مديران اقتصادي قول همكاري با تيم جديد را دادند

تحويل تورم 35.5درصد به دولت جديد

۱۴۰۳/۰۵/۰۳ - ۰۰:۴۶:۰۲
کد خبر: ۳۱۷۲۰۹
تحويل تورم 35.5درصد  به دولت جديد

روز گذشته مركز آمار نرخ تورم تير ماه را اعلام كرد. نرخي كه پس از چند ماه تاخيرهاي چند روزه، در آخرين ماهي كه دولت سيزدهم بر سر كار است، در روز دوم مرداد‌ماه اعلام شد. با وجود آنكه در ماه‌هاي گذشته، نرخ تورم كاهشي نسبي را تجربه كرده است اما در پايان دولت سيزدهم نرخ تورم بالاتر از 35 درصد باقي مانده است.

روز گذشته مركز آمار نرخ تورم تير ماه را اعلام كرد. نرخي كه پس از چند ماه تاخيرهاي چند روزه، در آخرين ماهي كه دولت سيزدهم بر سر كار است، در روز دوم مرداد‌ماه اعلام شد. با وجود آنكه در ماه‌هاي گذشته، نرخ تورم كاهشي نسبي را تجربه كرده است اما در پايان دولت سيزدهم نرخ تورم بالاتر از 35 درصد باقي مانده است.

دولت سيزدهم در حالي كار خود را آغاز كرد كه بر اساس وعده‌هاي انتخاباتي مطرح شده، بنا بود تورم ابتدا به نصف و سپس تك رقمي شدن برسد. در عمل اما نه تنها اين هدف محقق نشد كه پس از حدود سه سال بر اساس گزارش رسمي مركز آمار، ايران همچنان يكي از بالاترين نرخ‌هاي تورم را دارد. موضوعي كه كار دولت جديد در ابتدا براي مديريت هزينه‌ها را دشوار خواهد كرد.

براساس اعلام مركز آمار ايران، شاخص قيمت (تورم) مصرف كننده خانوارهاي كشور در تير ماه سال جاري شاخص به عدد ۲۵۵.۲ رسيده است كه نسبت به ماه قبل، ۲.۲ درصد افزايش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۲.۲ درصد افزايش و در دوازده ماهه منتهي به ماه جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۵.۵ درصد افزايش داشته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در تير ماه ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه خانوارهاي كشور، ۳۲.۲ درصد بوده است؛ يعني خانوارهاي كشور به‌طور ميانگين، ۳۲.۲ درصد بيشتر از تير ماه ۱۴۰۲ براي خريد يك «مجموعه كالاها و خدمات يكسان» هزينه كرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه تير ماه ۱۴۰۳ در مقايسه با ماه قبل، ۰.۳ واحد درصد افزايش داشته است.

همچنين در تير ماه ۱۴۰۳ تورم ماهانه خانوارهاي كشور برابر ۲.۲ درصد محاسبه شده است. تورم ماهانه براي گروه‌هاي عمده «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات»، ۱.۶ درصد و براي گروه عمده «كالاهاي غيرخوراكي و خدمات»، ۲.۵ درصد بوده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغيير ميانگين اعداد شاخص قيمت در يك سال منتهي به ماه جاري، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در تير ماه سال جاري، نرخ تورم سالانه براي خانوارهاي كشور به ۳۵.۵ درصد رسيده كه نسبت به همين اطلاع در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد كاهش داشته است. نرخ تورم سالانه كشور در تير ماه ۱۴۰۳ برابر ۳۵.۵ درصد است كه دامنه تغييرات آن براي دهك‌هاي مختلف هزينه‌اي از ۳۱.۶ درصد براي دهك­­ اول، تا ۳۶.۴ درصد براي دهك دهم است. بر اين اساس فاصله تورمي دهك‌ها در اين ماه به ۴.۸ واحد درصد رسيد كه نسبت به ماه قبل (۵.۲ واحد درصد) ۰.۴ واحد درصد كاهش داشته است.

