ناصر اماني: اگر به‌بن بست برسيم، اين كار را خواهيم كرد

احتمال استعفاي دسته‌جمعي اعضاي منتقد شورا؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۱ - ۰۱:۰۰:۰۴
کد خبر: ۳۱۷۰۴۹
احتمال استعفاي دسته‌جمعي اعضاي منتقد شورا؟

تنش ميان اعضاي شوراي شهر بر سر عزل عليرضا زاكاني، شهردار تهران ديروز اگر چه نسبت به جلسه يكشنبه هفته گذشته كاهش يافته بود اما همچنان وجود داشت. طي هفته گذشته افزون بر موافقان و طرفداران زاكاني در شورا، برخي مسوولان شهري نيز نسبت به ماجراي انتقاد شديد نرجس سليماني از شهردار تهران واكنش منفي نشان دادند و همين مساله منجر به تازه ماندن اين رويداد شد.

گروه راه و شهرسازي|

تنش ميان اعضاي شوراي شهر بر سر عزل عليرضا زاكاني، شهردار تهران ديروز اگر چه نسبت به جلسه يكشنبه هفته گذشته كاهش يافته بود اما همچنان وجود داشت. طي هفته گذشته افزون بر موافقان و طرفداران زاكاني در شورا، برخي مسوولان شهري نيز نسبت به ماجراي انتقاد شديد نرجس سليماني از شهردار تهران واكنش منفي نشان دادند و همين مساله منجر به تازه ماندن اين رويداد شد. ديروز اما سليماني با خواندن شعر «دو كچل» از «نسيم شمال» و واگذاري تفسير آن به اعضاي شورا به‌طور ضمني بر انتقادات پيشين خود از شهردار و شهرداري تهران صحه گذاشت و تاكيد كرد. در همين حال، ديروز خبر آمد كه نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي قرار است امروز دوشنبه با هدف كاهش تنش‌ها در مديريت شهري پايتخت جلسه‌اي را برگزار كنند. ناصر اماني، عضو منتقد شوراي شهر تهران اما اظهار كرد، اگر به بن بست برسيم، استعفا خواهيم كرد. به گزارش «تعادل»، اگر چه از اواخر سال گذشته انتقادها از عليرضا زاكاني به واسطه قطع درختان پارك قيطريه تهران بالا گرفت اما در پي برگزاري مناظرات رياست‌جمهوري و حضور و اظهارات زاكاني در اين مناظرات به عنوان يكي از كانديداهاي تاييد شده از سوي شوراي نگهبان و در نهايت خروج او از مبارزات انتخاباتي در ساعت‌هاي پاياني تبليغات منجر به تشديد انتقادها از او شد و بار ديگر، كارزار مردمي عزل او در فضاي مجازي به جريان افتاد. در پي اين رويداد، برخي از اعضاي منتقد زاكاني نيز در صحن علني شورا از او انتقاد كردند اما اين انتقادها با مخالفت گروه ديگري از اعضاي شورا مواجه شد. گفته مي‌شود، 9 نفر از 21 نفر عضو شوراي شهر تهران، مخالف زاكاني و خواستار عزل او هستند، اما ساير اعضاي از عملكرد زاكاني در شهرداري تهران دفاع مي‌كنند. در اين ميان، گروه اقليت تلاش دارد تا دستكم نظر 5 عضو ديگر را با خود همراه كند تا زمينه عزل زاكاني فراهم‌آيد.

 

واكنش به استعفاي دسته‌جمعي

در چنين شرايطي است كه احتمال استعفاي دسته جمعي منتقدان زاكاني قوت گرفته است. ناصر اماني، عضو شوراي شهر تهران در واكنش به اين خبر منتشره به ايلنا گفت: قانون راهكارهاي زيادي در اين خصوص گذاشته است و اگر به بن بست برسيم و ببينيم هيچ راهكاري نداريم، اين كار را خواهيم كرد.

وي همچنين درباره ورود نمايندگان تهران به تنش بين شورا و شهرداري و برگزاري نشست مشترك در اين باره گفت: ما از چنين جلسه‌اي خبر ندارم.

