مذاكرات چين و روسيه براي همكاري انرژي رده بالا

۱۴۰۳/۰۵/۰۴ - ۰۱:۲۸:۴۶
کد خبر: ۳۱۷۲۸۹

چين و روسيه درباره يك همكاري انرژي در سطح بالا كه به نفع هر دو كشور باشد، مذاكره كرده‌اند.

چين و روسيه درباره يك همكاري انرژي در سطح بالا كه به نفع هر دو كشور باشد، مذاكره كرده‌اند.
خبرگزاري دولتي شينهوا چين با استناد به بيانيه دينگ شوشيانگ، معاون نخست‌وزير، پس از ديدار با الكساندر نواك، معاون نخست‌وزير روسيه، گزارش كرد چين و روسيه درباره يك همكاري انرژي در سطح بالا كه به نفع هر دو كشور باشد، مذاكره كرده‌اند.

اين دو نفر رياست مشترك بيست و يكمين نشست كميته همكاري انرژي چين-روسيه را برعهده داشتند.

معاون نخست‌وزير چين همچنين از پيشنهادي براي عميق‌تر كردن روابط دو جانبه در بخش‌هاي صنعت انرژي و بهينه كردن سياست‌هاي مرتبط با همكاري انرژي براي تسهيل پروژه‌هاي جديد انرژي خبر داد.

چين پس از حمله روسيه به اوكراين در سال ۲۰۲۲ به بزرگ‌ترين مشتري انرژي روسيه تبديل شده است. طبق گزارش بلومبرگ، اين كشور در نيمه اول سال ميلادي جاري، ۱۵.۲ ميليارد متر مكعب گاز روسيه را از طريق خط لوله «قدرت سيبري» دريافت كرد. اروپا، با دريافت ۱۴.۶ ميليارد متر مكعب گاز روسيه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، دومين خريدار بزرگ گاز مسكو بود.

روسيه همچنين پس از آغاز جنگ اوكراين در سال ۲۰۲۲، به بزرگ‌ترين تامين‌كننده نفت چين تبديل شد و مجموع صادراتش در سال ميلادي گذشته، ۲۴ درصد افزايش يافت و به ۱۰۷.۰۲ ميليون تن رسيد. اين حجم معادل ۱۹ درصد از كل واردات نفت چين بود و عربستان سعودي با ۱۵ درصد از كل حجم واردات، به جايگاه دومين تامين‌كننده بزرگ نفت چين نزول كرد.
روسيه و چين علاوه بر تعهد براي تقويت همكاري در فضاي نفت و گاز، اخيرا درباره افزايش صادرات برق روسيه هم گفت‌وگو كرده‌اند. در اوايل دهه جاري، روسيه صادرات برق خود به چين را افزايش داد تا به اين كشور كمك كند از بحران برق عبور كند. براي مثال، در اكتبر سال ۲۰۲۱، چين با كمبود برق دست و پنجه نرم مي‌كرد و ناچار شده بود خاموشي برنامه‌ريزي شده را اجرا كند، روسيه صادرات برق خود به بزرگ‌ترين اقتصاد آسيا را دو برابر كرد.
بر اساس گزارش اويل پرايس، با اين حال، در اوت سال گذشته، روسيه صادرات برق به چين را در امتداد خط برق «آمور هيهه» از ۶۰۰ مگاوات، به ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاوات كاهش داد كه دليل آن كمبود در سيستم انرژي خاور دور روسيه بود. طبق گزارش‌هاي مربوط به مذاكرات اخير، هر گونه افزايش در صادرات برق، با در نظر گرفتن روند تقاضاي خاور دور صورت خواهد گرفت.