پلمب دفتر انجمن جامعه شناسي ايران از سوي شهرداري

۱۴۰۳/۰۵/۰۴ - ۰۲:۱۱:۳۶
کد خبر: ۳۱۷۳۳۱
پلمب دفتر انجمن جامعه شناسي ايران از سوي شهرداري

دفتر انجمن جامعه‌شناسي توسط شهرداري زاكاني بسته شد. اين انجمن معتقد است كه شهرداري به نظر شورا توجه نداشته و اعلام كرده كه اين دفتر به يك قاضي واگذار شده است. در دوره‌اي كه عليرضا زاكاني به عنوان شهردار تهران انتخاب شد هيچگاه انجمن جامعه شناسي ايران را به رسميت نشناخت.

دفتر انجمن جامعه‌شناسي توسط شهرداري زاكاني بسته شد. اين انجمن معتقد است كه شهرداري به نظر شورا توجه نداشته و اعلام كرده كه اين دفتر به يك قاضي واگذار شده است. در دوره‌اي كه عليرضا زاكاني به عنوان شهردار تهران انتخاب شد هيچگاه انجمن جامعه شناسي ايران را به رسميت نشناخت. اين در حالي بود كه در دوره‌هاي قبل انجمن ارتباط نزديكي با شهرداري داشت. ما در گذشته يك گروه مطالعات فرهنگي پروژه‌هاي شهرداري را داشتيم. در اين ۳ سال همكاري شهرداري با انجمن جامعه‌شناسي قطع شده است. هرچه مكاتبه كرديم آنها انجمن جامعه‌شناسي را به رسميت نشناخته‌اند و پاسخي به ما نداده‌اند. به نظر مي‌رسد يك نوع جبهه‌گيري ضدعلمي، ضد مدني در شهرداري تهران شكل گرفته است.

 

ناديده گرفتن مصوبه شوراي شهر

سعيدمعيدفر، رييس انجمن جامعه شناسي ايران با بيان اين مطلب گفت: سال 92، شوراي شهر وقت تهران، تصويب كرد كه مكاني در اختيار انجمن جامعه‌شناسي قرار داده شود. نهايتاً اين مكان در يوسف آباد در اختيار انجمن جامعه‌شناسي ايران قرار گرفت و به حوزه آموزش‌هاي جامعه محور مشغول شود و انجمن بتواند با شهرداري ارتباط نزديك‌تري داشته باشد. اين موافقت انجام شد و سال‌ها بين انجمن و شهرداري رابطه خوبي برقرار بود. مركز آموزش تخصصي جامعه محور انجمن هم در آن ساختمان مستقر شده بود. آن ساختمان براي انجمن هزينه‌هاي زيادي هم به دنبال داشت و به عنوان مركز آموزش بايد تجهيز مي‌شد. از امكانات آموزشي تا ويدئوپروژكتور و ميز و صندلي و... هزينه شد تا آن مكان تجهيز شود. در سال 1400 بود كه شوراي شهر تصويب كرد تا اين مكان‌هايي كه شهرداري در اختيار مكان‌هاي مدني قرار مي‌داد را تمديد كند. در همان مصوبه هم دو سال بهره‌برداري تصويب مي‌شود اما براي بيشتر از دوسال گفتند كه بايد كميسيوني براي بررسي و ضرورت نياز نهاد‌ها تشكيل شود.

بيرون كردن انجمن جامعه شناسي از دفتر

او در ادامه در رابطه با پيگيري‌هاي انجمن جامعه‌شناسي بيان كرد: شهرداري تهران از زمان آقاي زاكاني اين كميسيون را تشكيل ندادند و برخلاف مصوبه شوراي شهر، هيچ ارتباطي برقرار نكردند و فقط اداره املاك شهرداري منطقه 6 در بهمن 1401 گفت كه بايد از آنجا برويد. نهايتاً ما مكاتبه‌اي با معاونت اجتماعي شهرداري تهران داشتيم و به آن تفاهم نامه اشاره كرديم. هيچ پاسخي به نامه‌هاي ما داده نشد و در سال 1402 باز هم گفتند كه مكان را تعطيل كنيد. ما با شهردار منطقه 6 تهران نامه‌نگاري كرديم و آنها گفتند كه اشكال ندارد فعاليت را ادامه دهيد. دو ماه بعد از آن يك حكم دادگاه دادند كه اين مكان را به يك قاضي واگذار كرده‌اند و اين ملك متعلق به ما نيست. آن قاضي هم حكم داده كه اينجا بايد تخليه شود. به اين شيوه، برخلاف نظر شوراي شهر كه درخواست چنين همكاري را داشته، انجمن جامعه‌شناسي را از آن مكان بيرون كرده‌اند. معيدفر گفت: روي ورودي آنجا آگهي‌زده‌اند كه به دستور مقام قضايي اين مكان تعطيل و اموال آن هم مشخص نيست چه شده است. به عبارتي انجمن جامعه‌شناسي اشغال شده است. تصور ما اين بود كه با تحولات فعلي در مديريت كشور، حداقل اين افراد بتوانند مقداري با نهاد‌هاي مدني همكاري كنند. متأسفانه شهرداري تهران كه مسووليت‌هاي متعددي در حوزه اجتماعي دارد، امروز تقريباً تمام آن مسووليت‌ها را كنار گذاشته است. البته در حوزه فرهنگي احتمالاً براي هيئت‌هاي مذهبي و موكب‌ها قائل شده باشند. شهرداري به يك نهاد تراكم فروش تنزل پيدا كرده است.

 

استقرار در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران

معيدفر درباره سرنوشت دفتر انجمن جامعه‌شناسي در دانشگاه تهران گفت: دفتر انجمن جامعه‌شناسي در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران مستقر است. ما سال 92 كه با شهرداري صحبت كرديم، اين مكان در اختيار ما قرار گرفت و قرار شد مركز آموزش‌هاي تخصصي جامعه محور براي همكاري‌هاي نزديك با شهرداري باشد. آنها به ما جا دادند و ما هم آنجا را تجهيز كرديم و مركزيت آموزش‌هاي انجمن جامعه‌شناسي در آن جا شكل گرفت. انجمن جامعه‌شناسي كه 32 سال از فعاليت آن مي‌گذرد، يك دفتر در دانشگاه تهران دارد. اگرچه در دوره سه ساله رييسي، عملاً محدوديت‌هايي در دانشگاه براي انجمن ايجاد شد و اتاقي كه محل نشست‌هاي ما بود را محدود كردند. اگرچه يك اتاق كوچك سه در چهار در دانشگاه تهران متعلق به ما بود، اما فعاليت‌هاي ديگر ما تعطيل شد. بنابراين اين سه سال هم شهرداري انجمن را محدود كرد و هم دولت براي برگزاري نشست‌ها و فعاليت‌هاي علمي، مانع ايجاد كرد.

 

حركت بزرگ علمي كه دستاوردهايش  در معرض اضمحلال قرار گرفته

اين در حالي است كه چندي پيش معيدفر در اعتراض به حكم تخليه‌اي كه از سوي شهرداري براي انجمن ارسال شده بود به خبرآنلاين گفت: نمي‌دانيم در شهرداري چه افق فكري به وجود آمده كه آن همه رشد و توسعه آموزش‌هاي مفيد شهري، كه از نگاه وظايف روزمره شهري به حوزه‌هاي ديگر مانند خانه‌هاي فرهنگ و ديگر مراكزي كه در آن نهادهاي علمي و نخبگان بتوانند با مردم ارتباط برقرار بكنند گسترش و ارتقاء مي‌يافت، متاسفانه در دوره اخير شهرداري از آن جايگاه مهم ساقط شده و در عمل رويكردش در ضديت با فرهنگ، علم، نهادهاي علمي و فعاليت‌هاي آموزشي قرار گرفته است. او افزود: اين موارد نشان‌دهنده اين است كه تا چه اندازه شهرداري كه داشت رويكرد خودش را در چارچوب يك جامعه توسعه يافته طي مي‌كرد و ارتقا مي‌يافت، يك باره اين اندازه سقوط كرده كه متاسفانه دارد با يكي از نهادهاي علمي مبرز كشور چنين برخورد ناشايستي مي‌كند.

ارسال نظر