با خروج بایدن، تمرکز چین بر نقاط ضعف کامالا هریس است

۱۴۰۳/۰۵/۰۲ - ۱۲:۴۴:۲۶
کد خبر: ۳۱۷۱۷۳
با خروج بایدن، تمرکز چین بر نقاط ضعف کامالا هریس است

رسانه‌های چینی، «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا را سیاستمداری «ضعیف» توصیف می‌کنند و می‌گویند که نامزدی او در انتخابات آمریکا تهدیدی برای دومین اقتصاد جهان -چین- ایجاد نمی‌کند.

«جو بایدن» یکشنبه از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا به دلیل فشار فزاینده از سوی هم‌حزبی‌هایش کناره‌گیری کرد و معاونش کامالا هریس را به عنوان جایگزین، مورد حمایت قرار داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه چینی «گلوبال تایمز» به نقل از کارشناسان این کشور عملکرد هریس در کاخ سفید را «معمولی» توصیف می‌کند. آنها می‌گویند: «او تجربه و دستاوردهای کافی برای ریاست‌جمهوری را ندارد.»

کاربری در شبکه اجتماعی چینی «ویبو» که مانند ایکس (توییتر سابق) است و برچسب «خروج بایدن» حدود ۴۹۰ میلیون بار در آن تکرار شده، می‌نویسد: «آیا این بدین معناست که ترامپ پیروز می‌شود؟»

یک نظرسنجی از میان ۱۲ هزار کاربر در همین پلتفرم چینی نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد معتقدند جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا پیروز خواهند شد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در واکنش به کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی ضمن آنکه این موضوع را «امور داخلی» خواند، گفت: «ما در این خصوص نظر نخواهیم داد.»

برخی تحلیلگران رسانه‌های چینی معتقدند که هریس دست‌کم در ابتدای کارش می‌تواند «یکپارچگی را برای تجارت و سیاست خارجه» به همراه داشته باشد و البته این تاثیر چندانی بر پکن نخواهد داشت.

«جوزف گرگوری ماهونی» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه چین می‌گوید: «تداوم راهبردی تثبیت‌شده‌ای وجود دارد که در حال حاضر موقعیت آمریکا را هدایت می‌کند. و اینکه آیا بایدن، ترامپ یا هریس باشد، صرفا سبک‌ها متفاوت خواهد بود.»

وی افزود: «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا قاعدتا باید منافع اقتصادی و راهبردی ایالات متحده را دنبال کند.»

تنش‌ها میان آمریکا و چین در سال‌های اخیر بر سر مسئله تایوان شدت یافته است. پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای نظامی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

ارسال نظر