به اين ترتيب با وجود آنكه تورم سالانه روند كاهشي خود را ادامه داده اما همچنان عدد اعلامي آن بالاتر از 35 درصد در نظر گرفته شده است. اين در حالي است كه تورم نقطه به نقطه نيز به مرحله مقاومت رسيده و در ماهي كه گذشت بار ديگر افزايشي شده است. در شاخص تورم ماهانه نيز ثباتي نسبي حوالي دو درصد شكل گرفته كه نشان مي‌دهد لااقل در كوتاه‌مدت نمي‌توان انتظار تغيير كلان در اين حوزه را داشت. اين در حالي است كه با مشخص شدن نتيجه انتخابات، قيمت طلا و دلار كاهشي نسبي را تجربه كردند و بازار ايران نسبت به روي كار آمدن دولت جديد با نگاه مثبت برخورد كرد اما احتمالا تا زماني كه تيم جديد مستقر نشده و اقدامات ابتدايي خود را دنبال نكند، نمي‌توان انتظار داشت كه در اين حوزه مهم، تغيير و تحول كلاني خود را نمايان كند.

روز گذشته، ديدارهاي رسمي رييس‌جمهور منتخب با مقامات و مسوولان سياسي كشور نيز ادامه پيدا كرد. در اين بين تعدادي از مقامات اقتصادي دولت سيزدهم نيز مهمان پزشكيان شدند تا درباره آخرين وضعيت تحولات و چالش‌هاي كشور، گزارش‌هايي را به او ارايه كنند. رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما به عنوان مشاور حتما در خدمت دكتر پزشكيان خواهيم بود و قرار بر اين شد تا در باب مواردي كه ايشان صلاح بدانند، مجددا خدمت‌شان برسيم. داوود منظور پس از ديدار با رييس‌جمهور منتخب، اظهار كرد: با توجه به جابه‌جايي دولت، لازم بود كه در ارتباط با وضع موجود و مسائلي كه قاعدتا در چند ماه آينده دولت با آن مواجه خواهد شد گزارشي را خدمت دكتر پزشكيان، ارايه بدهيم. در اين ديدار نيز تيم اقتصادي دولت منتخب حضور داشتند و گزارشي را در خصوص مسائل بودجه جاري كشور، بودجه عمومي و نيز در ارتباط با بودجه هدفمندسازي يارانه‌ها ارايه دادم. وي در خصوص موضوعات مطرح در اين ديدار، گفت: در مورد موضوعاتي چون، سياست‌گذاري اقتصادي و مسائل مهمي كه به ويژه امروز پيش رو است، مانند خريد تضميني گندم، موضوع هدفمندسازي و پرداخت يارانه‌ها، مساله بودجه عمومي و در واقع پرداخت‌هاي جاري و تملك بودجه عمومي در اين جلسه مطرح و درباره تصويري كه تا پايان سال از اين موارد وجود دارد نيز نكاتي بيان كرديم. منظور افزود: در ادامه دكتر پزشكيان سوالاتي در خصوص خريد تضميني گندم و ساير مسائل پرسيدند كه ما هم براي ايشان توضيح داديم. رييس سازمان برنامه و بودجه در پايان خاطرنشان كرد: ما به عنوان مشاور حتما در خدمت دكتر پزشكيان خواهيم بود و قرار بر اين شد تا در باب مواردي كه ايشان صلاح بدانند، مجددا خدمت‌شان برسيم.

همچنين وزير اقتصاد گفت: ما برنامه راهبردي ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ وزارتخانه را كه پيش از اين آماده كرده بوديم را خدمت دكتر پزشكيان ارايه كرديم. احسان خاندوزي پس از ديدار با رييس‌جمهور منتخب، گفت: جلسه بسيار سازنده‌اي با آقاي پزشكيان داشتيم. وزرات اقتصاد نقش ويژه‌اي در بخش‌هاي مختلف اعم از ماليه، خزانه داري و بودجه تا حوزه‌هايي مانند ماليات، گمرك، تسهيل محيط كسب‌ و كار دارد و ما برنامه راهبردي ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ وزارتخانه را كه پيش از اين آماده كرده بوديم خدمت دكتر پزشكيان ارايه كرديم. وزير اقتصاد در مورد مسائل مطرح شده در جلسه، افزود: در اين جلسه گزارش عملكرد خودمان را خدمت دكتر پزشكيان تقديم كرديم. اينكه آن برنامه در طول اين سه سال تا چه اندازه پيشرفت داشته، خيلي راهبردي است. به اين خاطر گزارش را خدمت آقاي دكتر عرض كرديم تا دستورات لازم را بدهند.
وي تاكيد كرد: براي اينكه آن موارد راهبردي مطرح شده به شكل ويژه‌ توسط كميته معتمد رييس‌جمهور منتخب تعيين تكليف شود و بر اساس آن تصميم‌گيري‌ها صورت بگيرد، اين موارد از طرف ايشان مورد استقبال قرار گرفت؛ البته خود ايشان نيز در مقابل برخي از پيشنهادات چند نكته افزودند و بنا شد كه در روزهاي آينده مستندات تكميلي را خدمت دكتر پزشكيان ارسال كنيم. خاندوزي در خصوص همكاري با دولت چهاردهم، افزود: وظيفه همه‌ ما اين است كه به دولت چهاردهم در هر سطحي كه باشد، كمك كنيم. ان شاءالله دولت منتخب موفق شده و به اهداف خودش برسد. وي در پايان خاطرنشان داد: بنا شد در خصوص تصميم‌گيري درباره موارد راهبردي، جلسه ديگري با حضور مشاوران اقتصادي دكتر پزشكيان برگزار شود.

محمدرضا فرزين رييس بانك مركزي، پس از ديدار با مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب، گفت: در اين جلسه تلاش كردم وضعيت بانك مركزي، وضعيت ارزي، پولي و بانكي را خدمت آقاي دكتر ارايه كنم. ايشان نيز در خصوص موضوعات كنوني كشور و وضعيت بانك مركزي سوالاتي داشتند و بنده هم پاسخ دادم. به‌طور كلي جلسه با ارزيابي ايشان در خصوص موضوعات ارزي، پولي و بانكي گذشت. وي افزود: دكتر پزشكيان سوالاتي را مطرح كردند و قرار است جلسات ديگري با تيم اقتصادي ايشان برگزار شود.

پزشكيان روز گذشته ميزبان چهره‌هاي غير اقتصادي نيز بود. محمدمهدي اسماعيلي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز درباره جلسه خود با رييس‌جمهور منتخب اظهار كرد: جلسه بسيار گرمي بود و در برخي از بخش‌ها گزارشي را از آخرين تحولات حوزه فرهنگ و هنر خدمت جناب دكتر ارايه دادم كه براي ايشان كاملا تازگي داشت و همچنين اطلاعاتي از رونقي كه در حوزه فرهنگ و هنر داريم نشان مي‌داد كه كشور در اين سه سال يك دوره انبساطي را طي كرده و قابل ذكر است ما در سال ۱۴۰۲ پر رونق‌ترين دوره حوزه تاريخ، فرهنگ و هنر را داشتيم. وي همچنين گفت: در ادامه با توجه به سوالات دكتر پزشكيان در خصوص مميزي‌ها، افزود: آقاي دكتر به برخي از سوالاتي كه در اين مدت برايشان پيش آمده بود، اشاره كردند و سوالي در خصوص حوزه مميزي‌ها پرسيدند كه تا حدودي نيز در اين حوزه سختگيري وجود دارد، بنده هم گفتم در دوره‌اي كه ما حضور داشتيم، مميزي‌ها به يك سوم كاهش پيدا كرد و همچنين درباره اقداماتي كه در حوزه استفاده از ظرفيت نخبگي در اين بخش‌ها بود، گزارشي ارايه داديم و ايشان با همان نگاه همراهي كه در اين بحث‌ها دارند، معتقد بودند كه با گسترش خدمات، مي‌توانيم رضايت بخشي بيشتري را به همراه داشته باشيم. اميدوارم همه اين بحث‌ها كنار هم قرار بگيرند و شاهد اتفاقات خوبي در كشور باشيم.

كمال خرازي رييس شوراي راهبردي روابط خارجي درباره دليلي ديدار خود با رييس‌جمهور منتخب اظهار كرد: خدمت رييس‌جمهور منتخب، شوراي راهبردي روابط خارجي و نقشي كه اين شورا در تدوين راهبردهاي مختلف در زمينه روابط خارجي دارد را معرفي كردم. وي ادامه داد: اميدوارم كه هرچه سريع‌تر دولت ايشان استقرار پيدا كند، ماهم در پيشبرد اهداف ايشان در كنارشان هستيم. رييس‌جمهور منتخب هم گفتند ان‌شاءالله از اين مجموعه استفاده خواهند كرد زيرا نگاه پزشكيان، مبتني بر ارتباط و تقويت با ساير كشورها است.

به اين ترتيب در شرايطي كه دولت جديد آماده مي‌شود تا پس از مراسم تنفيذ و تحليف كار رسمي خود را آغاز كند، چالش‌هاي اقتصادي و نحوه مديريت آنها موضوعي است كه به عنوان يك اولويت مهم در دستور كار پزشكيان خواهد بود، چالشي كه بايد ديد كه در كوتاه‌مدت چه راهكارهايي مي‌توان براي انها پيدا كرد.

ارسال نظر