صنايع بورسي در مرز زيان

۱۴۰۳/۰۴/۳۱ - ۰۰:۵۱:۴۲
کد خبر: ۳۱۶۹۴۶

پيرو انتشار مطلبي با عنوان «صنايع بورسي در مرز زيان» مورخ 24 تير 1403 در آن روزنامه؛ پاسخ شركت توانير به شرح ذيل ارسال مي‌شود.

مدير مسوول محترم روزنامه تعادل
با سلام و احترام
پيرو انتشار مطلبي با عنوان «صنايع بورسي در مرز زيان» مورخ 24 تير 1403 در آن روزنامه؛ پاسخ شركت توانير به شرح ذيل ارسال مي‌شود.

خواهشمند است دستور فرماييد حسب قانون مطبوعات به ‌منظور تنوير افكار عمومي، نسبت به درج آن با تيتر ذيل در اولين فرصت ممكن اقدام گردد.
برق محدود كننده توليد صنايع نبوده و علت را بايد در طرف بازار و سمت تقاضا جست‌وجو كرد
عدم توسعه ظرفيت نيروگاهي متناسب با رشد نياز در دهه 90 موجب شده تا عمق ناترازي براي ايران به 24 درصد نياز مصرف برسد. طي سه سال گذشته اقدامات شامل ساخت 10 هزار مگاوات نيروگاه حرارتي، تغيير دست فرمان در توسعه نيروگاه‌هاي تجديدپذير، تعميرات به هنگام نيروگاه‌ها، ارتقاي ظرفيت نيروگاه‌هاي موجود، رفع محدوديت از واحدهاي توليد برق، تغيير نظامات اقتصادي صنعت برق، توقف موتور توليد بدهي صنعت برق، تغيير نظام‌هاي تعرفه‌گذاري برق در كنار افزايش انگيزه مشتركان خانگي براي كاهش مصرف سبب شد تا عمق ناترازي به 12 درصد نياز مصرف شبكه برسد و 50 درصد كاهش پيدا كند.
از طرفي با توجه به بروز ناترازي تواني برق، هدف اين بود كه تامين برق به نحوي‌ انجام شود كه اثر ناترازي برق به حداقل برسد. در اين زمينه مطابق آمار بورس كالا در دوره گرم سال 1403 از 15 خرداد تا 24 تير 1402، توليد در همه رشته‌هاي صنعتي بيش از تقاضا بوده است. 
براي مثال در زنجيره فولاد كشور 42 درصد از فولاد عرضه شده در اين بازه زماني به فروش رسيده و مابقي متقاضي نداشته است. همچنين در زنجيره آلومینيوم، مس و روي به ترتيب 21.1 درصد، 43.1 و 50 درصد از عرضه محصولات كالاهاي صنعتي به بازار فروش نرفته است.  بر اين اساس مطابق نظر كارشناسان، مسائل سمت عرضه از جمله برق محدود كننده توليد صنايع نبوده و علت را بايد در طرف بازار و سمت تقاضا جست‌وجو كرد.

ارسال نظر