اماني در پاسخ به اين سوال كه گفته شده اين جلسه دوشنبه برگزار خواهد شد؟ گفت: اطلاعي در اين زمينه ندارم.

 

ورود نمايندگان تهران به تنش  در مديريت شهري

پس از اعلام بي‌اطلاعي اماني از جلسه نمايندگان تهران، محمد سراج، نماينده مردم تهران از برگزاري جلسه‌اي بين اعضاي شوراي شهر تهران، نمايندگان تهران در مجلس و شهرداري تهران در روز دوشنبه به منظور حل مشكلات في مابين شورا و شهرداري تهران خبر داد.

سراج در گفت‌وگو با ايلنا درباره چالش‌ها و تنش‌‌هاي ايجاد شده بين شورا و شهرداري تهران گفت: در كار جمعي به خصوص كار شورايي قطعا اختلاف نظر وجود دارد و طبيعي است در شوراي شهر تهران نيز مانند همه شوراها اختلاف نظر وجود داشته باشد. البته هر كدام از اعضاء نظرات‌شان محترم و محفوظ است، اما بايد انسجام اصلي برهم نخورد. آنچه باعث مي‌شود اين تيم موفقيت كسب كند و بتواند خدمات بهتري به مردم ارايه كرده و وظايف خود را به خوبي انجام دهد و كارآمدي بيشتري داشته باشد، لازمه آن منسجم بودن و هماهنگ بودن است.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد كه اين اختلاف نظر هميشه بوده است، اما بعد از انتخابات كمي اوج گرفته است و من فكر مي‌كنم عوامل بيروني اين موضوع را تحريك مي‌كنند كه بين عناصر داخل شورا و شهرداري اختلاف ايجاد شود.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در همين خصوص ما يك جلسه‌اي را براي روز دوشنبه پيش‌بيني كرده‌ايم كه اميدواريم در اين جلسه بتوانيم اين مشكل را تا جايي كه ممكن است رفع كنيم. از دوستان خواهش مي‌كنيم مباحثي كه دارند و درون شورايي است، داخل شورا حل كنند و به بيرون منتقل نكنند كه باعث دغدغه مردم شود. مردم خدمت مي‌خواهند سه سال از عمر شورا و شهرداري سپري شده و يك سال باقي مانده است در اين مدت يك سال باقي مانده نيز بايد خويشتنداري كنند، حوصله كنند و تلاش كنند كه كارشان را به درستي انجام دهند و پايان عمر شورا و تيم و مجموعه به خوبي و خوشي و با رضايت‌مردم به پايان برسد و اين يك توقع همگاني است.

سراج خاطرنشان كرد: جلسه‌ مشتركي را بين اعضاي شورا، نمايندگان تهران در مجلس و شهرداري را همانطور كه گفتم براي روز دوشنبه پيش‌بيني كرده‌ايم كه تلاش مي‌كنيم اين موضوع تا جايي كه ممكن است حل و فصل شود تا بيش از اين باعث اذيت دوستان نشود و براي مردم اين دغدغه ايجاد نشود و اميدواريم شيطنت‌هاي بيروني بيش از اين تاثير نگذاشته و با صميمت و همدلي و همكاري بتوانند اين دوره را به پايان برسانند.

وي ادامه داد: در هر صورت ما هر چقدر تلاش كنيم باز كار نكرده زياد داريم و در واقع كار نكرده كه پيش‌روي ما قرار دارد، زياد است. هرچه تلاش كنيم به نظرم كم كار كرده‌ايم و بايد تلاش بيشتري كنيم و فرصتي نداريم كه بخواهيم با هم چالش داشته باشيم و فضاي رسانه‌اي را شلوغ كنيم و ذهن ديگران و خودمان را مشغول كنيم واقعا ارزش اين حرفها را ندارد با صميمت كار را شروع كرديم و با صميميت هم كار را تمام كنيم بايد همديگر را تحمل كنيم ممكن است اختلاف نظر داشته باشيم، ولي بايد همديگر را تحمل كرده و به نفع مردم تلاش كنيم تا اين تيم با موفقيت كار را به پايان برساند. ما مانند تيم ملي هستيم و تيم ملي در واقع نبايد به واسطه برخي از موضوعات فرعي و حاشيه‌اي در كارش خللي ايجاد شود، چراكه مردم ضرر مي‌كنند و اميدواريم اين مشكل حل شود كه البته حل هم مي‌شود.

