«تعادل» روند بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

معاملات الاكلنگي بورس تهران

۱۴۰۳/۰۵/۰۴ - ۰۱:۳۳:۳۱
کد خبر: ۳۱۷۲۹۷
معاملات الاكلنگي بورس تهران

روند معاملات بازار سرمايه شبيه الاكلنگي شده كه هر روز به يك سو مي‌رود و تعادل چنداني ندارد و ممكن است هر لحظه سقوط كند. اين درحالي است كه برخي از كارشناسان عقيده داشتند كه با پيروزي مسعود پزشكيان بورس نيز مثبت خواهد شد اما تالار شيشه‌اي معاملات تنها دو روز مثبت شد و پس از آن شاهد سرخ پوشي بازار بوديم.

روند معاملات بازار سرمايه شبيه الاكلنگي شده كه هر روز به يك سو مي‌رود و تعادل چنداني ندارد و ممكن است هر لحظه سقوط كند. اين درحالي است كه برخي از كارشناسان عقيده داشتند كه با پيروزي مسعود پزشكيان بورس نيز مثبت خواهد شد اما تالار شيشه‌اي معاملات تنها دو روز مثبت شد و پس از آن شاهد سرخ پوشي بازار بوديم.

شاخص كل بورس تهران در 100 دقيقه ابتدايي بيش از 3 هزار واحد صعود كرد اما در ادامه 140 دقيقه نزول كرد و پايين‌تر از سطح روز قبل ايستاد و خروج نقدينگي سنگين از معاملات بازار رخ داد. اين درحالي است كه بازار روز گذشته مثبت نه چندان قوي را تجربه كرد و برخي از كارشناسان انتظار داشتند كه امروز نيز بازار مثبت شود.

تالار شيشه‌اي معاملات طي چند هفته اخير روند الاكلنگي داشت و باعث شد كه اعتماد سهامداران از بازار خارج شود؛ در كنار خروج اعتماد، نقدينگي نيز از دايره معاملات بازار خارج مي‌شود و سهامداران ديگر اعتماد نمي‌كنند كه سرمايه‌هاي جديد خود را در اين بازار بياورند؛ چراكه بر اين باورند بازاري بيش از سه سال نزولي مانده و دولت نتوانسته در راستاي توسعه آن كمكي كند اكنون نيز نزولي مي‌ماند مگر اينكه دولت جديد برنامه مشخص ارايه دهد و اين برنامه‌ها به صورت مشخص در ميان مدت در بازار عملي كند، آنگاه سهامداران وارد بورس مي‌شوند و به نوعي سرمايه‌گذاري در اين بازار را شروع مي‌كنند تا در بلندمدت بتوانند سود خوبي را كسب كنند.

با وجود اين حركات الاكلنگي بورس تهران بايد منتظر رييس دولت جديد يعني مسعود پزشكيان ماند و ديد اين رييس دولت چگونه مي‌تواند با عملكرد خود وضعيت را تغيير دهد. براساس صحبت‌ها و وعده‌ها قرار است اعتماد و رونق به بازار سهام بازگردد و اين بازگشت حداقل يك سال زمان نياز دارد و در نتيجه مي‌توان بر اساس شنيده‌ها گفت كه دولت چهاردهم قصد دارد پس معرفي كابينه خود به سراغ بورس و بازگشت اين بازار به بازار مولد برود.

 

چرا بورس رشد نكرد؟

احمد اشتياقي، كارشناس بازار سرمايه درخصوص شرايط بورس نوشت: «در سال‌هاي گذشته به خصوص سال ۱۳۹۹ حجم معاملات بازار سرمايه تا ۲۲ هزار ميليارد تومان نيز افزايش يافته بود، اما هم اكنون حجم معاملات بازار سرمايه بين ۳ تا ۴ هزار ميليارد تومان است. اين موضوع باعث كاهش سود در بورس شده است. به همين جهت لازم است كه دولت چهاردهم فورا نسبت به تقويت بازار سرمايه و رونق بخشيدن به بورس اقدام كند. لازم به ذكر است كه در مقطعي دولت مردم را تشويق به حضور در بازار سرمايه كرد و اين حضور موجب رونق بورس شد، اما در ادامه بي اعتمادي ايجاد شد و عموم مردم از بازار سرمايه جدا شدند.

