ابتلاي ۱۵۱ نفر به بيماري دانگ

۱۴۰۳/۰۴/۳۱ - ۰۱:۴۳:۱۴
کد خبر: ۳۱۶۹۸۵
ابتلاي ۱۵۱ نفر به بيماري دانگ

مدير برنامه مديريت بيماري‌هاي منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه تعداد بيماراني كه از كشورهاي آلوده به كشور ما آمده بودند در طول چند هفته گذشته ثابت مانده است، گفت: در حال حاضر ۱۵۰ بيمار مبتلا به دانگ شناسايي شده است.

مدير برنامه مديريت بيماري‌هاي منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه تعداد بيماراني كه از كشورهاي آلوده به كشور ما آمده بودند در طول چند هفته گذشته ثابت مانده است، گفت: در حال حاضر ۱۵۰ بيمار مبتلا به دانگ شناسايي شده است. عبدالرضا ميراوليايي درباره آخرين وضعيت مقابله با پشه آئدس و بيماري دانگ گفت: تغييرات اقليمي باعث گسترش پشه در كشور‌هاي مختلف شده است؛ با توجه به اينكه مناطق زيادي در كشور، شرايط استقرار پشه و تكثير پشه را دارند، ما در استان‌هايي پشه آئدس را صيد كرده‌ايم.

او ادامه داد: در كشور ما نيز اين شرايط وجود دارد و ما نبايد اجازه دهيم كه پشه آئدس در كشور گسترش پيدا كرده و در هموطنان ما بيماري ايجاد كند. از همين رو نكته مهم اين است كه ما پشه را در جايي كه در حال گسترش است به سرعت شناسايي كنيم. كشورهاي اطراف ما كشورهايي هستند كه عمدتا آلوده به پشه آئدس هستند يعني يا پشه آئدس را دارند و يا پشه آئدس و بيماري دانگ را دارند بنابراين كشورهاي آلوده محسوب مي‌شوند.

 

طي ۲ ماه آينده فعاليت پشه آئدس بيشتر مي‌شود

مدير برنامه مديريت بيماري‌هاي منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي تصريح كرد: در حدود يك الي دو ماه آينده به دليل اينكه آب و هوا تغيير مي‌كند و هوا خنك‌تر مي‌شود كشورهاي حاشيه جنوب خليج فارس نيز دماي خنك‌تري خواهند داشت و اين باعث مي‌شود فعاليت پشه بيشتر شود و هر زمان كه فعاليت پشه بيشتر شود، شانس اينكه بيماري ايجاد شود نيز بيشتر مي‌شود. بنابراين الان فرصتي است كه آمادگي لازم را پيدا كنيم تا زماني كه هوا خنك‌تر مي‌شود، بتوانيم از تكثير پشه و بيماري جلوگيري كنيم.

ميراوليايي خاطرنشان كرد: ما علاوه بر اينكه رصد و پايش مناطق مرزي را انجام مي‌دهيم و استان‌هايي مانند گيلان و يا بوشهر و هرمزگان را مراقبت مي‌كنيم، استان‌هاي همجوار با اين استان‌ها را نيز رصد و پايش مي‌كنيم از اين جهت كه احتمال مي‌دهيم، اين پشه از استان‌هايي كه در حال حاضر پشه در آنها صيد شده به استان‌هاي همجوارشان نيز نفوذ كند، از همين رو مراقبت‌هايي تاكنون انجام شده و ما اين پشه را در استان مازندران و شهرستان رامسر رصد و پايش مي‌كنيم. خوشبختانه در مرز استان گيلان و مازندران كه شهرستان رامسر است ما اين پشه را پيدا كرده و اقدامات كنترلي را انجام داديم. در حال حاضر نيز تاكنون اين پشه به ساير نقاط مازندران گسترش پيدا نكرده است.

 

شناسايي پشه آئدس در استان اردبيل

او ادامه داد: ما در چند روز گذشته در شهرستان بيله‌سوار در استان اردبيل كه هم مرز با كشور آذربايجان است تورهاي مراقبتي را پهن كرده بوديم و در آنجا نيز پشه آئدس آل‌پوپيكتوس را شناسايي كرده‌ايم و اقدامات كنترلي را نيز همكاران من در اين منطقه شروع كرده‌اند. اين خيلي خوب است كه سيستم مراقبتي سيستم سلامت يك سيستم هوشيار است و به محض اينكه اين پشه وارد يك منطقه بشود، پشه را شناسايي مي‌كند و خيلي اميد داريم تا بتوانيم اين پشه را به صورت كامل كنترل كنيم تا گسترش پيدا نكند. مدير برنامه مديريت بيماري‌هاي منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تصريح كرد: اما انتظار داريم كه حتما بحث بهسازي و پاكيزه نگه‌داشتن محيط پيراموني را واقعا جدي بگيرند. اين پشه همانطور كه اعلام شده است مي‌تواند در اثرعدم مديريت پسماند و اينكه فاضلاب يا زباله در معابر عمومي رها شده باشد رشد كند. همچنين ممكن است در منازل مسكوني زيست گاه پشه را داشته باشيم و از بين نبرده باشيم و اين خطر وجود دارد كه در سطح منازل و در سطح شهرها اين پشه گسترش پيدا كند و شديدا نيازمند همكاري مردم در خصوص مقابله با اين پشه هستيم. همانطور كه اعلام شده است در ظرف زير گلدان اگر آبي جمع شود و يا در ظروف جمع‌آوري آب در زير كولرهاي گازي و در تايرهاي مستعمل كه در كوچه و خيابان رها شده و يا در ديواره باغ‌ها از آن استفاده شده باشد اين پشه مي‌تواند تخم‌گذاري كند. از همين‌رو بسيار اهميت دارد كه مردم در كنار سازمان‌هايي كه متولي بهسازي محيط هستند در سطح معابر عمومي، پاي كار آمده و كمك كنند تا شرايط به گونه‌اي پيش برود كه براي زيست پشه ناامن شود.

 

۱۵۱ نفر به تب دنگي مبتلا شده اند

ميراوليايي تصريح كرد: ما موارد بيماري كه از كشور امارات در چند هفته گذشته داشته‌ايم ثابت مانده است يعني اينكه بيمار جديدي از كشور امارات وارد كشور ما نشده است علي‌رغم اينكه ما در پايانه‌هاي مرزي بنادر و فرودگاه‌هاي بين المللي پروازهايي به كشورهاي جنوب خليج فارس درياي عمان قطر و امارات داريم بيمار جديدي شناسايي نكرده‌ايم.

وي خاطرنشان كرد: تعداد بيماران تا اين لحظه ۱۵۱ بيمار است. حتما اگر مردم به مناطق آلوده سفر مي‌كنند اقدامات خودمراقبتي را انجام داده وجدي بگيرند. از اسكان در فضاهاي مسقف و پنجره‌هايي كه توري‌دار است تا پوشيدن لباس‌هاي بلند و روشن و استفاده از دوركننده‌هاي حشرات مي‌تواند در جلوگيري از گزش پشه كمك كننده باشد اگر به مناطق آلوده سفر كردند هر گونه علائمي مانند تب و بدن درد ودرد پشت چشم و تهوع و استفراغ و علائمي كه علائم بيماري دانگ است را داشتند حتما به مركز درماني مراجعه كرده و سابقه سفر خود را يادآوري كنند.

ارسال نظر