 

تلاش براي برقراري اتحاد

مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز ديروز با تأكيد بر اينكه نتيجه همه اختلاف‌ها شكست است، گفت: اتحاد و اتفاق بين سياسيون و بزرگان كشور، موجب پيروزي ملت مي‌شود.

چمران در دويست و پنجاهمين جلسه شوراي ششم با اشاره به تأثير حضور آيت‌الله سيد ابوالقاسم كاشاني، به عنوان پرچمدار اين نهضت گفت: ايشان مدتي در تبعيد و خارج از كشور بود. پس از عزل مصدق، با افشاگري توانست مردم را آگاه كرده و تظاهرات ضد استعماري را شكل دهد و موجب شد تا قيام‌هاي مردمي تا جايي پيش رود كه بنيان پهلوي را متزلزل كند و حكومت شاه را به زانو درآوردند.

رييس شوراي شهر تهران تاكيد كرد: تا وقتي كه اتحاد و اتفاق بين سياسيون و بزرگان كشور وجود داشته باشد؛ سبب مي‌شود ملت پيروز شود. از اين رو ما بايد از لايه‌هاي مهم تاريخ درس بگيريم و بر اتحاد خود قوت دهيم و اين اتحاد مستلزم داشتن بصيرت است. اختلاف در همه ابعاد موجب شكست است. ما در همان مقطع تاريخي هم ديدم كه اختلاف افكني‌ها تحت سياست‌هاي انگليس، موجب شد زمينه كودتاي 28 مرداد شكل بگيرد و امثال سياستمداراني همچون آيت‌الله كاشاني و مصدق از صحنه سياست كنار زده شوند.

وي با اشاره به اينكه اختلافات در همه ابعاد چه در خانواده، چه در جامعه و چه در مجموعه‌هايي همچون شورا ممكن است اتفاق بيفتد؛ به وجود بصيرت نگري تأكيد كرد و با طرح اين مطلب كه نتيجه همه اختلاف‌ها، شكست است؛ گفت: مقام معظم رهبري درباره موضوع بصيرت بارها و بارها موضوعاتي را گوشزد كردند و اميدواريم خداوند بصيرتي را عطا كند كه با عقل و درايت و آينده نگري كار كنيم.

پنهان كردن ناكارآمدي  پشت دعواهاي سياسي

مهدي اقراريان، رييس كميته نظارت و حقوقي شورا نيز ديروز در جريان دويست و پنجاهمين جلسه شورا خطاب به شهروندان تهراني، خاصه جوانان عزيز و نسل جديد اظهاركرد: حيات گروه‌هاي سياسي راديكال و ستيزه جو كه از آنها با عناوين گوناگوني نام برده مي‌شود اما علاقه‌مند نيستم در صحن شورا نامي از آنها ببرم؛ در ايجاد دوقطبي‌هاي كاذب است. دو قطبي اصولگرا و اصلاح‌طلب از آنهاست تا ناكارآمدي خود را پشت دعواهاي سياسي پنهان كنند و از پاسخگويي عملكرد غيرشفاف كه عملكردي قبيله سالارانه، مبني بر سه گانه فاميل بازي، برچسب زني و پرونده‌سازي است؛ فرار كنند. اقراريان گفت: پايان سياسي اين ‌گروه كوچك اما پرمدعا در وحدت و همدلي همه شهروندان تهراني با وجود تفاوت‌هاي فرهنگي و سياسي، نزديك است. امروز آغازي است بر پايان اين گروه كوچك و پر اشتباه كه به دنبال مصادره پرچم انقلابي‌گري است.

او خاطرنشان كرد: نكته پاياني اينكه جريان اصيل انقلاب مبتني بر عقلانيت انقلابي، تا پايان مي‌ماند و آينده را خواهد ساخت. شهروندان عزيز تهراني بدانند آنها تا آخر نمي‌مانند.

ارسال نظر