قطعی برق در صنایع به ۳ روز رسیده!

۱۴۰۳/۰۴/۳۰ - ۱۸:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۹۱۷
قطعی برق در صنایع به ۳ روز رسیده!

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن گفت: متاسفانه قطعی برق صنایع از یک روز به ۳ روز رسیده است که این امر ضرر بزرگی به بدنه صنعت کشور وارد می‌کند.

آرمان خالقی قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران در برنامه میز اقتصاد در خصوص مطالبات تولیدکنندگان از رئیس جمهور آینده گفت: ما باید برنامه ای بلند مدت برای کشور داشته باشیم. دولت جدید باید در وهله اول بنگاه‌های اقتصادی را ترمیم کند

به گزارش باشگاه خبرنگاران، او افزود: معدن مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور است و می‌خواهد جایگزین نفت شود. در برنامه هفتم هم رشد ۱۳ درصدی برای این بخش در نظر گرفته شده که تحقق آن نیازمند الزاماتی است.

خالقی اضافه کرد: امروز باید زنجیره ارزش از نخست اصلاح شود، متاسفانه امروز در تأمین ماشین آلات صنعتی و معدنی مشکل داریم و این موضوع باعث شده مواد اولیه دچار مشکل شود.

خالقی افزود: اگر قرار است کالا در بورس عرضه شود باید تعاونی های تامین را تقویت کنند تا دست خُرده پاها و تولید کنندگان کوچک هم به این کالاهای بورسی برسد.

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران گفت:به طور کلی نمی توان در شرایط کنونی اقتصاد کشور پیش بینی بلندمدت داشت؛ اما می توان گفت رشد بخش صنعت ایران وابسته به تقاضای داخلی خواهد بود.

او افزود:باتوجه به افزایش مصرف انرژی مدیریت صحیح در این خصوص نمی شود،اگر خواهان ۸ درصد رشد اقتصادی کشور هستیم باید صنایع توسعه پیدا کنند ولی چطور می توان با ناترازی انرژی این صنایع رشد کنند؟

خالقی افزود: متاسفانه قطعی برق در صنایع به ۳ روز در هفته رسیده و این ضرر بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

لزوم تدوین برنامه توسعه صنعتی با مشارکت بخش خصوصی و جذب کارشناسان بین المللی

در ادامه علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز با انتقاد از فقدان استراتژی توسعه صنعتی، گفت: متاسفانه امروز ایران در هیچ زنجیره جهانی حتی انرژی نقش ندارد.

او افزود: پیشنهاد ما تدوین برنامه توسعه صنعتی با مشارکت بخش خصوصی و جذب کارشناسان بین المللی برای تدوین سندهای اجرایی است.

کلاهی با اشاره به کاهش مزیت سرمایه گذاری در بخش صنعت ادامه داد: در فضای بی ثبات هیچ فعالیت پایدار مولدی شکل نمی‌گیرد و فقط فضای سوداگری گشوده خواهد شد.

به گفته کلاهی ناترازی زنجیره‌های تأمین و تولید، استقرار واحدهای صنعتی در مکان‌های نامناسب، نیاز به بازنگری کامل در ساختار مشوق‌های صنعتی و ناترازی انرژی از دیگر مسائل و مشکلات حوزه صنعت  که باید برای آنها فکری شود.

کلاهی گفت: امروز مهمترین بازار ما عراق است که متاسفانه بازار غیر رقابتی در این حوزه داریم. ما در حوزه زنجیره تولید استراتژی مشخصی نداریم و ظرفیت پایینی داریم. فروش اعتباری مواد اولیه صنایع پایین دستی یکی از موضوعات مهم است که باید در این زمینه ارج نهاده شود.

او اضافه کرد:باید صنایع بالادستی مواد اولیه را به صورت اعتباری به صنایع پایین دستی بدهند،اگر اراده‌ای برای بهبود وضعیت صنعت وجود داشته باشد. اعتباری کردن فروش مواد اولیه در سال جدید یکی دیگر از راه‌حل‌های پیشنهادی ماست.

کلاهی گفت: در شرایط تورمی و وقتی بانک‌ها سیاست انقباضی در پیش گرفته‌اند فروش اعتباری مواد اولیه می‌تواند گره‌گشای بخش خصوصی باشد. علاوه بر این، در نظر گرفتن مشوق‌های جدی برای صادرات می‌تواند راه‌حل دیگری برای رونق بیشتر بخش صنعت باشد.

ارسال نظر