گام مهم دولت سيزدهم در هوشمندسازي خدمات پستي

۱۴۰۳/۰۴/۳۱ - ۰۱:۲۳:۴۶
کد خبر: ۳۱۶۹۷۱

هوشمندسازي دولت و خدمات كه يكي از شعارهاي مهم دولت سيزدهم محسوب مي‌شود، در مدت سه سال گذشته با تلاش مسوولان كشوري پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته است، به‌گونه‌اي كه در حوزه پست اقداماتي مانند راه‌اندازي چندين خط جديد تجزيه هوشمند مرسولات پستي و ربات‌هاي هوشمند تجزيه‌گر از سوي شركت ملي پست در دستور كار قرار گرفته است.

هوشمندسازي دولت و خدمات كه يكي از شعارهاي مهم دولت سيزدهم محسوب مي‌شود، در مدت سه سال گذشته با تلاش مسوولان كشوري پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته است، به‌گونه‌اي كه در حوزه پست اقداماتي مانند راه‌اندازي چندين خط جديد تجزيه هوشمند مرسولات پستي و ربات‌هاي هوشمند تجزيه‌گر از سوي شركت ملي پست در دستور كار قرار گرفته است. به گزارش ايسنا، هوشمندسازي به معناي استفاده از تكنيك‌ها، ابزارها، تجهيزات و تكنولوژي‌هاي انقلاب صنعتي چهارم به منظور تسهيل‌ فرايندها و عمليات‌هاي گوناگون در صنايع مختلف و زندگي روزمره است كه مهم‌ترين هدف و نتيجه آن را مي‌توان رسيدن به نظم، انسجام كلي و ساختار يافته دانست كه سبب مي‌شود بدون اينكه اختلالي در فرايندها به وجود بيايد به صورت كاملا هوشمند و خودكار انجام شود. عدم وابستگي به نيروي انساني براي اجراي فعاليت‌هاي مختلف را مي‌توان از ديگر مزيت‌هاي هوشمندسازي دانست كه در نهايت سبب ايجاد تحول ديجيتال يا ديجيتالي شدن مي‌شود. از آنجا كه اين روند چند سالي است در كشورهاي ديگر آغاز شده و سرعت يافته است، يكي از مهم‌ترين اقدامات ايران از جمله دولت سيزدهم را مي‌توان پيشبرد دولت هوشمند و هوشمندسازي دولت دانست.

شركت ملي پست يكي از سازمان‌هايي است كه در سه سال گذشته تلاش بسياري براي تحقق اين امر مهم انجام داد. حال با توجه به اينكه دولت سيزدهم روزهاي پاياني خود را سپري مي‌كند، عيسي زارع پور- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- به ارايه گزارش‌هايي از اقدامات انجام شده در اين سه سال گذشته مانند هوشمندسازي دولت پرداخته است. وي در گزارشي كه اخيرا در يك شبكه اجتماعي داخلي در زمينه شركت ملي پست و مهم‌ترين اقدامات انجام شده منتشر كرده است، توضيح داد: در راستاي ارايه خدمات جديد پستي و تسهيل امور براي هموطنان عزيز، از اواخر سال گذشته باجه‌هاي سيار قبول مرسولات پستي در چند شهر آغاز به كار كرد. وي افزود: در راستاي هوشمندسازي پست، چندين خط جديد تجزيه هوشمند مرسولات پستي با كمك شركت‌هاي دانش بنيان راه‌اندازي شد تا سرعت و دقت ارسال مرسولات افزايش يابد؛ همچنين براي اولين بار به جمع معدودكشورهاي سازنده ربات‌هاي هوشمند تجزيه‌گر پستي پيوستيم. صندوق‌هاي هوشمند توزيع مرسولات پستي از ديگر اقدامات مهم ديگري بود كه توسط شركت ملي پست مورد توجه قرار گرفت مساله‌اي كه وزير ارتباطات هم به آن اشاره و اظهار كرده است: يكي از اقدامات هوشمندسازي پست تسهيل فرآيند قبول و توزيع مرسولات پستي با استفاده از فناوري‌هاي نوين است. 

زارع پور گفت: تاكنون با استفاده از توان دو شركت دانش‌بنيان، صندوق‌هاي هوشمند توزيع مرسولات پستي در كشور توليد و در بيش از ۱۴۰ نقطه نصب شده و ان‌شاءالله به مرور در كل كشور فراگير خواهد شد. او همچنين تشريح كرد: تامين بيش از ۲۰۰ دستگاه خودروي سبك و سنگين براي شبكه پستي و بيش از ۱۰۰۰ موتورسيكلت عمدتاً برقي براي موزعين عزيز و راه‌اندازي چند «هاب پستي» از جمله اقدامات براي نوسازي شبكه پستي بود. گفتني است اوايل سال جاري شركت ملي پست در راستاي نوسازي ناوگان پستي كشور در مراسمي ۳۵ دستگاه خودروي وانت زاگرس دو كابين و الحاق آن به ناوگان شبكه پستي كشور را رونمايي كرد.

ارسال نظر