فاصله گرفتن مردم از بازار سرمايه به معناي فاصله گرفتن سرمايه‌هاي عمومي از اين بازار و اقبال به بازار‌هاي موازي مانند طلا و سكه و خودرو است. كاهش سرمايه بورس موجب ركود معاملاتي و به تبع آن از دست رفتن اهميت و اولويت بازار سرمايه شده است. اگر دولت چهاردهم قصد برگرداندن رونق به بازار سرمايه را داشته باشد بايستي اقداماتي را كه منجر به رشد توليد و سودآوري بخش توليدي مي‌شود را در دستور كار قرار دهد. به همين جهت تصميمات كلان اقتصادي كه گرفته مي‌شود بايستي در جهت توسعه صنايع مختلف كشور باشد.

در شرايطي كه نرخ سود بانكي بالاي ۳۰ درصد است، نرخ ارز در سامانه نيما افزايش نمي‌يابد و در عين حال نرخ خوراك پالايشي و پتروشيمي افزايش مي‌يابد؛ بديهي است كه بازار سرمايه در اين شرايط جذابيت خود را نسبت به ديگر بازار‌ها از دست خواهد داد. به عنوان مثال بايد به ۶۵ همت پولي اشاره كرد كه براي خريد خودروي وارداتي در حساب‌هاي وكالتي مردم بلوكه شده بود؛ پس نقدينگي در بين مردم وجود دارد، اما مردم حاضر به سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه نيستند و اين موضوع رويكردي است كه دولت چهاردهم بايستي آن را تغيير دهد. نگرش و اقبال عمومي به بازار سرمايه با اتخاذ سياست‌هاي درست در حوزه كلان اقتصادي و مديريت صحيح ارز و سود صنايع و همچنين يارانه‌ها محقق مي‌شود. شايان ذكر است كه در سال گذشته قيمت حامل‌هاي انرژي براي صنايع به ناگاه افزايش يافت؛ همچنين برق و گاز صنايع نيز در شرايط ناترازي قطع مي‌شود، به همين جهت توليد صنايع كاهش يافته است. بايد توجه داشت كه بازار سرمايه به جز توليد و سودآوري بخش صنايع و خدمات، پشتوانه‌اي ندارد.»

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه، شاخص كل بورس تهران 2 هزار و 620 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 175 هزار و 342 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش هزار و 829 واحدي در رقم 694 هزار و 458 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس 21 واحد افت كرد به رقم 22 هزار و 323 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 7 واحد به سطح 122 هزار و 818 واحد رسيد.

روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي منفي شد و 137 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. روز گذشته نماد فملي بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 26 ميليارد تومان بود. پس از فملي، نمادهاي فولاد، وبملت، حفارس و بوعلي بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي پارسيان، خنور، خكمك، نوري و نيان تعلق داشت.

روز اخير نمادهاي فملي، فولاد و كگل نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي پارسيان، تاپيكو و شپديس از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، خاور و وهور بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي انتخاب، زاگرس و نيان نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد فولاد بيشترين تراكنش را داشت و شپنا و فملي در رتبه‌هاي بعدي بيشترين تراكنش قرار گرفتند. در فرابورس نيز خنور، معين و شفام بيشترين تراكنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 8 هزار و 93 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه هزار و 393 ميليارد تومان بود كه 17 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 0.3 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 919 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد ملت (بيمه ملت) بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 45 ميليارد تومان بود. پس از ملت، فملي بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد پارسيان و خنور در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام ملت با تعداد يك ميليارد و 408 ميليون و 838 هزار و 779 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد فولاد و فملي نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات چهارشنبه، 37 نماد صف خريد داشتند و 62 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 13 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 112 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با ريزش 60 درصدي به رقم 185 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر