در پي آتش سوزي در طبقه منهاي يك بيمارستان شريعتي تهران صورت گرفت

درخواست از قوه قضاييه براي ورود به ايمني بيمارستان ها

۱۴۰۳/۰۴/۲۹ - ۲۳:۱۷:۴۹
کد خبر: ۳۱۶۸۶۷
درخواست از قوه قضاييه براي ورود به ايمني بيمارستان ها

كمتر از 6 ماه پس از آتش سوزي در بيمارستان گاندي تهران، بيمارستان شريعتي اين شهر نيز پنجشنبه هفته گذشته دچار حريق شد و بار ديگر، مساله لزوم دقت مراجع فني و قضايي نسبت به ايمني مراكز درماني را گوشزد كرد.

گروه راه و شهرسازي|

كمتر از 6 ماه پس از آتش سوزي در بيمارستان گاندي تهران، بيمارستان شريعتي اين شهر نيز پنجشنبه هفته گذشته دچار حريق شد و بار ديگر، مساله لزوم دقت مراجع فني و قضايي نسبت به ايمني مراكز درماني را گوشزد كرد.

به گفته سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، حادثه آتش سوزي بيمارستان شريعتي در خيابان كارگر حوالي ساعت ۲۲ پنجشنبه به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و با توجه به ترافيك شامگاهي تهران، آتش‌نشانان در مدت چهار دقيقه به محل حادثه رسيدند.

سيدجلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در گفت‌وگو با ايرنا افزود: بر اساس اطلاعات دريافتي از آتش‌نشانان، آتش‌سوزي در طبقه منهاي يك بيمارستان و در يك اتاق رخ داد و دود نسبتا شديدي طبقات را فراگرفته است.

وي با بيان اينكه در عمليات اطفاي حريق ماموران يك ايستگاه اعزامي بانوان آتش نشان هستند، گفت: همزمان گروهي از آتش نشانان به همراه كادر درمان در حال خارج كردن بيماران هستند و تا اين لحظه هيچ خسارت جاني در اين حادثه گزارش نشده است.

ملکي تاكيد كرد: اين مركز درماني پيش از اين چندين بار مورد بازرسي ايمني قرار گرفته و موارد نقص به مديران آن اطلاع داده شده بود ولي توجه چنداني براي رفع نواقص آن نشده بود.

 

بيمارستان شريعتي اخطار ايمني

گرفته بود

در اين رابطه، سوده نجفي، عضو هيئت رييسه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: دولت و وزارت بهداشت بايد نسبت به ايمني بيمارستان‌ها توجه جدي داشته باشند.

نجفي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به آتش سوزي بيمارستان شريعتي اظهار كرد: بر اساس اسامي ساختمان‌هاي ناايمن شهر تهران كه با پيگيري‌هاي سازمان آتش نشاني و كميته ايمني از سوي قوه قضاييه منتشر و اعلام شد، ۸ بيمارستان شامل حضرت رسول اكرم، امام خميني (ره)، لولاگر، طرفه، سينا، بوعلي، شهداي يافت‌آباد و فياض‌بخش به عنوان ساختمان ناايمن معرفي شدند.

وي ادامه داد: برخي از بيمارستان‌ها نيز داراي نواقص ايمني بودند اما نام آنها در اين فهرست نيست و اخطارهاي ايمني از سوي سازمان
آتش نشاني دريافت كردند كه بيمارستان گاندي كه سال گذشته دچار آتش سوزي شد و همچنين بيمارستان شريعتي شامل اين بيمارستان‌ها هستند.

رييس كميته سلامت شوراي اسلامي شهر تهران افزود: با پيگيري‌هاي كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران برخي از اين ساختمان‌هاي اعلام شده استانداردهاي لازم را كسب كردند و ناايمني آنها رفع شده است اما تعداد زيادي از آنها هنوز ناايمن هستند و علاوه بر آن ساختمان‌هاي زيادي در شهر تهران وجود دارد كه اخطارهاي مربوط به ايمني را دريافت كردند اما مالك يا مالكان آنها هيچ توجهي به آن نمي‌كنند.

نجفي با بيان اينكه بيمارستان‌ها و مراكز درماني از جمله مكان‌هايي است كه بايد داراي ايمني لازم باشند گفت: آنچه كه در ليست اعلام شده ديده مي‌شود بيمارستان‌هاي دولتي بيش از بيمارستان‌هاي خصوصي داراي مشكلات ايمني مي‌باشند علاوه بر اين بيمارستان‌هاي دولتي به دليل هزينه‌هاي درماني پايين‌تر نسبت به بيمارستان‌هاي خصوصي مراجعه كننده بيشتري دارند لذا در صورت وقوع هرگونه حادثه احتمالي شهروندان ممكن است شهروندان بيشتري دچار سانحه شوند.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: دولت و وزارت بهداشت بايد نسبت به ايمني اين بيمارستان‌ها توجه جدي داشته باشد. برخي از اين بيمارستان‌ها به دليل قدمت بالاي ساختمان براي بيماران نگران كننده است. قوه قضاييه در اقدامي شايسته نسبت به اعلام اسامي اين بيمارستان‌ها گامي مثبت در راستاي تعيين تكليف آنها برداشت كه اين رويه بايد با ورود جدي مدعي العموم به رفع مشكلات ايمني بيمارستان‌ها، مراكز درماني، پاساژها و ساير مكان‌هاي پرتردد شهروندان كه اخطارهاي ايمني دارند، داشته باشد. از شهروندان انتظار مي‌رود ايمني مكان‌هاي پرتردد را به صورت جدي از مالكان و نهادهاي مربوطه مطالبه كنند.

 

درخواست از قوه قضاييه

رييس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي اسلامي شهر تهران نيز با بيان اينكه هم سازمان آتش نشاني و شهردار منطقه بايد نسبت به پيگيري از قوه قضاييه براي الزام مديريت بيمارستان اقدام لازم را داشته باشند، گفت: شهرداران مناطق بايد در موارد خاص مانند بيمارستان‌ها به صورت ويژه موضوعات را از قوه قضاييه پيگيري كند. قوه قضاييه نيز هيچ گونه اغماضي در خصوص بحث ايمن‌سازي در بيمارستان‌ها نداشته باشد.

مهدي بابايي، رييس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي اسلامي شهر تهران در گفت‌وگو با ايلنا درباره آتش سوزي در بيمارستان شريعتي گفت: پيرو رسيدگي به وضعيت ساختمان‌هاي ناايمن وزارت بهداشت تمامي بيمارستان‌ها را ملزم كرده است نسبت به تاييديه ايمني به صورت ساليانه از سازمان آتش نشاني شهرداري تهران اقدام كنند.

وي ادامه داد: اين فرآيند شروع شده است و در صورت‌عدم تاييديه ايمني از سازمان آتش نشاني شهرداري تهران گريد بيمارستان تنزل پيدا خواهد كرد. لذا بيمارستان‌ها در اين زمينه پيگيري ويژه‌اي دارند كه تاييديه ايمني را دريافت كنند. البته اخذ تاييديه ايمني به معني اين نيست كه هيچ گونه حادثه و آتش سوزي ديگر اتفاق نمي‌افتد بلكه به اين معني است كه اگر آتش سوزي اتفاق افتاد حداقل خسارت‌ها ايجاد شود.

رييس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: اين نكته بسيار مهمي است كه بايد به آن توجه شود كه نمي‌توانيم آتش سوزي را صفر كنيم اما مي‌توانيم خسارات جاني و مالي را به حداقل برسانيم.

بابايي درباره لزوم ورود قوه قضاييه به ساختمان‌هاي ناايمن پرتردد از جمله بيمارستان‌ها گفت: شهرداران مناطق بايد در موارد خاص مانند بيمارستان‌ها به صورت ويژه موضوعات را از قوه قضاييه پيگيري كند. قوه قضاييه نيز هيچ گونه اغماضي در خصوص بحث ايمن‌سازي در بيمارستان‌ها نداشته باشد.

وي در واكنش به اينكه اين بيمارستان چندين بار از سوي سازمان آتش نشاني بازديد و اخطار ناايمني دريافت كرده است، گفت: هم سازمان آتش نشاني و شهردار منطقه بايد نسبت به پيگيري از قوه قضاييه جهت الزام مديريت بيمارستان اقدام لازم را داشته باشند. اين بيمارستان در ليست ساختمان‌هاي خيلي پرخطر قرار نداشته است و در رده‌بندي‌هاي بعدي قرار دارد و در خصوص ايمن‌سازي هيچ گونه اغماضي نبايد صورت بگيرد و نكته پراهميت اين است كه به هرحال بايد كليه ساختمان‌ها چه ساختمان‌هاي پرخطر و چه ميان خطر و چه كم خطر رعايت موارد ايمني را داشته باشند.

ارسال نظر