارسال نظر