عمليات جهنمي نيروگاه رامين و درخشش اين ١٢جوان اهوازي

۱۴۰۳/۰۴/۲۹ - ۲۳:۳۲:۵۱
کد خبر: ۳۱۶۸۸۷
عمليات جهنمي نيروگاه رامين و درخشش اين ١٢جوان اهوازي

عمليات تعمير نشتي كندانسور نيروگاه رامين اهواز، ساعت ۹ صبح ۲۳ تير آغاز شد و ساعت سه بامداد ۲۴ تير، با تلاش مهندسان داخلي و بدون لحظه‌اي توقف در عملكرد نيروگاه به اتمام رسيد. حالا چند روز از اين اقدام ارزشمند و قابل تحسين مي‌گذرد و جامعه بيش از پيش، ارزش صنعت و نعمت برق را درك مي‌كند.

عمليات تعمير نشتي كندانسور نيروگاه رامين اهواز، ساعت ۹ صبح ۲۳ تير آغاز شد و ساعت سه بامداد ۲۴ تير، با تلاش مهندسان داخلي و بدون لحظه‌اي توقف در عملكرد نيروگاه به اتمام رسيد. حالا چند روز از اين اقدام ارزشمند و قابل تحسين مي‌گذرد و جامعه بيش از پيش، ارزش صنعت و نعمت برق را درك مي‌كند. شايد اين پرسش براي شما هم مطرح باشد كه چرا نيروگاه در حالت آماده‌ به كار تحت تعمير قرار گرفت و چطور وقفه‌اي در روند كار آن پيش نيامد؟ رضا خسروي، مهندس مكانيك و كارشناس توربين نيروگاه، در توضيح اين مساله به خبرآنلاين مي‌گويد: بروز اشكال در اين حوزه يك امر طبيعي است و معمولاً با بررسي‌هاي جزئي رفع مي‌شود، اما مواردي هم هستند كه بايد جدي‌تر به آنها پرداخت، درست مثل اتفاقي كه در يكي از واحدهاي نيروگاه رامين اهواز رخ داد؛ يك آلايندگي براي كندانسور پيش آمد و ما فقط شاخه‌اي از مدار، كه در حال ايجاد آلايندگي بود، را از سيستم خارج كرديم تا تعميرات را آغاز كنيم. او مي‌افزايد: براساس پروتكل‌هاي موجود و به‌منظور عيب‌يابي راحت‌تر مي‌بايست واحد به‌طور كامل از مدار خارج مي‌شد تا پس از سرد شدن محيط نيروگاه بتوان تعميرات را شروع كرد، اما اين وضعيت حداقل دو روز زمان مي‌برد و شبكه برق كشور، به‌ويژه در مناطق جنوبي، تحمل اين توقف دو روزه را نداشت. ضمن اينكه خارج شدن نيروگاه از مدار، منجر به قطع برق و خاموشي گسترده‌اي در سطح كشور مي‌شد. اين شد كه تصميم گرفتيم در حالت آماده به كار نيروگاه، نشتي را پيدا كنيم و عمليات تعميرات را انجام دهيم.

 

بعضي وقت‌ها فحش مي‌دهيم

رضا خسروي، تنها يكي از مهندساني است كه گوشه‌اي از بار اين عمليات طاقت‌فرسا را بر دوش داشت، ۳۷ سال سن دارد و بيش از ۱۶ سال است كه در نيروگاه كار مي‌كند. او مي‌گويد: سختي كار در مواقعي به‌قدري خارج از تحمل است كه كفر آدم را بالا مي‌آورد. غر مي‌زنيم، بعضي وقت‌ها هم فحشش مي‌دهيم.

رضا مجرد است و فرزندي ندارد، اما كارش را همچون يك فرزندِ نداشته، عزيز و دوست‌داشتني مي‌داند و با خنده مي‌گويد: رابطه‌اي كه من با كارم دارم، يك رابطه پدر و فرزندي است. شما بچه‌تان را دوست داريد، اما طبيعي است كه گاهي اوقات از او شاكي شويد، شايد كتكش هم بزنيد! من هم كارم را با وجود تمام سختي‌ها و خستگي‌هايي كه دارد، مثل يك فرزند دوست دارم.

 

نمي‌توان سقف مادي براي اين كار  لحاظ كرد

بديهي است كه مشاغل صنعتي به تناسب مهارت و تخصص مورد نياز، سختي كار و تهديداتي كه براي جان افراد به همراه دارند، لازم است از حقوق و مزاياي قابل قبولي برخوردار باشند. خسروي در اين باره بيان مي‌كند: ارزش مادي اين كار قابل محاسبه نيست. كسي كه براي پول بخواهد كار كند، قطعاً مي‌تواند كارهاي ساده‌تر، در محيطي راحت‌تر و با درآمد بيشتري را برگزيند. در آنجا نيستيد كه ببينيد شرايط چگونه است، براي همين مي‌گويم نمي‌توان سقف مادي براي اين كار لحاظ كرد. اين شغل واقعاً دلي است و هرچقدر هم كه بابت آن به ما حقوق بدهند، در مقايسه با مشقت كار و علاقه قلبي ما به آن واقعاً كم‌ارزش است.

او ادامه مي‌دهد: به‌طور كلي، بخش وزارت نيرو، برق حرارتي و نيروگاه‌هاي كشور از نظر مالي در مضيقه بسياري هستند؛ چه از منظر به‌روزرساني و چه از منظر بيمه‌هاي درماني و مباحث حقوق و مزايا. متأسفانه ميزان حقوق مصوب در برابر زحمت كار، كمي دل بچه‌ها را به درد مي‌آورد. به‌طور ويژه همكاران ما در صنعت آلومينيوم، پتروشيمي، عسلويه، جزاير، آبادان، ماهشهر و ... واقعاً با سختي و مشقت روبرو هستند.

 

دنبال ديده ‌شدن نبوديم

اتفاق مهم اخير در صنعت برق كشور بازتاب رسانه‌اي گسترده‌اي داشت و انعكاس آن در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي، گام مفيدي در راستاي آشنايي نسبي جامعه با سختي‌هاي كار در نيروگاه و مصائب تأمين برق كشور به شمار مي‌رود و امروز به واسطه اين رخداد مي‌توان صرفه‌جويي در مصرف برق را جدي‌تر گرفت. به گفته خسروي، مساله اخير كه واكنش‌هاي بسياري را هم دربر داشت، فقط به اين واحد نيروگاه و كاركنان آن محدود نمي‌شود؛ بلكه تمام نيروگاه‌هاي بخار موجود در كشور، هر روز و هر ساعت‌شان به همين منوال سپري مي‌شود؛ عمليات و فعاليت‌هاي پي‌درپي، گاه در ابعاد كوچك و گاه در ابعاد وسيع‌تر. او بازخوردهاي دريافتي اخير را مثبت تلقي مي‌كند و مي‌گويد: «انتظار اين ميزان واكنش و انرژي مثبت از طرف مردم و تقدير و تشكر از سوي سازمان‌ها و نهادها را نداشتيم، چون دنبال ديده شدن نبوديم. كاري كه ما كرديم براي كسب شهرت نبود، عكسي هم كه اين مدت خيلي آن را ديديد، ناخواسته منتشر شده بود. در واقع يكي از بچه‌ها اين عكس را به يادگار ثبت كرد؛ بالأخره ما بعداً كنار هم اين خاطرات را مرور مي‌كنيم، ولي خب اين تصوير به فضاي رسانه‌ها رسيد و خيلي پررنگ شد.»

 

قهرمانان پشت‌ پرده

«رضا خسروي» و «محمدمهدي اميري»، تنها دو نامي بودند كه در سرتيتر اخبار اين‌روزها خوش‌تر درخشيدند. گفتني است كه گروه بزرگي از مهندسان و كارشناسان كشور براي پيروزي در اين عمليات، دانش و مهارت خود را صرف كردند و از جان مايه گذاشتند كه هر يك شايسته تقدير هستند. «محسن ويسي‌پور، مصطفي كرمي‌خراط، رحمان اسكندري، محمد صادق‌زاده، پوريا بهارانگيز، علي منصوري، عبدالله عطايي، رضا علي‌نژاديان، مرتضي خزايي‌نيا، ناصر درويش‌زاده» مهندساني هستند كه خسروي به پاس قدرداني از آنها در عمليات تعمير نيروگاه نام مي‌برد.

ارسال نظر