طرح دوفوريتي پيرامون رفع فيلترينگ، جلسه مجلس شوراي اسلامي را به تنش كشاند

جنجال فيلتري در آستانه تحليف

۱۴۰۳/۰۵/۰۴ - ۰۱:۴۹:۳۹
کد خبر: ۳۱۷۳۱۲
جنجال فيلتري در آستانه تحليف

در آستانه مراسم تحليف رييس‌جمهور دولت چهاردهم، جلسه علني مجلس شوراي اسلامي براي لحظاتي به دنبال تذكر نماينده بوكان درخصوص اعلام وصول نشدن طرح دو فوريتي‌اش درباره رفع فيلترينگ، به تنش كشيده شد؛ اين درحالي است كه يكي از مهم‌ترين اظهارات مسعود پزشكيان در روزهاي مناظره و وعده‌هايش، تلاش براي رفع فيلترينگ بوده؛ فارغ از اينكه دست رييس دولت براي اين كار چقدر باز است.

در آستانه مراسم تحليف رييس‌جمهور دولت چهاردهم، جلسه علني مجلس شوراي اسلامي براي لحظاتي به دنبال تذكر نماينده بوكان درخصوص اعلام وصول نشدن طرح دو فوريتي‌اش درباره رفع فيلترينگ، به تنش كشيده شد؛ اين درحالي است كه يكي از مهم‌ترين اظهارات مسعود پزشكيان در روزهاي مناظره و وعده‌هايش، تلاش براي رفع فيلترينگ بوده؛ فارغ از اينكه دست رييس دولت براي اين كار چقدر باز است.

به اعتقاد كارشناسان، در رسيدن به توسعه يك موضوع عام وجود دارد، آن‌هم‌زماني است كه ما بخش زيادي از روز را صرف دسترسي به فيلترشكن‌ها براي عبور از فيلترينگ داخلي و تحريم‌هاي خارجي مي‌كنيم براي اينكه بتوانيم كار موردنظرمان را انجام دهيم و درنهايت مسير ما دچار اختلال مي‌شود. اين در حالي است كه ماه گذشته، انجمن تجارت الكترونيك آخرين گزارش خود از كيفيت اينترنت را منتشر کرد. در بخش مربوط به فيلترينگ اين گزارش آمده بود: ما به عنوان انجمن تجارت الكترونيك درخواست خود را به‌صورت شفاف و دقيق مطرح كرده‌ايم و از رييس‌جمهور آينده مي‌خواهيم از اقدامات خود در برابر تحريم، فيلترينگ و انحصار به مردم گزارش و جواب شفاف و دقيق بدهد. علاوه بر اين با توجه به دور جديد مجلس سه درخواست از رياست مجلس مطرح كرده‌ايم تا در كنار شفاف‌شدن ۶ راي رياست‌جمهوري، ۲ راي مجلس هم درباره فيلترينگ شفاف شود.

 

تنش در مجلس بر سر طرح  دوفوريتي پيرامون رفع فليترينگ

در اين ميان روز گذشته جلسه علني مجلس شوراي اسلامي براي لحظاتي به دنبال تذكر نماينده بوكان درخصوص اعلام وصول نشدن طرح دو فوريتي‌اش درباره رفع فيلترينگ، به تنش كشيده شد. محمدقسيم عثماني در تذكري در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: از نمايندگان تقاضا دارم به صحبت‌هاي بنده گوش كنند چرا كه دردي كه بنده امروز دارم درد فرداي شما هست. من طرحي دو فوريتي تهيه و تقديم هيات رييسه كردم. اين طرح تمام مراحل خود را طي كرده است اما آقاي قاليباف اين طرح را وتو كردند. با چه حقي اين كار را انجام داديد؟ آقاي قاليباف شما به قرآن سوگند ياد كرديد كه آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي را رعايت كنيد. وي در ادامه اظهار كرد: طرح بنده چه مشكلي داشت؟ آقاي قاليباف اينجا پادگان نيست بلكه اينجا مجلس شوراي اسلامي است. اينجا خانه ملت است، بنده به عنوان نماينده مردم طرحي را در جهت منافع مردم طراحي كرده و طبق آيين‌نامه مراحل دو فوريتي آن را طي كردم چرا آقاي قاليباف اين طرح را وتو كردند. نماينده مردم بوكان در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مگر هيات رييسه نبايد آيين‌نامه مجلس را رعايت كند. اگر من به عنوان نماينده مردم نتوانم صحبت كنم چه كسي بايد حرف مردم را بزند؟ آقاي قاليباف فكر مي‌كنيد مصلحت انديش هستيد؟ چرا به آيين‌نامه عمل نمي‌كنيد؟ بنده با همه دوستان هيات رييسه صحبت كردم و گفتند كه مراحل اين طرح طي شده است چون طرح رفع فليترينگ است اجازه نمي‌دهيد در دستور كار قرار گيرد. مگر همه از رفع فليترينگ صحبت نمي‌كرديد؟ چرا طرح بنده را وتو مي‌كنيد؟ اين اقدامات را نكنيد به خدا به نفع كشور نيست. البته بعد از متشنج شدن فضاي مجلس به علت اعلام وصول نشدن طرح دو فوريتي محمد قسيم عثماني نماينده بوكان، او در يك نوبت ديگر در توضيح چالشي كه در مجلس به وجود آمده بود گفت: من بسيار تحت فشار هستم و برخي از دوستان نماينده از جمله آقاي حاج بابايي در جريان است. تاكنون ۳۰ طرح اعلام وصول شده است و بنده براي اولين بار طرحي تقديم مجلس كردم و انتظار داشتم اعلام وصول شود. من يك دانشگاهي هستم و طرحي كه ارايه دادم ۵۰۰۰ ميليارد تومان از هزينه‌ها در سال را كم مي‌كند. اين موضوع خدمت به كشور محسوب نمي‌شود؟ نماينده بوكان در نوبت دوم سخنراني‌هاي خود درباره استفاده از واژه پادگان توضيح داد و گفت: منظور من از پادگان، به منظور توهين نيست و كشور ما مديون پادگان است. منطورم اين است كه با توجه به اينكه در مجلس آيين نامه روشني در دست است رابطه فرماندهي و فرمان‌بري نبايد در مجلس حاكم باشد اگر من آيين نامه را رعايت نكردم بفرماييد.

 

گله وزير ارتباطات از فيلترشكن‌ها

عيسي زارع‌پور وزير ارتباطات يك ماه پيش نيز در مجلس حضور پيدا كرد و درباره حل مشكلات فروش فيلترشكن و نابودسازي مافياي فيلترشكن گفته بود: كليد حل مشكل فيلترشكن در دست مجلس است چراكه يك خط قانون درباره فيلترشكن‌ها وجود ندارد و مجلس بايد آن را پيگيري كند تا در دولت و وزارت ارتباطات نيز بتوان آن را پيگيري كرد. او همچنين هفته گذشته در ديدار با «مسعود پزشكيان»، رييس‌جمهور منتخب، علت اصلي گله كاربران از سرعت اينترنت را «محدوديت در دسترسي به برخي سرويس‌ها و تحريم‌هاي ظالمانه غرب» دانست. زارع‌پور در اين مورد به پزشكيان گفت: «بيشتر گله كاربران از سرعت اينترنت ناشي از دو موضوع محدوديت در دسترسي به برخي سرويس‌ها و تحريم‌هاي ظالمانه غرب در ايجاد محدوديت در دسترسي به سايت‌هاي مورد نياز كاربران است. چراكه برخي از كاربران براي دور زدن اين محدوديت‌ها مجبور به استفاده از فيلترشكن هستند كه اين امر ضمن كاهش سرعت دسترسي، باعث ناامني گوشي و رايانه كاربران و آسيب پذير شدن آنها در مقابل حملات سايبري مي‌شود.

 

سكوت زارع‌پور درباره فيلترينگ داخلي

اين در حالي است كه در سه سال گذشته و در مدت زماني كه زارع‌پور مسووليت وزارت ارتباطات را بر عهده داشته، درباره فيلترينگي كه از كانال دولتي و حاكميتي رخ داده، سخن نگفته است. در آخرين روزهاي تابستان سال ۱۴۰۱ و پاييز همان سال، دومينوي فيلترينگ در شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي خارجي به راه افتاد. آنطور كه ديجياتو اشاره مي‌كند، اينستاگرام و واتس‌اپ هر دو از ۳۰ شهريور فيلتر شدند. همه فقط مي‌گفتند مساله امنيتي است و دستور فيلترينگ از سوي شوراي عالي امنيت ملي آمده است. لينكدين، اپ‌استور و گوگل‌پلي يكي پس از ديگري فيلتر شدند، حتي پيام‌رسان‌ وايبر كه مدت‌ها بود از سبد كاربران ايراني حذف شده بود هم از فيلترينگ در امان نماند. بعد نوبت به بازي كلش‌آوكلنز رسيد، حتي گوگل مپ هم مدتي از دسترس كاربران خارج شد. مهرماه همان سال و در موقعيتي كه مردم و كسب‌وكارهاي اينستاگرامي نگران فيلترينگ دايمي پلتفرم محل‌كارشان بودند، زارع‌پور به‌جاي اينكه بگويد تلاشش را براي احقاق خواسته مردم مي‌كند، گفت فيلترينگ احتمالاً دايمي است. آن زمان، مانند بسياري از زمان‌هاي بعد، توضيح مي‌داد كه فيلترينگ از اختيار دولت خارج است. زارع‌پور مي‌گفت وزارت ارتباطات در كميته فيلترينگ يا همان تعيين مصاديق محتواي مجرمانه فقط يك رأي دارد اما هيچگاه نگفت آن رأي چيست. بعدها وزير ارتباطات دولت سيزدهم گفت زمان ناآرامي‌هاي ۱۴۰۱، با تلاش‌ فراوان توانسته اعضاي شوراي عالي امنيت ملي را قانع كند اينترنت سراسري و كامل قطع نشود اما هيچگاه از تلاش براي رفع فيلتر اينستاگرام و چانه‌زني‌هاي اين‌چنيني چيزي نگفت. به‌جاي آن تبديل به حامي پيام‌رسان‌هاي داخلي شد. او هر هفته ميان خبرنگاران مي‌رفت و آمارهاي به‌روزشده كاربران فعال اين پيام‌رسان‌ها را مرور مي‌كرد. درحالي‌كه نارضايتي عمومي ناشي از فيلتر شدن اينستاگرام اوج گرفته بود، زارع‌پور جايگزين‌هاي داخلي‌ را معرفي مي‌كرد كه بر نارضايتي‌ها دامن مي‌زد.

ارسال نظر