جایگاه مهم دیپلماسی اقتصادی

۱۴۰۳/۰۵/۰۱ - ۰۰:۳۳:۵۵
کد خبر: ۳۱۷۰۳۰
جایگاه مهم دیپلماسی اقتصادی

تحقق رشد 8درصدی اقتصاد به حدود 220 میلیارد دلار جذب سرمایه نیاز دارد که دست‌کم بیش از نیمی از آن باید از محل سرمایه خارجی تامین شود. ورود سرمایه‌گذار خارجی مستلزم دیپلماسی اقتصادی قوی و رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی ازجمله احیاي برجام و حل مشکل FATF است. برای رشد و موفقیت بخش خصوصی، همه برنامه‌ها باید معطوف به تقویت تولید باشد. درحالی که آمارها نشان می‌دهد ما شاهد رشد صنایع منبع محور به جای صنایع ساخت محور از 24درصد به 40درصد هستیم.

علی چاغروند

تحقق رشد 8درصدی اقتصاد به حدود 220 میلیارد دلار جذب سرمایه نیاز دارد که دست‌کم بیش از نیمی از آن باید از محل سرمایه خارجی تامین شود. ورود سرمایه‌گذار خارجی مستلزم دیپلماسی اقتصادی قوی و رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی ازجمله احیاي برجام و حل مشکل FATF است. برای رشد و موفقیت بخش خصوصی، همه برنامه‌ها باید معطوف به تقویت تولید باشد. درحالی که آمارها نشان می‌دهد ما شاهد رشد صنایع منبع محور به جای صنایع ساخت محور از 24درصد به 40درصد هستیم. این یعنی ما صنایع ساخت محور که ظرفیت زیادی در اشتغال‌زایی دارند را رها کرده و به فضای اقتصاد غیررسمی دامن زده‌ایم.

نمی‌توان با وجود بخش‌های غیرمولد جذاب‌تر انتظار بهره‌وری بالاتر در تولید داشته باشیم، باید تلاش کنیم به سمت بها دادن به تولید حرکت کنیم تا بتوانیم خود را به زنجیره جهانی گره بزنیم. در بودجه 1403 افزایش مالیات بخش تولید و خانوار دیده شده که منجر به افزایش هزینه‌های تولید بخش خصوصی خواهد شد. این امر فشار قابل‌توجهی به بخش مولد اقتصاد و تولید وارد کرده که آثار رکودی دارد و در‌نهایت قدرت خرید خانوار را کاهش می‌دهد. بهترین مشاوران دولت فعالان بخش خصوصی هستند و باید گوش شنوایی برای این مشاوره وجود داشته باشد. بخش خصوصی شریک استراتژیک دولت‌ها است. بخش خصوصی نه تنها در اشتغال و تولید و درآمدهای مالیاتی نقش دارد، بلکه در ایجاد ظرفیت‌های نوآورانه و دانش فنی و مباحث دانش‌بنیان نقش پررنگی دارد. پرهیز از شعارزدگی، حاکمیت عقلانیت بر برنامه‌ها، بازاندیشی دیپلماسی اقتصادی کشور، چابک‌سازی دولت و دوری از حزب‌گرایی و ارجح دانستن منافع ملی باید از الزامات اصلی دولت جدید باشد. بخش خصوصی خواسته‌ای جز ثبات‌بخشی به اقتصاد و رفع ناترازی‌های مزمن اقتصادی ندارد، دولت باید از کارشناسان اقتصادی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی استفاده کرده و تدوین استراتژی توسعه صنعتی را هر چه زودتر نهایی کند. بخش خصوصی نیز برای نقش‌آفرینی در اقتصاد باید بتواند درست تشخیص دهد و درست تجویز کند. ما در کمیسیون‌های تخصصی اتاق در حال احصاي مشکلات مختلف و تدوین راه‌حل رفع آنها برای ارائه به دولت هستیم. اگر مروری بر مطالعات تطبیقی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که سایر کشورها همانند ترکیه که اقتصادی نزدیک به ایران دارند، از لحاظ پیچیدگی و همچنین دسترسی به شبکه زنجیره ارزش جهانی شرایط بهتری دارند، بنابراین ابتدا باید توجه ویژه به استراتژی توسعه صنعتی و پیچیدگی اقتصادی داشته باشیم و درنهایت باید به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم.

ارسال نظر