«تعادل» بررسی می کند

سقوط بورس به کانال جدید

۱۴۰۳/۰۴/۳۱ - ۰۰:۵۶:۳۲
کد خبر: ۳۱۶۹۵۳
سقوط بورس به کانال جدید

بورس تهران اولین روز کاری هفته را با سرخ پوشی و سقوط شاخص به کانال جدید آغاز کرد و به نظر می‌رسد که این روند تا حدودی در بازار ادامه‌دار باشد و پس از مشخص شدن شرایط دوباره بورس بتواند برای خود مسیری جدید تعیین کند.

بورس تهران اولین روز کاری هفته را با سرخ پوشی و سقوط شاخص به کانال جدید آغاز کرد و به نظر می‌رسد که این روند تا حدودی در بازار ادامه‌دار باشد و پس از مشخص شدن شرایط دوباره بورس بتواند برای خود مسیری جدید تعیین کند.

شاخص کل بورس تهران در اولین روز کاری هفته وارد کانال 2.1 میلیونی شد و شاهد خروج نقدینگی از معاملات بود. این درحالی است که برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با پیروزی مسعود پزشکیان مثبت حداقل یک تا دو هفته به صورت مداوم مثبت شود؛ در مقابل گروه دیگری از کارشناسان عقیده داشتند که با پیروزی پزشکیان مولفه‌ای تغییر نمی کند بلکه باید منتظر کابینه دولت ماند و آن زمان می‌توان به آِینده بورس امیدوار بود.

هر سال در فصل مجامع شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام و تغییر شرایط به نوعی مثبت شدن شاخص هستیم. اما امسال همه چیز فرق دارد و همه در انتظار استقرار دولت جدید هستند تا شرایط مشخص شود و پس از آن مجامع را اولویت قرار دهند. به عقیده بسیاری از کارشناسان رونق مجامع بورسی امسال بیش از سال های گذشته است و سهامداران می‌توانند از فرصت پیش آمده برای کسب سود استفاده کنند؛ ولی سرمایه گذاران بورسی در انتظار دولت چهاردهم هستند که آیا این دولت شرایط ویژه و خاصی را برای بورس در نظر خواهد گرفت یا خیر؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بیش از دو سوم شرکت‌های فعال در بازار سرمایه مجامع سالانه خود را در ۴ ماه نخست هر سال برگزار می‌کنند اما عمده شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پذیرفته شده بر تابلوهای معاملاتی بازار سرمایه در ۴۰ روز منتهی به پایان تیرماه به مجمع می‌روند. توزیع سود نقدی و همچنین انتشار اطلاعات تازه از زبان مدیران، در مجامع شرکت‌ها عموما موجب می‌شود بازار سهام در این دوره ۴۰ روزه با فضایی متفاوت نسبت به سایر روزهای سال مواجه باشد. فصل مجامع به‌طور سنتی تاثیر مثبتی بر اذهان عمومی و فضای حاکم بر بازار دارد و در بسیاری از صنایع روندهای کوتاه‌مدت را شکل می‌دهد. این روندها سبب می‌شود تا از یک‌سو سرمایه‌گذاران ترکیب پرتفوی خود را در بازار تغییر دهند و از طرفی دیگر با چشم‌دوختن به سود تقسیمی مورد انتظار در مجامع اقدام به خرید یا فروش سهام کنند.

 

نرخ بهره بین بانکی ۲۳.۶۳ درصد شد

گزارش جدید تغییرات نرخ بهره بین بانکی نشان می‌دهد نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 27 تیرماه با افزایش جزئی نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسیده است.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 20 تیرماه با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.62 درصد رسید. نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 13 تیرماه با کاهش سه صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسیده بود. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 6 تیرماه بدون تغییر نسبت به هفته قبل از آن 23.66 درصد بوده است. نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی خردادماه به بالاترین سطح در سال جاری رسیده و رکورد 23.66 درصد را در هفته پایانی خردادماه ثبت کرده بود. این نرخ در هفته منتهی به 23 خردادماه نیز رکورد 23.63 درصدی را ثبت کرده بود. همچنین در هفته منتهی به 16 خردادماه این نرخ با افزایش سه صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.64 درصد رسیده بود. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 9 خرداد ماه با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.61 درصد رسیده بود؛ نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 2 خرداد نیز با افزایش محسوس نسبت به هفته پایانی اردیبهشت ماه به 23.62 درصد رسیده بود. این نرخ در هفته منتهی به 26 اردیبهشت ماه با افزایش نسبت به هفته قبل از آن 23.56 درصد بود. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 19 اردیبهشت ماه نسبت به هفته قبل از آن بدون تغییر بوده و 23.5 درصد اعلام شد. این نرخ در هفته منتهی به 12 اردیبهشت ماه با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.5 درصد رسیده بود. نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 5 اردیبهشت ماه نرخ سود بین بانکی با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.51 درصد رسیده بود. این نرخ از ابتدای سال جاری با روند کاهشی همراه بود به جز هفته منتهی به 29 فروردین ماه. نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی فروردین با افزایش همراه شدو با 4 صدم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به 23.52 درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 22 فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.48 درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری 23.62 درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش 4 صدم درصدی همراه شد و به 23.58 درصد رسید.این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهرماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان‌ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد از آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

 

بازار از نگاه معاملات

طی معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، شاخص کل بورس تهران 10 هزار و 251 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 192 هزار و 428 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 2 هزار و 459 واحدی در رقم 701 هزار و 793 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 76 واحد افت کرد و به رقم 22 هزار و 570 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 592 واحد به سطح 123 هزار و 372 واحد رسید. روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای هشتمین روز متوالی منفی شد و 208 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 7 برابر -معادل 617 درصد- افزایش یافته است. در این روز نماد شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 55 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای تاپیکو، وبملت، حکشتی و تاصیکو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شفام، کالا، سصوفی، سهرمز و ختراک تعلق داشت. روز گذشته نمادهای تاپیکو، شستا و شبندر نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای ونوین، کالا و وبشهر از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای خدیزل، هرمز و فزر بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای وهور، تجلی و توریل نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد شستا بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و شبندر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز معین، شفام و فزر بیشترین تراکنش را داشتند. روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 668 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 693 میلیارد تومان بود که 16 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 3 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 776 میلیارد تومان رسید. در معاملات این روز نماد شستا بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 88 میلیارد تومان بود. پس از شستا، فخاس بیشترین ارزش معاملات را داشت و تاپیکو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد کالا و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 760 میلیون و 436 هزار و 856 سهم در صدر قرار گرفته است. فخاس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد آباد و وبصادر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 26 نماد صف خرید داشتند و 79 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 115 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 325 درصدی به رقم 642 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر